Ascultă Radio România Iași Live

A murit o mare personalitate a Iaşului muzical: profesoara Iulia Bucescu (1935 – 2015)

A murit o mare personalitate a Iaşului muzical: profesoara Iulia Bucescu (1935 – 2015)

Publicat de dvlad, 6 ianuarie 2015, 15:26 / actualizat: 6 ianuarie 2015, 21:15

A trecut în nefiinţă una din figurile cele mai reprezentative ale şcolii ieşene de teoria muzicii, profesoara IULIA BUCESCU. Autoritate supremă în materia căreia i s-a dedicat, a avut o contribuţie esenţială în educaţia muzicală a studenţilor, oferindu-le sprijinul şi baza teoretică pe care s-au clădit numeroase generaţii de muzicieni ai Iaşului. Etalon de sobrietate, seriozitate, pasiune şi devotament pentru arta muzicală, profesoara Iulia Bucescu era renumită pentru capacitatea de a teoretiza şi sistematiza structurile muzicale din sistemul tonal, în aşa fel încât ele rămâneau pentru totdeauna întipărite în mintea celui care le învăţa.

A văzut lumina zilei în comuna Suliţa din jud. Botoşani.  În timpul cursurilor gimnaziale, uimea prin cântecele ei “vecinii de peste patru uliţe”, cum spune o succintă biografie. Iar preotul Cristofor Ungureanu, impresionat de vocea ei, a învăţat-o abecedarul muzical. La îndemnul acestui preot a îmbrăţişat mai târziu cariera muzicală. La Şcoala Medie de Muzică din Iaşi, a avut norcul să se bucure de îndrumarea unor profesori renumiţi, precum Florica Niţulescu la pian, Constantin Constantinescu la teorie, Achim Stoia la armonie şi George Pascu la istoria muzicii. Iulia Bucescu a urmat apoi cursurile Conservatorului „Ciprian Porumbescu” din Bucureşti, cu personalităţi ca D.D.Botez şi Ioan Vicol – dirijat, Paul Constantinescu – armonie, Tudor Ciortea – forme şi Myriam Marbé –  contrapunct, perioadă în care, ca dirijor al corului, a făcut înregistrări radio. După absolvire a fost mai întâi secretar muzical la Teatrul Muzical şi Orchestra Simfonică din Galaţi, iar apoi a devenit cadru didactic la Conservatorul „George Enescu” din Iaşi, unde a predat în principal disciplina teorie-solfegii-dictat, dar şi forme muzicale, citire de partituri, dirijat cor şi pian tehnic. În anul 1990, timp de câteva luni, într-una din cele mai tulburi perioade ale istoriei conservatorului, şi-a asumat funcţia de rector al instituţiei, cu urmări dramatice, pe care probabil numai familia le-a putut cuantifica. Iulia Bucescu a lăsat numeroase lucrări cu caracter didactic pentru disciplina teoria muzicii, publicate în parte, după ieşirea la pensie: Teoria muzicii. Metodă de studiu autodidact, Bacău, Ed. LiberArt 1994; Solfegii tonale, volumele I – IV, Bacău, Ed. LiberArt 1994; Metodă de solfegii – Dictări melodice, Ed. C.P.E. Loreley, 1996; Îndrumar metodic pentru admiterea în conservator, Bacău, Ed. Corgal Press, 1998; Dictări-Solfegii. Îndrumar metodic de studiu autodidact, Iaşi, Ed Artes, 2011. Dintre lucrările nepublicate: Dictee tonale, 2010. Solfegii cu acompaniament ritmic. Prof.univ.dr. Gheorghe Duţică, în prefaţa la volumul nepublicat de Scrieri muzicologice, notează: „Scrierile muzicologice ale doamnei Iulia Bucescu reprezintă un valoros corpus de texte ştiinţifice, având totodată o eficientă şi binevenită adresabilitate didactică“„…un alt merit incontestabil al volumului este reconsiderarea şi promovarea teoriei lui Edmond Costère, cu privire la legile gravitaţiei cardinale inţelese ca bază comună a tuturor armoniilor muzicale”. Muzicienii Iaşului îi închină un gând pios doamnei Iulia Bucescu. Dumnezeu să o odihnească în pace.

Spatarelu 75 Iulia Bucescu

Etichete:
#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
Life luni, 20 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”

Din anul școlar 2025-2026, învățarea remedială a devenit o obligație oficială pentru toate cadrele didactice din învățământul primar, ca...

