Despre Punctul culminant al Întâlnirii mariane din Iași
Publicat de nicolaetomescu, 30 mai 2019, 12:04
Pentru credincioşii catolici din Moldova, rădăcinile vieţii lor de credinţă sunt legate de un chip şi de un loc concret: chipul Icoanei Maicii Domnului din sanctuarul de la Cacica (vezi, pentru unele detalii, Salina Cacica și „Sanctuarul Marian”… Două atracții, două abordări…)
Sfântul Părinte papa Francisc va intra în catedrala din Iași și va saluta prezenţa icoanei Maicii Domnului. După rugăciunea Sfântului Părinte şi binecuvântarea pe care o invocă prin mijlocirea Preacuratei Fecioare Maria asupra tuturor bolnavilor, icoana va fi purtată în procesiune pe scena din faţa Palatului Culturii, unde va fi întronată (în faţa tuturor).
Icoana Maicii Domnului de la Cacica (adusă, cu mai multe zile în urmă, de pr. Anton Mărăndescu, paroh şi rector al Sanctuarului din localitatea județului Suceava, pentru a fi venerată de Sfântul Părinte Papa Francisc), rămâne în catedrala „Sfânta Fecioară Maria, Regină” până pe 1 iunie.
Ştiind şi mărturisind cu Sfântul Papă Ioan Paul al II-lea că România este numită Grădina Maicii Domnului, Preasfinţitul Petru Gherghel aşează, sub braţele ei ocrotitoare, toată viaţa de credinţă şi momentul înălţător, primindu-l pe Papa Francisc cu aleasă preţuire, implorând împreună ca Domnul să binecuvânteze ţara şi oamenii săi, pe fiecare membru al Bisericii catolice locale (copii, tineri şi familii). În vederea unei pregătiri cât mai bune pentru întâlnirea cu Sfântul Părinte, a fost decisă celebrarea unei novene speciale dedicate Maicii Domnului de la Cacica, ocrotitoarea catolicilor, în perioada 22-30 mai 2019, perioadă în care icoana de la Cacica se află în catedrala din Iaşi. Novena poate fi definită ca o rugăciune specială pe care credinciosul o îndreaptă spre Dumnezeu, timp de nouă zile consecutive, cerând mijlocirea specială a Fecioarei Maria (sau a unui sfânt patron, a arhanghelilor, a îngerilor păzitori)… Temele care i-au însoţit pe toți credincioșii în această novenă, pregătite de Oficiul pentru Pastoraţia Liturgică şi a Sacramentelor al Episcopiei de Iaşi, au fost/sunt inspirate din rugăciunile îndreptate de Papa Francisc, până la venire, Maicii Sfinte, cu prilejul redactării unor documente sau al unor sărbători mariane; la încheierea novenei, atunci când Sfântul Părinte îi va încredinţa pe toţi ocrotirii Maicii Domnului, prin rugăciunea sa specială de consacrare, se poate ca oamenii să beneficieze de o indulgenţă plenară, acordată pentru un asemenea moment comunitar special…
Punctul culminant al Întâlnirii mariane are loc la finalul acesteia şi constă într-o rugăciune specială a Sfântului Părinte înaintea icoanei; o rugăciune de încredinţare şi consacrare a tinerilor şi familiilor la Maica Domnului, concepută special de Sfântul Părinte pentru evenimentul din Iaşi. Momentul rugăciunii de încredinţare şi consacrare dezvăluie intensitatea spirituală, întrucât urmaşul Sfântului Petru oferă ocrotirii Sfintei Fecioare drumul vieţii omului; rugăciunea ar fi darul cel mai preţios lăsat de papa Francisc Iaşiului, celor care se arată interesați…
*
Ne pot ajuta câteva informaţii despre icoana Maicii Domnului de la Cacica… Aceasta datează de la începutul secolului al XVII-lea; a ajuns, la Cacica, pentru prima oară, cu mai bine de 200 de ani în urmă, odată cu polonezii veniţi pentru a extrage zăcămintele de sare descoperite în zonă; pentru a-şi aminti de pelerinajele la Czestochowa şi de icoana care exista acolo, catolicii polonezi au adus în Bucovina, în anul 1809, atunci când s-a sfinţit prima biserică, o icoană asemănătoare celei de la Czestochowa; la puţin timp după aducerea ei în Bucovina, icoana a devenit ţinta pelerinilor din întreaga Moldovă, îndeosebi cu ocazia hramului bisericii (de pe 15 august). Se spune și se crede că este o icoană făcătoare de minuni, în sensul că mulţi credincioşi care s-au rugat la Dumnezeu prin mijlocirea Maicii Sfinte, reprezentată de această icoană, au cunoscut vindecări miraculoase; se adaugă multe alte binecuvântări (inexplicabile din punct de vedere uman). Cea mai mare minune pe care o poate mijloci Maica Sfântă privește minunea credinţei[1]; de fapt, icoana Maicii Sfinte cu Pruncul aparţine tipului de icoane numite hodighitria, sau îndrumătoarea; îi îndrumă pe toţi, cu mâna dreaptă către Cristos/care este calea, adevărul şi viaţa; în acest sens, ne îndrumă pe calea credinţei în Isus, se face punte între noi şi Mântuitorul…
[1] O cateheză (o lecție de religie creștină) poate provoca atitudinea potrivită pe care trebuie să o adoptăm în faţa chemării lui Dumnezeu de a fi sfinţi. Pentru a putea porni pe acest drum, avem nevoie de multe lucruri, în primul rând de un scop care se află în afara ideilor noastre de egoism şi de egocentrism. Pentru scopul respectiv, iubirea şi deschiderea reprezintă punctele forte de pornire, drumul angajând, mereu, persoana spre cunoaşterea proprie şi a lui Dumnezeu/astfel, a sfinţirii personale.
Câţiva paşi importanţi pentru a porni pe drumul sfinţirii personale? În primul rând, este necesar să ne propunem o acţiune de eliberare de tot ceea ce ne distrage atenţia de la lucrurile esenţiale; după această etapă a eliberării, ne putem angaja pe un drum al libertăţii, o libertate care cuprinde, îndeosebi, așa-numita sferă interioară. Următorul pas în această libertate constă în acţiunea de a te lăsa pătruns de privirea plină de compasiune a lui Dumnezeu, o privire care iartă şi înţelege. Apoi, este necesar să ştim că Dumnezeu ne priveşte întotdeauna ca pe nişte fii; ce nu ar face un părinte pentru propriul copil? Este nevoie, întotdeauna, să ne punem sub privirea milostivă a lui Dumnezeu Tatăl, care ne interpelează existenţa. Dumnezeu ne priveşte dincolo de păcatul nostru, El ne priveşte, nu aşa cum ne aflăm în starea păcatului, ci, întotdeauna, aşa cum am putea fi dincolo de păcat. De aici, întreaga logică a chemării la sfinţenie, să fim aşa cum este El /sfinţi. Următoarea etapă firească, aceea de a-i răspunde lui Dumnezeu cu DA (în privința răbdării, curajului, delicateții), răspuns care angajează persoana în toate etapele existenţei sale, pare departe de a fi un răspuns generic, ci unul concret – care solicită efortul nostru de a trăi în conformitate cu aspiraţiile noastre, cu gândurile noastre, cu faptele noastre.
De fapt, toate cele menționate s-au regăsit în viaţa Sfintei Fecioare Maria, care şi-a asumat întreaga viaţă punând-o în slujirea lui Dumnezeu şi a semenilor…
Nicolae Tomescu
redactor-șef