Senat: Comisia pentru buget va întocmi, miercuri, raportul la propunerea legislativă privind RCA
Publicat de Andreea Drilea, 13 septembrie 2016, 15:29
Comisia pentru buget a Senatului se reuneşte miercuri, la ora 9,00, pentru a întocmi un raport propunerii de lege a Partidului Social Democrat privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule.
În şedinţa de marţi, comisia nu a avut întrunit cvorumul necesar votului pe raport, însă a analizat amendamentele depuse de Autoritatea de Supraveghere Financiară, Asociaţia Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI), transportatori (COTAR, FORT, UNTRR, APTE 2002 şi ARTRI), precum şi propunerile de modificări aduse de Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare din România (UNSAR).
‘Noi am promis că azi (marţi – n.r.) dăm raport ca să intre şi în plen. Şedinţa a fost convocată la ora 11,00, am aşteptat, dar se pare că nu reuşim să facem cvorum. (…) Nu ştiu care sunt motivele, au fost cu avioanele. Au mai ajuns şi avioanele între timp, au mai venit (membri ai Comisiei – n.r.), dar aceasta este situaţia. (…) Mie îmi pare rău fiindcă este o chestiune deosebit de importantă pentru milioane de români şi vedem ce se întâmplă şi în stradă. Este, de fapt, prima legiferare de acest gen despre RCA. Nu a existat o lege specială pentru RCA, cu toate că RCA este un instrument de stat obligatoriu. (…) Vreau să discutăm în mare şi să auzim punctele de vedere şi mâine dimineaţă, la 9,00, să ne întâlnim să putem da şi votul’, a declarat preşedintele Comisiei pentru buget, Viorel Arcaş (PSD).
El a explicat că, deşi pe ordinea de zi a şedinţei de Guvern de miercuri ar putea fi inclusă şi ordonanţa de urgenţă care reglementează RCA, propunerea de lege iniţiată de PSD îşi va urma traseul legislativ.
‘Eu nu aş vrea să se înţeleagă că noi renunţăm la propunerea noastră. Este în circuit. Este prea mult cât am aşteptat şi eu nu am încredere că se va rezolva problema. Noi mergem înainte cu această iniţiativă. Sperăm să dăm mâine votul pe raportul de admitere, să intre în plen şi pe urmă să meargă la Camera Deputaţilor, care este for decizional. Noi credem că se poate rezolva şi la Camera Deputaţilor până la sfârşitul lunii, dacă se doreşte de toată lumea rezolvarea acestei probleme foarte importante’, a subliniat Arcaş.
La rândul său, Eugen Teodorovici a ridicat în discuţie posibilitatea ca Guvernul să preia amendamentele pe care ASF, asiguratorii şi transportatorii le-au înaintat pe marginea iniţiativei legislative a PSD.
‘Domnule secretar de stat (în Ministerul Finanţelor – n.r.), daţi-i domnului Cioloş acest mesaj, care este o provocare pe care eu o lansez către dânsul. Luaţi în calcul acea prevedere, din coduri faimoase, de abuz în serviciu, pentru că noi (comisia – n.r.) spunem clar un lucru, iar dvs aveţi toate argumentele legale să o faceţi sau nu aveţi niciun argument legal să nu o faceţi aşa cum Parlamentul spune azi. Dacă mâine daţi ordonanţă fără aceste prevederi, iar noi le includem şi trece de Parlament în forma pe care o discutăm azi, este un subiect de abuz în serviciu. Ministerul de Finanţe propune mai departe în Guvern alte versiuni decât cea pe care noi am discutat-o’, i-a spus Teodorovici secretarului de stat Attila Gyorgy.
Propunerea de lege este iniţiată de senatorii PSD Viorel Arcaş, Leonardo Badea, Marius Bota, Eugen Teodorovici şi senatorul UDMR Vegh Alexandru, are un caracter ordinar, iar Senatul este prima Cameră sesizată în acest caz.
Modificările aduse legii RCA vizează, în primul rând, stabilirea clară a unor criterii pe baza cărora să fie calculat tariful de referinţă al RCA. Sarcina stabilirii tarifului de referinţă pentru RCA revine ASF, iar toate firmele asiguratoare sunt nevoite să îl respecte.
Alte prevederi stipulează că vârsta nu va mai fi un criteriu în stabilirea preţului contractului RCS, că numai cei care părăsesc teritoriul României sunt obligaţi să plătească cartea verde şi că asigurarea RCA poate fi făcută în rate sau pentru o perioadă mai mică de timp (între o lună şi trei luni).
De asemenea, a fost avansată şi propunerea ca service-ului care refuză repararea unei maşini asigurate să i se retragă licenţa, iar asiguratorii care nu vor plăti în termenul legal vor avea de suferit, inclusiv prin posibilitatea de a-şi pierde licenţa.
(Agerpres/FOTO arhivă auto-bild.ro)