Opera Națională Iași, marele câștigător al Galei Premiilor Operelor Naţionale
Publicat de Andreea Drilea, 19 decembrie 2016, 07:52
Gala Premiilor Operelor Naționale – ediția a IV-a, 18 decembrie 2016
Gala Premiilor Operelor Naţionale, ediţia a IV-a București, a avut loc duminică, 18 decembrie 2016, de la ora 21.00. Cel mai grandios eveniment al scenelor lirice românești, pentru prima dată pe scena Operei Naţionale Bucureşti, este organizat în parteneriat cu Primăria Municipiului București. Cu această ocazie doamna Gabriela Firea, Primarul General al Municipiului București, va acorda premiul pentru cel mai bun spectacol de operă.
Invitatul special al Galei Premiilor Operelor Naţionale este celebrul tenor Roberto Alagna, care va cânta pentru prima dată pe o scenă din România.
Marele Premiu al Galei îl va primi celebra soprană de origine română, doamna Nelly Miricioiu, acesta fiindu-i înmânat de către Alteța Sa Regală Principele Radu al României. Tot cu această ocazie sopranei Nelly Miricioiu i se va conferi titlul de „Cetăţean de Onoare” al Municipiului Iași, înmânat de către Primarul Municipiului Iași, domnul Mihai Chirica.
În cadrul Galei se vor acorda 15 premii în competiție și 12 premii de excelență și pentru întreaga activitate.
Evenimentul va fi transmis în direct la TVR 1, TVR Internațional, TVR HD, Radio România Cultural și Radio România Muzical, începând cu ora 21.00.
Orchestra și Ansamblul de Balet al Operei Naționale București vor evolua sub bagheta maestrului Marcello Mottadelli, coordonatorul artistic al Operei Naționale București și a maestrului Tulio Gagliardo Varas, coordonatorul artistic al İzmir Devlet Opera ve Balesi, Turcia.
1. Cel mai bun spectacol de operă
„Oedipe” de George Enescu, regia Valentina Carrasco
Opera Națională București
„Carmen” de Georges Bizet, regia Karel Drgáč
Opera Națională Română Iași
„Samson și Dalila” de Camille Saint-Saëns, regia Korcsmáros György
Opera Maghiară Cluj-Napoca
2. Cel mai bun spectacol din creația românească
„Fata babei și fata moșului” de Florin Comișel, regia Iulian Ioan Sandu
Opera Națională Română Cluj-Napoca
„Enesciana”, regia și coregrafia Horațiu Cherecheș
Teatrul Național de Operă și Balet „Oleg Danovski” Constanța
3. Cel mai bun regizor
Karel Drgáč
pentru regia spectacolului „Carmen” de Georges Bizet
Opera Națională Română Iași
Máté Szabó
pentru regia spectacolului „Dragoste interzisă” de Richard Wagner
Opera Maghiară Cluj-Napoca
Nadine Duffaut
pentru regia spectacolului „Werther” de Jules Massenet
Opera Națională Română Cluj-Napoca
4. Cel mai bun dirijor
Traian Ichim
Opera Națională Română Iași
József Horváth
Opera Națională Română Cluj-Napoca
Dumitru Cârciumaru
Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Maria Bieşu” Chișinău
5. Cel mai bun solist liric
Florin Estefan
pentru rolul Oneghin din spectacolul „Evgheni Oneghin” de Piotr Ilici Ceaikovski
Opera Națională Română Cluj-Napoca
Sándor Balla
pentru rolul Friedrich din spectacolul „Dragoste interzisă” de Richard Wagner
Opera Maghiară Cluj-Napoca
Iurie Maimescu
pentru rolul Don Basilio din spectacolul „Bărbierul din Sevilla” de Gioachino Rossini
Teatrul Național de Operă și Balet „Maria Bieșu” Chișinău
6. Cea mai bună solistă lirică
Maria Jinga
pentru rolul Dorabella din spectacolul „Così fan tutte” de Wolfang Amadeus Mozart
Opera Națională București
Rodica Picireanu
pentru rolul Liu din spectacolul „Turandot” de Giacomo Puccini
Teatrul Național de Operă și Balet „Maria Bieșu” Chișinău
Laura Eftimie
pentru rolul Liu din spectacolul „Turandot” de Giacomo Puccini
Teatrul Național de Operă și Balet „Oleg Danovski” Constanța
7. Cel mai bun decor
Octavian Neculai
pentru concepția decorului din spectacolul „Carmen” de Georges Bizet
Opera Națională Română Iași
Balázs Czigler
