Iohannis: Realizarea unei clasificări a universităţilor ar trebui să stea la baza oricărei reforme viitoare în educaţie
Publicat de Andreea Drilea, 9 august 2016, 13:16 / actualizat: 9 august 2016, 17:21
Preşedintele Klaus Iohannis a declarat marţi la Galaţi, la deschiderea Forumului Organizaţiilor Studenţeşti din România, că realizarea unei clasificări a universităţilor ‘care să oglindească diversitatea firească a misiunilor asumate’ ar trebui să stea la baza oricărei reforme viitoare în educaţie.
Şeful statului a spus că numărul studenţilor din România continuă să scadă, din motive care ţin de demografie, dar şi de capacitatea universităţilor de a atrage potenţiali studenţi valoroşi din medii socio-economice defavorizate sau din afara ţării, prin strategii de internaţionalizare a învăţământului superior. Preşedintele a precizat că învăţământul centrat pe student, atractivitatea profesiei didactice şi calitatea procesului de predare sunt cele care dau calitate procesului educaţional din universităţile româneşti.
,,Există, din păcate, programe de licenţă şi masterat în cadrul cărora profesorii încă dictează după capitole din cărţi, în loc să stimuleze creativitatea studenţilor şi spiritul critic. Nu pierdem potenţial doar prin abandon şcolar sau nepromovarea evaluării naţionale sau a Bacalaureatului, ci şi prin lipsa accesului la programe de învăţământ superior de calitate, care să dea studenţilor capacitatea de a-şi genera propria formare pe tot parcursul vieţii. Numărul studenţilor din România continuă să scadă, din motive care ţin de demografie, dar şi de capacitatea universităţilor de a atrage potenţiali studenţi valoroşi din medii socio-economice defavorizate sau din afara ţării, prin strategii de internaţionalizare a învăţământului superior. Este nevoie ca universităţile să îşi definească mai bine misiunea şi contextul economico-social căruia îi răspund. De aceea, cred că realizarea unei clasificări a universităţilor care să oglindească diversitatea firească a misiunilor asumate ar trebui să stea la baza oricărei reforme viitoare’, a spus Iohannis.
Şeful statului a mai afirmat că susţine alocarea unui procent mai mare din PIB pentru educaţie şi cercetare.
‘Un învăţământ de calitate reprezintă cheia pentru o Românie competitivă, o Românie care oferă cetăţenilor săi oportunităţi reale în propria ţară, exportând inovaţie. Avem datoria de a găsi soluţii pentru a le oferi tuturor, prin educaţie, şansa la un viitor mai bun. Lipsa banilor nu ar trebui să mai reprezinte automat şi lipsa şanselor de acces şi de finalizare a studiilor în învăţământul superior. Costul lipsei de investiţie în educaţia de calitate este mult mai mare decât poate România să îşi permită… Faptul că educaţia şi cercetarea din România au fost subfinanţate în mod constant şi supuse unei aşa-numite ‘reformite cronice’ ştim cu toţii. Totuşi, creşterea finanţării, în sine, nu va rezolva problemele. Susţin deci alocarea unui procent mai mare din PIB pentru educaţie şi cercetare, concomitent cu asumarea unui plan clar de investiţii şi priorităţi pe termen lung, respectat de toţi cei responsabili. În plus, pentru a garanta susţinerea unui astfel de demers, este nevoie ca sistemul educaţional şi cel de cercetare să demonstreze valoarea pentru societate, prin transparenţă, evaluare reală a progresului şi a performanţei’, a afirmat Iohannis.
Preşedintele Klaus Iohannis participă la deschiderea Forumului Organizaţiilor Studenţeşti din România, care are loc în Aula Magna a Universităţii Dunărea de Jos din Galaţi şi la care sunt prezenţi peste 350 de studenţi din 17 centre universitare din ţară.
(Agerpres/FOTO arhivă caleaeuropeana.ro)