Ascultă Radio România Iași Live

Ne interesează opiniile publicurilor Radio Iași

Ne interesează opiniile publicurilor Radio Iași

Publicat de Nicolae Tomescu, 12 martie 2018, 14:20

Hari Aiordachioaei SEFUL STATULUI NU EXISTA IN ROMANIA, DOAR PRESEDINTE CARE E PUS DE NOI IMPREUNA CU REPUBLICA SINT URMASE PUSE DE; STALIN. TREBUIA REFERNDUM. NU VREM CU REMINESCENTE SOVIETICE.

(comentariu pe Facebook Radio Iași)

 

Rândurile de față reprezintă tributul datorat publicurilor Radio Iași, acurateței limbajului oficial și concordanței depline cu termenii și expresiile din Constituție/din alte legi; se impun, în mod cert, pentru a înlătura/preveni confuzia generată în viața publică asupra identității, a rolului constituțional al unor autorități/funcții din stat

Limbajul oficial practicat în mass-media, în doctrină, dar, mai ales, în actele elaborate[1], include termeni sau expresii inadecvate/inexistente în legea fundamentală a României, precum „șeful statului” (indicându-l pe președinte)[2]… Potrivit art. 1 alin. (3): „În România, respectarea Constituției, a supremației sale și a legilor este obligatorie”. Constituția reglementează, în Titlul III („Autorități publice”) Capitolul II („Președintele României/articolele 80101), cadrul instituțional-constituțional al „Președintelui României”; niciun text, din acest capitol sau din altele altele, nu conține expresia „șeful statului”. De altfel, nici prin atribuțiile, rolul și funcțiile conferite – de reprezentare, de mediere, de desemnare, revocare sau numire a membrilor Guvernului, de consultare, de inițiere a referendumului sau de președinte al CSAT ș.a. – nu este calificat, în ordinea constituțională, ca „șef al statului[3]; drept consecință, nu este posibil ca noi, jurnaliștii, să pledăm pentru exprimarea invocată, deși aceasta este întâlnită în doctrina relevantă de drept constituțional, menționându-se, în mod atipic, deseori în aceiași propoziție/frază, ambele „expresii”: „Președintele Românieiși șeful statului[4]Totuși, în cartea Constituția României. Comentarii pe articole[5], se argumenteaza rolul Președintelui României, acordat prin art. 80 din Constituție, ca fiind „rolul șefului de stat în România”, definit de funcțiile și atribuțiile sale[6]

În unele dintre constituțiile statelor europene, președintele este desemnat, în mod expres, ca „Șeful statului și reprezintă unitatea naționala”[7]Spre ce tinde, în România, proiectul de lege de revizuirea Constituției – varianta 2014 a Comisiei parlamentare? La art. 1 se introduce alin. (1) indice 1, iar la art. 2 se introduce alin. (2) indice 1, după care se revine la art. 1 alin. (4) din Constituție, având ca obiect expresia „cooperarea loială” și teza a II-a referitoare la reprezentarea fiecăreia din cele 3 (trei) puteri[8]: „Puterea legislativă este reprezentată de Parlament, puterea executivă este reprezentată de Guvern și de celelalte organe de specialitate ale administrației publice centrale, iar puterea judecatorească este reprezentată de ICCJ și de celelalte instanțe judecătorești”. Noul text din art. 1 alin. (4) nu-l include pe Președinte în puterea executivă; totuși, prin prerogativele sale, dispune de configurație constituțională (România oferind exemplul unei puteri executive bicefale). Se dorește adăugarea expresiei este Șef al statului organizat potrivit principiilor separației, echilibrului și cooperarii loiale al puterilor legislativa, executivă și judecătorească, în cadrul democrației constituționale”, dar respectiva adăugire nu este de natură să-l sustragă puterii executive[9]; dintr-un unghi de incidență, neincluderea Președintelui în niciuna dintre cele trei puteri, atribuirea calității de șef al statului, îl situează deasupra puterilor, lucru inadmisibil într-o organizare de drept, într-o democrație constituțională[10]

[1] De CSM, MJ, ICCJ, asociațiile profesionale, potrivit competenței proprii…

[2] Sau „magistrați”vizând global pe procurori, judecători și magistrații asimilați… Sau „servicii secrete”/„Serviciul Român de Informații – SRI” și „Serviciul de Informații externe – SIE”… De altfel, alți termeni sau alte expresii, precum adresarea publică frecventă, intitulată „Români” și întâlnită, mai peste tot, în cazul politicienilor, înalților reprezentanți ai puterii legislative, ai celei executive bicefale (Președintele României, Președintele Senatului, Președintele Camerei Deputaților, alți reprezentanți ai puterilor statului, precum si ai celor din mass-media), sunt de natură să sugereze o discriminare nepermisă de Constituție (art. 616), ale cărei texte conțin expresia „cetățenii români” (toți, indiferent de etnie sau naționalitate)…

[3] Așa era desemnat Regele – în Constituțiile din 1923 și 1938

[4] Exemplu: „Funcția de reprezentare a statului aparține, de regulă, Executivului și în cadrul acestuia, șefului de stat, fiind încredințată Președintelui României – art. 80 alin. (1) din Constituție”…

[5] Editura „Beck”/2008 (coordonatori: prof. univ. dr. Ioan Muraru și prof. univ. dr. Elena Simina Tănăsescu), p. 80…

[6] (…)reprezentarea „statului român”; garantul independenței naționale, a unității și a integrității teritoriale; mediator și de veghere la respectarea Constituției, fără a fi, însă, garantul supremației sale, funcție atribuită (de art. 142Curții Constituționale, ș.a.