pentru concepția decorului din spectacolul „Dragoste interzisă” de Richard Wagner
Opera Maghiară Cluj-Napoca
Natalia Kornilova
pentru concepția decorului din spectacolului „Crăiasa Zăpezii” de J. Sibelius și Edvard Grieg
Teatrul Național de Operă și Balet „Oleg Danovski” Constanța
8. Cele mai bune costume
Adriana Urmuzescu
pentru concepția costumelor din spectacolele „Lacul lebedelor” de Piotr Ilici Ceaikovski și „Don Quijote” de Ludwig Minkus
Opera Națională Română Iași
Bocskai Gyopár
pentru concepția costumelor din spectacolul „Prințul Árgyélus” de Péter Tóth
Opera Maghiară Cluj-Napoca
Natalia Kornilova
pentru concepția costumelor din spectacolul „Crăiasa Zăpezii” de Jean Sibelius
și Edvard Grieg
Teatrul Național de Operă și Balet „Oleg Danovski” Constanța
9. Cel mai bun spectacol pentru copii
„Fata babei și fata moșului” de Florin Comișel, regia Iulian Ioan Sandu
Opera Națională Română Cluj-Napoca
„Prințul Árgyélus” de Péter Tóth, regia István Albu
Opera Maghiară Cluj-Napoca
10. Cel mai bun spectacol de balet
„Lacul lebedelor” de Piotr Ilici Ceaikovski
coregrafia clasică rusă Marius Petipa, adaptare coregrafie Ileana Iliescu
Opera Națională Română Iași
„Crăiasa Zăpezii” de Jean Sibelius și Edvard Grieg
coregrafia Horațiu Cherecheș
Teatrul Național de Operă și Balet „Oleg Danovski” Constanța
„Spartacus” de Aram Haciaturian
coregrafia Igor Cernîșov
Teatrul Național de Operă și Balet „Maria Bieșu” Chișinău
11. Cel mai bun debut liric masculin
Horia Sandu
pentru rolul Rocco din spectacolul „Fidelio” de Ludwig van Beethoven
Opera Națională București
Hector Lopez
pentru rolul Werther din spectacolul „Werther” de Jules Massenet
Opera Națională Română Cluj-Napoca
Răzvan Săraru
pentru rolul Calaf din spectacolul „Turandot” de Giacomo Puccini
Teatrul Național de Operă și Balet „Oleg Danovski” Constanța
12. Cel mai bun debut liric feminin
Ana Maria Donose
pentru rolul Micaëla din spectacolul „Carmen” de Georges Bizet
Opera Națională Română Iași
Fülöp Tímea
pentru rolul Jolán din spectacolul „Dragoste de țigan” de Franz Lehár
Opera Maghiară Cluj-Napoca
Lucia Mihalache
pentru rolul Carmen din opera „Carmen” de Georges Bizet
Teatrul Național de Operă și Balet „Oleg Danovski” Constanța
13. Cel mai bun coregraf
Horațiu Cherecheș
pentru coregrafia spectacolelor „Enesciana” și „Crăiasa Zăpezii” de Jean Sibelius
și Edvard Grieg
Teatrul Național de Operă și Balet „Oleg Danovski” Constanța
14. Cel mai bun solist balet
Robert Enache
pentru interpretări în spectacolele „In the Middle, Somewhat Elevated” în coregrafia lui William Forsythe,
„In the Night” în coregrafia lui Jerome Robbins și „DSCH” în coregrafia
lui Alexei Ratmanski
Opera Națională București
Vlad Mărculescu
pentru rolurile Siegfried din spectacolul „Lacul lebedelor” de Piotr Ilici Ceaikovski
şi Basil din spectacolul „Don Quijote” de Ludwig Minkus
Opera Națională Română Iași
Adrian Mihaiu
pentru rolul Karl din spectacolul „Crăiasa Zăpezii” de J. Sibelius și Edvard Grieg
și interpretarea din spectacolul „Enesciana” în coregrafia lui Horațiu Cherecheș
Teatrul Național de Operă și Balet „Oleg Danovski” Constanța
15. Cea mai bună solistă balet
Bianca Fota
pentru interpretări în spectacolele „In the Middle, Somewhat Elevated” în coregrafia lui William Forsythe și „DSCH” în coregrafia lui Alexei Ratmanski
Opera Națională București
Kotomi Hoshino
pentru rolul Kitri din spectacolul „Don Quijote” de Ludwig Minkus
Opera Națională Română Iași
Irina Ganea Mihaiu
pentru rolul Gretchen din spectacolul „Crăiasa Zăpezii” de J. Sibelius și Edvard Grieg
și interpretarea din spectacolul „Enesciana” în coregrafia lui Horațiu Cherecheș
Teatrul Național de Operă și Balet „Oleg Danovski” Constanța
16. Premiul special al juriului
Carlos Vilán – coregraf
