Patru curse Tarom, anulate în weekend, după ce însoţitorii de bord s-au declarat inapţi de zbor
Publicat de Andreea Drilea, 19 octombrie 2014, 09:00 / actualizat: 19 octombrie 2014, 17:00
UPDATE ora 16:00 – Patru curse Tarom au fost anulate, sâmbătă şi duminică, după ce însoţitorii de bord s-au declarat inapţi de zbor, acest protest urmând altora similare, ale piloţilor şi însoţitorilor companiei, ce au avut loc în septembrie.
Sâmbătă Tarom a anulat două curse de la Bucureşti la Iaşi şi respectiv Salonic şi retur, iar duminică, alte două curse spre Salonic şi respectiv Moscova şi retur.
Într-un comunicat postat duminică pe site-ul său, Tarom anunţă că se confruntă cu „o lipsă de personal navigant apt de zbor (însoţitori de bord)”.
Reprezentanţii companiei mai precizează că pasagerii curselor anulate sunt preluaţi pe alte zboruri Tarom sau ale altor companii pentru a ajunge la destinaţie.
Mai multe curse Tarom au fost anulate sau întârziate la mijlocul lunii septembrie din cauza unor acţiuni spontane din partea unor piloţi şi ai unor însoţitori de zbor.
Surse din rândul piloţilor au declarat atunci pentru MEDIAFAX că protestul a fost declanşat din cauza nemulţumirilor privind salariile şi noul contract colectiv de muncă – înregistrat fără să se ţină cont de revendicările lor -, dar şi pe fondul unora privind managementul companiei.
Potrivit surselor, conducerea companiei Tarom s-ar fi folosit de sindicatul majoritar şi de alte două sindicate mai mici pentru a putea înregistra la ITM noul contract colectiv de muncă, fără a lua în calcul cerinţele piloţilor.
Ministrul Transporturilor Ioan Rus a declarat la 23 septembrie că discuţiile dintre reprezentanţii instituţiei şi sindicatele Tarom s-au încheiat cu perspectiva unei rezolvări favorabile a problemelor, precizând că anumite solicitări vor fi soluţionate în 2015.
„Sunt încă câteva probleme în litigiu, la care compania nu are soluţii imediate, dar în acelaşi timp există foarte multă raţionalitate din partea managementului şi a salariaţilor, astfel încât unele lucruri vor putea face parte dintr-un angajament de perspectivă”, a spus atunci Rus, la finalul unei discuţii cu reprezentanţii sindicatelor.
El a mai arătat că în prezent veniturile Tarom sunt mai mici decât costurile, iar compania are pierderi din care este foarte dificil de susţinut creşteri salariale sau condiţii mai bune de muncă.
Pe 9 octombrie, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Dragoş Titea, declara, la conferinţa Mediafax Talks about Aviation, că „la Tarom e pace”.
Tarom poartă în continuare negocieri cu sindicatele piloţilor şi însoţitorilor de bord, care nu au semnat contractul colectiv de muncă.
Sindicaliştii de la Tarom discută astăzi despre posibilitatea declanşării conflictului de muncă, nemulţumiţi de salariile mici şi de managementul companiei.
Două curse au fost anulate ieri, iar o alta a decolat cu întârziere, după ce însoţitorii de bord s-au declarat inapţi şi nu au venit la serviciu.
Prim-vicepeşedintele Federaţiei Naţionale a Sindicatelor din Aeroporturi, Octavian Iosif.
„Nu am renunţat la ideea continuării conflictului de muncă şi anume: grevă de avertisment şi grevă. Important este să reuşim să ne încadrăm în lege. Colegii noştri vor stabili, în Adunarea Generală, vom vota şi ce se va stabili, asta vom face. Pe de altă parte, mai există încă portiţe de negocieri lansate chiar de companie, doar că semnarea acestor aşa-zise acorduri, deci compania intenţionează să semnăm acorduri în afara contractului colectiv de muncă. Noi am condiţionat semnarea acelor acorduri de actualizarea contractelor individuale de muncă.” (Rador, mediafax.ro/FOTO de.wikipedia.org)