[7] Art. 87 alin. (1) – Constituția Italiei, art. 39 – Cipru, art. 77 – Moldova; art. 102 – Ucraina ș.a.; în Spania, conform art. 56 (1) pct. 1 din Constituție „Regele este șeful statului, simbol al unității și permanenței sale”; în Japonia, „Împaratul este simbolul Statului japonez și al unității poporului japonez” (art. 1 din Constituție), „îndeplinește numai actele referitare la chestiunile de stat stabilite de Constituție, fără a avea prerogative referitoare la guvernare” (art. 4 pct. 1); în Franța, deși aceasta este Republică Prezidențială, în Germania, Portugalia, Croația, Polonia, Elveția ș.a., președintele republicii nu este numit șef al statului”…

[8] Pe de o parte, textul reglementeaza puterile statului in cadrul principiilor separației, echilibrului, cooperării, pe de altă parte, în Titlul III/intitulat „Autoritățile publice” (text absent din art. 1 alin. (4)) sunt incluse: Capitolul I – „Parlamentul”, Capitolul II „Președintele României”, Capitolul III „Guvernul”, Capitolul V „Administrația Publică”, Secțiunea I „Administrația publică centrală de specialitate”, Secțiunea a 2-a „Administrația publică locală”, iar Capitolul IV „Autoritatea judecătorească” (nicidecum „puterea judecătorească”, în acord cu art. 1 alin. (4)), pentru a cuprinde și Ministerul Public”, Secțiunea a 2-a)…

[9] Așa cum ar rezulta din textele următoare (art. 81-101)…

[10] Unii consideră că, în privința textului art. 1 alin. (4) teza a II-a, ar fi mai fericită exprimarea: „Puterea legislativă este reprezentată de Parlament, puterea executivă este reprezentată de Președintele României, Guvern și de celelalte organe de specialitate ale administrației publice centrale, iar puterea judecătorească este reprezentată de Curtea de Casație și Justiție și de celelalte instanțe judecătorești”…

 

Nicolae Tomescu, Redactor Șef

P.S.: Cu alt prilej, pe baza unei documentări exhaustive, mă voi strădui să analizez și partea a doua a comentariului…

Etichete:
Ultima zi a Târgului de Carte Gaudeamus Radio România
Prim plan duminică, 7 decembrie 2025, 08:10

Ultima zi a Târgului de Carte Gaudeamus Radio România

Este ultima zi a Târgului de Carte Gaudeamus Radio România, de la Romexpo din Capitală. Este o zi plină de evenimente, atât la standurile...

Ultima zi a Târgului de Carte Gaudeamus Radio România
Toate secțiile de votare s-au deschis pentru alegerile locale parțiale
Prim plan duminică, 7 decembrie 2025, 07:48

Toate secțiile de votare s-au deschis pentru alegerile locale parțiale

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) informează că toate cele 1.771 de birouri electorale ale secţiilor de votare au fost deschise duminică,...

Toate secțiile de votare s-au deschis pentru alegerile locale parțiale
Prognoză specială de vânt în Moldova
Prim plan sâmbătă, 6 decembrie 2025, 11:44

Prognoză specială de vânt în Moldova

Prognoză specială Interval de valabilitate: 6 decembrie, ora 10 – 7 decembrie, ora 20 În intervalul menționat, vântul va avea intensificări...

Prognoză specială de vânt în Moldova
(AUDIO) Iași: CET 2 Holboca, închis definitiv; instalații pe gaz vor înlocui vechile utilaje pe cărbune
Prim plan sâmbătă, 6 decembrie 2025, 11:41

(AUDIO) Iași: CET 2 Holboca, închis definitiv; instalații pe gaz vor înlocui vechile utilaje pe cărbune

La Iași, consilierii locali au decis, în unanimitate, închiderea definitivă a instalațiilor de la CET – 2 – Holboca, utilaje care...

(AUDIO) Iași: CET 2 Holboca, închis definitiv; instalații pe gaz vor înlocui vechile utilaje pe cărbune
Prim plan sâmbătă, 6 decembrie 2025, 10:19

Creştinii îl sărbătoresc astăzi pe Sfântul Ierarh Nicolae, unul dintre cei mai populari sfinţi

Creştinii îl sărbătoresc astăzi pe Sfântul Ierarh Nicolae, unul dintre cei mai populari sfinţi.  El este patronul marinarilor şi al...

Creştinii îl sărbătoresc astăzi pe Sfântul Ierarh Nicolae, unul dintre cei mai populari sfinţi
Prim plan sâmbătă, 6 decembrie 2025, 07:00

Peste 790.000 de persoane îşi sărbătoresc onomastica de Sfântul Nicolae

Peste 790.000 de persoane îşi sărbătoresc astăzi onomastica, de Sfântul Nicolae. Potrivit datelor furnizate de Direcţia Generală pentru...

Peste 790.000 de persoane îşi sărbătoresc onomastica de Sfântul Nicolae
Prim plan sâmbătă, 6 decembrie 2025, 06:00

Un comisar şef de la Poliţia Economică Giurgiu a fost prins în flagrant în timp ce primea 10.000 de lei mită

Un comisar şef de la Poliţia Economică Giurgiu a fost reţinut astăzi de procurorii anticorupţie după ce a fost prins în flagrant în timp ce...

Un comisar şef de la Poliţia Economică Giurgiu a fost prins în flagrant în timp ce primea 10.000 de lei mită
Prim plan vineri, 5 decembrie 2025, 18:39

Guvernul a aprobat o listă cu 17 companii de stat care vor intra într-un proces de reformă

Guvernul a aprobat astăzi o listă cu 17 companii de stat care vor intra într-un proces de reformă, la finalul căruia se va stabili care dintre...

Guvernul a aprobat o listă cu 17 companii de stat care vor intra într-un proces de reformă