Premiul pentru cea mai bună coregrafie-divertisment opera „Carmen” de Georges Bizet
Opera Națională Română Iași
17. Premii de excelență și pentru întreaga activitate
Teatrul Național de Operă și Balet „Maria Bieșu” Chișinău
Premiul de excelență – Vladimir Dragoș
Premiul pentru întreaga activitate – Elena Gherman
Opera Națională Română Cluj-Napoca
Premiul de excelență – Vasile Solomon
Premiul pentru întreaga activitate – Fülöp Martin
Opera Maghiară Cluj-Napoca
Premiul de excelență – Kele Brigitta
Premiul pentru întreaga activitate – Laskay Adrienne
Teatrul Național de Operă și Balet „Oleg Danovski” Constanța
Premiul de excelență – Adrian Stanache
Premiul pentru întreaga activitate – Silvia Țigmeanu
Opera Națională Română Iași
Premiul de excelență – Ella Urmă
Premiul pentru întreaga activitate – Camelia Șotrin Pascu
Opera Națională București
Premiul de excelență – Eugenia Moldoveanu
Premiul pentru întreaga activitate: Cornel Trăilescu
Premiul special al Galei: Stelian Olariu, Maestru de Cor
Membrii juriului:
Anca Florea – muzicolog și critic muzical, membru Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România
Vivia Săndulescu – critic de balet, conf.univ.dr.
Luminița Arvunescu – dr., muzicolog, realizator de emisiuni muzicale la Radio România
Viorica Petrovici – scenograf, prof. univ. dr. Universitatea Națională de Arte București
Costin Popa – critic muzical, membru Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România
Horia Andreescu – prim-dirijor al Filarmonicii „George Enescu” București, prof. univ. dr. Universitatea Națională de Muzică
Cea de-a IV-a ediție a Galei Premiilor Operelor Naționale onorează valorile scenei lirice românești.
Soprana Eugenia Moldoveanu va primi Premiul de Excelență pentru întreaga carieră. Elevă a celebrei profesoare Arta Florescu, soprana Eugenia Moldoveanu a devenit solistă a Operei Naţionale Bucureşti aproape imediat după încheierea studiilor la conservator. Câştigătoare a numeroase concursuri internaţionale printre care cel de la Sofia (1968), „George Enescu” – Bucureşti şi Toulouse (1970), Tokyo (1973), a debutat la Opera Naţională Bucureşti în rolul Donna Anna din opera „Don Giovanni” de Wolfgang Amadeus Mozart. De-a lungul carierei a cântat pe mari scene ale lumii, printre care Metropolitan Opera din New York, Teatro alla Scala din Milano, Opera din Hamburg, Royal Opera House Covent Garden din Londra, Arena din Verona, Teatro Colon din Buenos Aires, Opera de Stat din Viena şi multe altele. După o frumoasă carieră s-a retras de pe scenă şi a devenit profesoară de canto la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti, iar în perioada 1993-1995 a fost director general al Operei Naţionale Bucureşti.
Compozitorului și dirijorului Cornel Trăilescu îi va fi înmânat Premiul de Excelență. Născut la Timişoara, Cornel Trăilescu a studiat pianul şi pedagogia la Conservatorul din localitate, apoi compoziţia şi dirijatul la Bucureşti, cu profesorii Sabin Drăgoi, Mihail Andricu, George Georgescu şi Constantin Silvestri. După absolvire a fost angajat la Opera Naţională Bucureşti, unde s-a remarcat de-a lungul timpului ca unul dintre cei mai apreciaţi dirijori, iar pentru o perioadă, începând cu 1992, a fost director general. Domnul Cornel Trăilescu a asigurat conducerea muzicală a unui mare număr de spectacole şi concerte, atât de la pupitrul teatrelor de operă şi filarmonicilor din ţară, cât şi în străinătate, la Paris, Londra, Viena, Moscova, Helsinki, Belgrad, Las Palmas, Havana, Atena și Madrid. Pe lângă activitatea de dirijor, Cornel Trăilescu s-a ocupat şi de compoziţie, abordând cu predilecţie genul operei („Motanul încălţat”, „Bălcescu”, „Dragoste şi jertfă”, „Fântâna Blanduziei”) şi al baletului („Nastasia”, „Primăvara”, „Albă ca Zăpada şi cei şapte pitici”).
