Galeriile Tretyakov
Publicat de nicolaetomescu, 18 decembrie 2016, 14:06 / actualizat: 19 decembrie 2016, 7:27
[youtube height=”HEIGHT” width=”WIDTH”]https://www.youtube.com/watch?v=xYTPjPTk6lA&feature=youtu.be[/youtube]
Este imposibilă cuprinderea Galeriilor de stat, Muzeului de artă din Moscova[1], Colecţiei de peste 100.000 de opere de pictură, grafică, sculptură, artă decorativă şi aplicată din perioada secolului al XI-lea până la începutul secolului nostru – de la mulțí pictori de icoane necunoscuți la „Sfânta Fecioară din Vladimir”[2] și „Trinitate”[3] (Andrei Rubliov) la monumentala „Compoziție VII” de Vasili Kandinski[4], la picturile lui Alexei Savrasov, Ilia Repin, Vasili Surikov, Ivan Kramskoi, Valentin Serov, Ivan Shishkin, Mihail Vrubel, Victor Vasnețov, la pânzele de mari dimensiuni ale lui Filipp Andreevich Maliavin[5], la Vassili Vasilievici Vereșciaghin[6], la Kazimir Malevici (De ce considerăm „Pătratul negru” ca fiind genial? Întrucât este simplu; creatorului „suprematism(ului)” i-a venit ideea, el a realizat-o primul, acesta rămâne meritul lui; nu contează că oricine poate face la fel)…
Sărutul întrebărilor trezește aripi frânte… în zborul unor regăsiri, dar așteptarea, hrănită de gândurile (cu sau fără cuvinte) poate să dea culoare (cu sau fără vârstă) amintirilor…
Pare aproape imposibil să înțelegi gustul derivat, chiar dacă privești portretele italiene care au influențat și peisajele descrise în operele secolului al XVIII-lea. Pe de altă parte, respingerea restricțiilor Academiei Imperiale și încercarea de a crea resortisanți pentru artă au dobândit un impuls în secolul al XIX-lea, au produs rezultate care vor contribui la progresele fascinante de mai târziu.
Oricum, cei care îndrăgesc literatura rusă pot surprinde modul în care preocupările și idealurile marilor scriitori din secolul al XIX-lea au fost reflectate de artiștii aceleiași perioade…
[1] Înfiinţat la mijlocul secolului al XIX-lea de negustorul Pavel Tretiakov, colecționar de artă care a donat orașului Moscova aproape 2.000 de lucrări din colecția lui privată (în special pictură, sculptură şi desene), formându-se baza la care au fost adăugate achiziții din partea statului. De asemenea, Tretiakov și-a donat propria casă, care a devenit configurația originală a galeriei de artă. Două clădiri separate, aflate în două amplasamente diferite, adăpostesc lucrări selectate pentru a fi văzute de public; deci, nu numai galeria istorică pe Lavrushkin Pereulok, dar există și Casa Artiștilor pe Krimskii Val, care găzduiește de la colecția galeriei de artă a secolului al XX-lea și colecția de artă modernă timpurie la emfaza brută a „capodoperelor” realismului socialist și operele sporadic fascinante ale avangardismului sovietic postbelic…
[2] Theotokos din Vladimir (greacă: Θεοτόκος του Βλαντιμίρ) sau Fecioara din Vladimir sau Sfânta Fecioară din Vladimir sau Născătoarea de Dumnezeu din Vladimir desemnează una din cele mai venerate icoane ortodoxe aparținând iconografiei bizantine Eleusa. Theotokos, cuvântul grec pentru Fecioara Maria (în traducere literală „Cea care l-a născut pe Dumnezeu”) este privită ca protectoarea sfântă a Rusiei, sărbătorită pe data de 3 iunie. Semnifică o versiune a tipului Eleusa (greacă: Ἐλεούσα – tandră sau milostivă), cu copilul Iisus lipindu-și obrazul de a-l mamei sale. Numeroase copii au fost realizate de-a lungul secolelor, fiind cea mai multiplicată icoană cunoscută; multe astfel de copii au dobândit propria importanță religioasă și artistică…
[3] Icoana «Sfânta Treime» este cea mai cunoscută lucrare a strălucitului artist rus Andrei Rubliov (și cea mai vizionată în Galeriile Tretyakov). La baza iconografiei stă povestea biblică (Cartea Geneza, XVIII) a apariției Sfântului Avraam în fața lui Dumnezeu, sub forma a trei îngeri. Evitând detaliile obișnuite din subiectul „Ospitalitatea lui Avraam”, Andrei Rubliov a realizat extraordinara profunzime a simbolului; atenția este concentrată asupra celor trei îngeri, așezați în jurul unui altar, în centrul căruia există un potir al Euharistiei cu capul unui vițel de sacrificiu care simbolizează mielul Noului Testament/Cristos. Dumnezeu Tatăl îl binecuvântează pe Dumnezeu Fiul pentru moartea pe cruce, în numele dragostei pentru oameni. Duhul Sfânt (îngerul din dreapta) este prezent aici pentru a oferi confort, confirmând logica înaltă a iubirii; subiectul Trinității a fost înțeles ca un simbol al unității spirituale, al iubirii reciproce din lume și al disponibilității pentru sacrificiu…
[4] Considerat unul dintre cei mai importanţi artişti ai secolului al XX-lea, alături de Pablo Picasso şi Henri Matisse, Vasili Kandinski a fost fondatorul artei abstracte; considerat, în general, drept autorul primei picturi non-figurative din istoria artei moderne, o acuarelă realizată în 1910, despre care criticii din epocă au spus că era „abstractă”…
[5] Impresioniștii ruși… Tablourile, vârtej de negru și roșu, reprezentând țărănci dansând, dețin o tușă mai mare și mai groasă decât degetul. Maliavin poate reprezenta o concluzie a vizitei în Galeriile Tretiakov – arta plastică rusă, indiferent că era un simbol al credinței sau o imagine a revoltei, poate fi caracterizată prin ardoare…
[6] Unul dintre faimoșii pictori ai bătăliilor, unul din primii artiști ruși recunoscuți (pe scară largă) și în afara granițelor Rusiei. Scenele lui realiste au avut ca rezultat faptul că multe opere n u au fost niciodată expuse…