Ascultă Radio România Iași Live

A murit o mare personalitate a Iaşului muzical: profesoara Iulia Bucescu (1935 – 2015)

A murit o mare personalitate a Iaşului muzical: profesoara Iulia Bucescu (1935 – 2015)

Publicat de dvlad, 6 ianuarie 2015, 15:26 / actualizat: 6 ianuarie 2015, 21:15

A trecut în nefiinţă una din figurile cele mai reprezentative ale şcolii ieşene de teoria muzicii, profesoara IULIA BUCESCU. Autoritate supremă în materia căreia i s-a dedicat, a avut o contribuţie esenţială în educaţia muzicală a studenţilor, oferindu-le sprijinul şi baza teoretică pe care s-au clădit numeroase generaţii de muzicieni ai Iaşului. Etalon de sobrietate, seriozitate, pasiune şi devotament pentru arta muzicală, profesoara Iulia Bucescu era renumită pentru capacitatea de a teoretiza şi sistematiza structurile muzicale din sistemul tonal, în aşa fel încât ele rămâneau pentru totdeauna întipărite în mintea celui care le învăţa.

A văzut lumina zilei în comuna Suliţa din jud. Botoşani.  În timpul cursurilor gimnaziale, uimea prin cântecele ei “vecinii de peste patru uliţe”, cum spune o succintă biografie. Iar preotul Cristofor Ungureanu, impresionat de vocea ei, a învăţat-o abecedarul muzical. La îndemnul acestui preot a îmbrăţişat mai târziu cariera muzicală. La Şcoala Medie de Muzică din Iaşi, a avut norcul să se bucure de îndrumarea unor profesori renumiţi, precum Florica Niţulescu la pian, Constantin Constantinescu la teorie, Achim Stoia la armonie şi George Pascu la istoria muzicii. Iulia Bucescu a urmat apoi cursurile Conservatorului „Ciprian Porumbescu” din Bucureşti, cu personalităţi ca D.D.Botez şi Ioan Vicol – dirijat, Paul Constantinescu – armonie, Tudor Ciortea – forme şi Myriam Marbé –  contrapunct, perioadă în care, ca dirijor al corului, a făcut înregistrări radio. După absolvire a fost mai întâi secretar muzical la Teatrul Muzical şi Orchestra Simfonică din Galaţi, iar apoi a devenit cadru didactic la Conservatorul „George Enescu” din Iaşi, unde a predat în principal disciplina teorie-solfegii-dictat, dar şi forme muzicale, citire de partituri, dirijat cor şi pian tehnic. În anul 1990, timp de câteva luni, într-una din cele mai tulburi perioade ale istoriei conservatorului, şi-a asumat funcţia de rector al instituţiei, cu urmări dramatice, pe care probabil numai familia le-a putut cuantifica. Iulia Bucescu a lăsat numeroase lucrări cu caracter didactic pentru disciplina teoria muzicii, publicate în parte, după ieşirea la pensie: Teoria muzicii. Metodă de studiu autodidact, Bacău, Ed. LiberArt 1994; Solfegii tonale, volumele I – IV, Bacău, Ed. LiberArt 1994; Metodă de solfegii – Dictări melodice, Ed. C.P.E. Loreley, 1996; Îndrumar metodic pentru admiterea în conservator, Bacău, Ed. Corgal Press, 1998; Dictări-Solfegii. Îndrumar metodic de studiu autodidact, Iaşi, Ed Artes, 2011. Dintre lucrările nepublicate: Dictee tonale, 2010. Solfegii cu acompaniament ritmic. Prof.univ.dr. Gheorghe Duţică, în prefaţa la volumul nepublicat de Scrieri muzicologice, notează: „Scrierile muzicologice ale doamnei Iulia Bucescu reprezintă un valoros corpus de texte ştiinţifice, având totodată o eficientă şi binevenită adresabilitate didactică“„…un alt merit incontestabil al volumului este reconsiderarea şi promovarea teoriei lui Edmond Costère, cu privire la legile gravitaţiei cardinale inţelese ca bază comună a tuturor armoniilor muzicale”. Muzicienii Iaşului îi închină un gând pios doamnei Iulia Bucescu. Dumnezeu să o odihnească în pace.