#StareaEducației(INTERVIU) Orele remediale adevărate provocări pentru învățători. Corina Dina, profesor învățământ primar: „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit la copii. Noi, învățătorii, făceam oricum astfel de activități dacă observam copii care aveau nevoie. Nu era necesar să se introducă obligativitatea acestora.”
#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
Life vineri, 17 octombrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”

         Săptămâna viitoare, Iașiul devine din nou capitala literaturii europene. În perioada 22-26 octombrie 2025 are loc cea de-a XIII-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Întâlnirile ALECART la FILIT – cinci zile în care adolescenții dialoghează de la egal la egal cu scriitorii. Prof. Nicoleta Munteanu: ”Există o diferență între maniera în care citești literatura atunci când ești de unul singur, între felul în care te raportezi la o carte atunci când știi că trebuie să o pregătești pentru o oră de literatură  și modul viu în care poți să te apropii de carte, atunci când din spectator ai devenit de fapt tu personaj, alături de personajele din cărți.”
#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
Life marți, 14 octombrie 2025, 17:09

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”

Într-o zi obișnuită de școală, un elev de gimnaziu din România petrece, în medie, patru ore pe internet. În weekend, timpul urcă la peste...

#StareaEducației(INTERVIU)Rețelele sociale modifică atenția, comportamentul și relațiile copiilor. Simona Herb, psihoterapeut, coordonatorul Comunității Terapeutice EFT din România: ”Utilizarea rețelelor sociale de către copii și adolesecenți schimbă rețelele neuronale ale acestora. Sunt efecte invizibile ale timpului petrecut online.”
#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
Life luni, 13 octombrie 2025, 09:53

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”

Într-un context educațional tot mai complex și dinamic, în care profesorii sunt chemați să răspundă provocărilor ce țin de progresul...

#StareaEducației: (INTERVIU) Genoveva Farcaș, directorul Casei Corpului Didactic Iași: „Formarea profesorilor fără consecință în planul practicii cu elevul este nulă. E nevoie de schimbări curriculare profunde. Predăm pedagogia după programe de acum 20 de ani.”
Life vineri, 10 octombrie 2025, 08:48

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”

La o lună de la începutul noului an școlar, în sistemul de învățământ din România tensiunile persistă, iar sindicatele spun că vor...

#StareaEducației (INTERVIU) Laviniu Lăcustă, liderul USLIP Iași: „Banii pentru plata sumelor câștigate de angajații din învățământ prin hotărâri judecătorești definitive au fost virați în conturile inspectoratelor școlare și au fost ulterior retrași fără niciun fel de explicații. Suntem singura categorie de bugetari din România care în anul 2025 nu a primit niciun leu pe hotărârile judecătorești restante.”
Life marți, 7 octombrie 2025, 11:05

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”

Școala Gimnazială„ Ion Simionescu” din Iași demonstrează, încă o dată, că viziunea, implicarea și capacitatea de a accesa fonduri...

#StareaEducației (INTERVIU) Proiect transfrontalier, în valoare de 850.000 de euro, accesat de Școala Gimnazială ”Ion Simionescu” din Iași. Sabina Manea, directorul instituției: ”Este un proiect complex, care are mai multe direcții, atât îmbogățirea infrastructurii cât și a activității educaționale, în parteneriat cu colegii noștri din localitatea Drochia, Republica Moldova.”
Life luni, 6 octombrie 2025, 12:39

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”

O școală în care vii copil și pleci om, așa definește Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic  ”Unirea” din Pașcani,...

#StareaEducației (INTERVIU) Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic ”Unirea” din Pașcani: ”Avem specializări care nu mai spun nimic în 2025. Nu țin cont de inteligența artificială, de noile tehnologii. Avem standarde de pregătire profesională care nu sunt în concordanță cu cele europene.”
Life vineri, 3 octombrie 2025, 15:49

#StareaEducației (INTERVIU)”Connected 3.2” – evenimentul dedicat profesorilor, părinților și elevilor în care se vorbește deschis despre educație, pe 18 octombrie, la Iași. Anamaria Ghiban, co-fondatoare Asociația PISC: ”Ceea ce lipsește din dialogul educațional actual este încrederea, iar aceasta se construiește prin conexiune.”

Într-o lume educațională tot mai complexă, în care tehnologia, inteligența artificială și noile generații pun la încercare modelele...

#StareaEducației (INTERVIU)”Connected 3.2” – evenimentul dedicat profesorilor, părinților și elevilor în care se vorbește deschis despre educație, pe 18 octombrie, la Iași. Anamaria Ghiban, co-fondatoare Asociația PISC: ”Ceea ce lipsește din dialogul educațional actual este încrederea, iar aceasta se construiește prin conexiune.”