Premiul Special al Juriului îi va fi acordat maestrului Stelian Olariu. Recunoscut drept unul dintre cei mai talentaţi dirijori de cor de operă din Europa, maestrul Stelian Olariu are o carieră de peste 50 de ani în Opera Naţională Bucureşti, unde continuă să îndrume tineri cântăreţi în arta vocală. Stelian Olariu a urmat cursuri de vioară la Timișoara, la clasele profesorilor Iosef Braudeis, Ion Munteanu și Adelaida Iancovici, apoi a fost student al Conservatorului de Stat din Timișoara, unde i-a avut ca profesori pe Sabin Drăgoi, Nicolae Ursu, Vasile Ijac, Liviu Rusu, Mircea Hoinic, Cornel Givulescu, Ion Ţiculescu, Silvia Humiţa.
În anul 1950 a venit la București pentru a studia la Conservatorul „Ciprian Porumbescu” pedagogie și dirijat coral cu nume mari ale învăţământului muzical: Ion Dumitrescu, Theodor Rogalski, Nicolae Buicliu, Zeno Vancea, Tudor Ciortea, Mircea Basarab, Dumitru D. Botez, Ion D. Vicol, Ion Șerfezi. După absolvire a fost repartizat la Palatul Copiilor, unde a înfiinţat Corul de Copii al Palatului pe care l-a condus până în 1966. Cu acest cor a desfășurat o activitate concertistică amplă la București, dar și în alte orașe ale ţării, la Iași, Cluj, Timișoara, Craiova, Sibiu, Brașov, Târgu-Mureș, Bacău, Constanţa. Repertoriul foarte bogat (preclasic, clasic, romantic, contemporan) din creaţia naţională și internaţională, colaborările corului cu Filarmonica “George Enescu” pentru lucrări în primă audiţie în România, l-au făcut cunoscut pe maestrul Stelian Olariu ca unul dintre cei mai buni dirijori de cor din ţară. În această perioadă a compus și tipărit o culegere de cântece pentru copii, apărută în două ediţii, care să asigure pregătirea vocală de la vârste foarte fragede. În 1956 a înfiinţat Corul Studenţilor la Casa de Cultură a Studenţilor din București.
În anul 1962, Stelian Olariu a fost numit asistent – maestru de cor la Opera Naţională București, unde a colaborat cu dirijorul Gheorghe Kulibin. Din anul 1963, după decesul lui Gheorghe Kulibin, Stelian Olariu a preluat conducerea corului operei ca maestru de cor, funcţie pe care o deţine și în prezent. Timp de peste 50 de ani de activitate ca maestru de cor, a lucrat peste 120 de titluri de operă, operetă și vocal-simfonice și a participat la evenimente muzicale de excepţie în ţară și străinătate. A participat la peste 8000 de spectacole de operă (numai la Opera Naţională București) și a întreprins turnee în ţări precum Franţa, Germania, Anglia, Italia, Elveţia, Spania, Olanda, Belgia, Austria, Ungaria, Grecia, Iugoslavia, Bulgaria, Rusia, Japonia, Thailanda.
Corul Operei Naţionale Bucureşti a făcut, sub îndrumarea lui Stelian Olariu, înregistrări ale unor titluri importante precum: „Oedipe” de George Enescu (înregistrare care a luat premiul „Discul de Aur” în Japonia), „Tosca” de Giacomo Puccini, „La Traviata”, „Rigoletto”, „Il Trovatore” de Giuseppe Verdi, „La Bohéme” de Giacomo Puccini, „Cavalleria rusticana” de Pietro Mascagni, „I pagliacci” („Paiaţe”) de Ruggero Leoncavallo, „Motanul încălţat” de Cornel Trăilescu, „Decebal” de Gheorghe Dumitrescu şi „Prometeu” de Doru Popovici.
(operanb.ro/FOTO captură video)