Spatarelu 75 Iulia Bucescu

Etichete:
(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 17:58

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”

Borderline Art Space, prima galerie de artă contemporană din Iași, a împlinit, săptămâna aceasta, 10 ani de la deschidere. Fondatorul și...

(AUDIO/FOTO) George Pleșu: Borderline Art Space – „o fereastră către arta contemporană”
#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
Life vineri, 5 decembrie 2025, 11:45

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”

Ministerul Educației a publicat în transparență noile programe școlare pentru liceu, care ar urma să fie aplicate începând cu toamna anului...

#StareaEducației (INTERVIU) Marian Staș, consultant în educație: ”Ar fi sănătos să se facă pilotări de programe școlare alternative. E păcat să începem să proiectăm planuri cadru alternative deștepte și, pe urmă, să le blocăm, să ne înțepenim în restul pașilor, cum ar fi, de pildă, programe școlare care nu sunt suficient de flexibile și de deschise.”
#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
Life miercuri, 3 decembrie 2025, 08:50

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc

Tot mai mulți români care au ales calea străinătății decid astăzi să revină pe meleagurile natale. Deși pentru cei din țară...

#StareaEducației – REMIGRANT ÎN ROMÂNIA – Povestea unei familii revenite din Grecia după aproape două decenii și provocările integrării celor doi copii în sistemul de învățământ românesc
#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life marți, 2 decembrie 2025, 09:01

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”

Bullyingul nu este o problemă a copiilor, este o responsabilitate a adulților, a celor care îi însoțesc, le creează mediul de creștere și le...

#StareaEducației (INTERVIU) Programul „Să fim prieteni fără bullying”, al Organizației Salvați Copiii România, implementat în 15 grădinițe din județul Iași. Eliza Bucureșteanu, educatoare: ”Comunicarea clară cu părinții și copiii ne face o echipă puternică. E important să construim un cerc al siguranței și astfel de comportamente pot fi prevenite.”
Life luni, 1 decembrie 2025, 12:09

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”

Istoria nu trebuie să fie doar despre date și evenimente memorate, ci despre povești, oameni și lecții care ne inspiră. Cu această viziune s-a...

#StareaEducației (INTERVIU) Cosmin Florea, profesor de istorie, creatorul platformei ”Ora de Istorie”: ”La noi în țară, istoria nu este tratată serios. Este văzută ca o disciplină de mână a doua și apoi ne mirăm de ce tinerii cad pradă teoriilor conspiraționiste.”
Life vineri, 28 noiembrie 2025, 15:57

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură

Profesorii, elevii și părinții sunt invitați până pe 12 decembrie să completeze chestionarele privind noile programe școlare pentru liceu,...

(AUDIO) Controverse în jurul noilor programe pentru clasa a IX-a la Limba și literatura română. Profesorii ieșeni, Camelia Gavrilă și Emil Munteanu, avertizează că elevii riscă să se îndepărteze de lectură
Life miercuri, 26 noiembrie 2025, 09:00

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”

Ordinul de ministru, referitor la regulamentul după care se vor desfăşura olimpiadele şcolare, ar putea fi publicat săptămâna aceasta....

#StareaEducației: (INTERVIU) Regulamentul olimpiadelor, în pragul schimbării: experții cer flexibilitate și coerență în metodologia națională. Prof. Adrian Panaete, vicepreședinte SEPI: ”Este nefericită alegerea formulării din metodologia cadru care propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40 la 60% din punctajul maxim.”
Life luni, 24 noiembrie 2025, 10:36

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”

În ultimele săptămâni, discuția despre analfabetismul funcțional din școlile românești a reizbucnit, odată cu declarațiile Ministrului...

#StareaEducației (INTERVIU) Andreea Archip, redactor șef Scena9: ”Pentru a rezolva problema analfabetismului funcțional este nevoie ca toți actorii din sistem să stea la aceeași masă, fără gâlceavă. Profesorii au nevoie de o altă formare, astfel încât ei să poată toți, indiferent de disciplină, să predea literație și numerație.”