Lectura a devenit o practică aproape inexistentă în obiceiurile copiilor
Publicat de , 31 decembrie 2018, 08:51
Lectura a devenit o practică aproape inexistentă în obiceiurile copiilor. Temele, lecturile impuse sau alegerea unei alte activităţi, în detrimentul lecturii, sunt principalele motive invocate de copiii şi adolescenţii pentru care cititul nu mai prezintă interes.
Regizorul şi scriitorul Barna Nemethi, organizator al mai multor ateliere dedicate lecturii, explică acest fenomen prin puterea exemplului. Este simplu: atâta timp cât adulţii – părinţi, bunici – nu citesc, nici copiii lor nu dezvoltă această obişnuinţă. Barna Nemethi enumeră beneficiile lecturii:
Barna Nemethi: O situaţie şi mai dramatică, şi anume aceea că adulţii nu citesc. Adică, există motivul pentru care copilul întrerupe acest lucru, e tot din cauza puterii exemplului. Vorbim despre o înţelegere a faptului că o dată ce şcoala, fie că ea este universitate, liceu sau aşa mai departe, se termină, eu nu mai trebuie să citesc. Adică există această cumva înţelegere a faptului că noi citim ca să învăţăm, noi citim de plăcere – sunt aşa date aceste exemple, şi în rest, după aia ne mirăm de ce cititul dispare. Toate studiile care apar, comparative între citit şi necitit, toată lumea a ajuns la aceeaşi concluzie, că efectele benefice ale cititului nu se rezumă la informaţia pe care eu o primesc. Deci, practic, cititul este ceea ce creează drumul neuronal pe care noi îl folosim în nişte activităţi foarte complexe ulterioare.
(Rador/FOTO narativ.ro)