(AUDIO) 30 iun., Iași: Filarmonica de Stat „Moldova” din Iași încheie stagiunea 75, 2016-2017, cu un Concert vocal-simfonic extraordinar dedicat comemorării Pogromului de la Iași din 1941
Publicat de dvlad, 30 iunie 2017, 16:27
Filarmonica de Stat „Moldova” din Iași încheie stagiunea 75, 2016-2017, cu un Concert vocal-simfonic extraordinar dedicat comemorării Pogromului de la Iași din 1941
Participă Corul Acadmic „Gavriil Musicescu”, pregătit de Doru Morariu
Program
- A. Mozart – Uvertura operei Flautul fermecat, KV 620
- Sibelius – Concertul pentru vioară și orchestră
- Williams – Două teme din Lista lui Schindler pentru vioară și orchestră
- Mendelssohn Bartholdy – Psalm 114 Da Israel aus Ägypten zog, Op.51
(Violonistul Remus Azoiței, interviu de Daniela Vlad)
Remus Azoiţei a concertat în săli prestigioase cum ar fi Carnegie Hall in New York, Concertgebouw Amsterdam, Salle Cortot Paris, Konzerthaus Berlin, St-Martin-in-the-Fields şi Wigmore Hall în Londra, Teatro La Fenice Veneţia, Auditorio Nacional Madrid sau Konzerthaus Viena, apărând de asemeni în festivalurile muzicale de la Tokyo, Cambridge, Londra, Berlin, Heidelberg şi Santander, între altele. A colaborat cu artişti renumiţi printre care se numără Lawrence Foster, David Geringas, Gérard Caussé, Michael Sanderling, Adrian Brendel, sau cvartetul de coarde Voces.
Remus Azoiţei a fost solist al unor ansambluri de prestigiu precum Berlin Kammer Orchestre la Berlin, Orchestre Nationale de Belgique la Bruxelles, sau Orchestre Philarmonique de Radio France la Bucureşti, în cadrul Festivalului Enescu, între multe altele. Pe lângă acestea, el a susţinut un mare număr de apariţii camerale în lume, printre care şi un turneu de 15 concerte in jurul Europei, Washington DC şi NewYork alături de pianistul Eduard Stan, în 2009. Acest turneu, realizat cu sprijinul ICR, a prezentat lucrări de Brahms şi Enescu pentru vioară si pian, bucurându-se de un răsunet puternic în presa internaţională. După debutul său în capitala americană, ziarul Washington Post notează: „Azoiţei cântă cu sensibilitate melodică fluentă şi tehnică strălucitoare.”
Laureat al concursurilor internaţionale de la Bucureşti, Milano, Weimar, Tokyo şi Auckland, Remus Azoiţei a înregistrat in 2001 concertul de vioară de Ceaikovski alături de Orchestra Naţională Radio sub bagheta lui Horia Andreescu, înregistrare ce a intrat în Fonoteca de Aur a Radiodifuziunii Române. În 2005, el a interpretat Dublul concert de Bach alături de violonistul Nigel Kennedy în cadrul Festivalului Internaţional George Enescu, concert preluat de către 19 posturi de radio si televiziune din Europa, incluzând BBC, Arte şi Mezzo. Cu ocazia debutului său la celebra Wigmore Hall din Londra, ziarul Sunday Express scria că „a cântat un concert de neuitat în faţa unei săli Wigmore arhipline şi a ridicat publicul în picioare. Iată un muzician excepţional.”
În 2005 a fost decorat de către Presedintele României cu titlul de Ofiţer al Ordinului Meritul Cultural. Remus Azoitei a înregistrat în premieră mondială integrala lucrărilor pentru vioară şi pian de George Enescu alături de pianistul Eduard Stan. Realizată în 2 CD-uri de casa de discuri Hänssler din Germania, această integrală s-a bucurat de cele mai entuziaste cronici în publicaţiile de specialitate de pe mapamond. Comentând pe marginea acestei realizari, revista britanică The Strad spune ca „Azoiţei are toate atuurile: sesibilitate marcantă, dulceaţă a sunetului (dar nu dulceag) şi o paletă coloristică şi dinamică imensă”, pe când publicaţia Gramophone descrie „Stilul rafinat si vibrant al lui Remus Azoiţei… un interpret distinct care combină temperament, măiestrie şi eleganţă a execuţiei într-un mod foarte special”. Pentru această înregistrare el a folosit celebra vioară Stradivari „Maurin” din 1718, cedată lui pentru acest proiect de către Academia de Muzică din Londra.
În 2001, Remus Azoiţei a fost numit profesor de vioară al Academiei Regale de Muzică din Londra, la acel moment fiind de asemeni cel mai tânăr profesor de vioară din întreaga istorie a Academiei. În 2007, el a pus bazele Societăţii Enescu din Londra, fiind unul din membrii fondatori precum şi directorul său artistic, poziţie pe care o ocupă în continuare.
Remus Azoiţei cântă pe o vioară Niccolo Gagliano făcută în anul 1753, aparţinând colecţiei Academiei Regale de Muzică din Londra. El este stabilit la Londra din anul 2000, unde locuieşte împreună cu soţia Antonia şi cei doi băieţi Gabriel şi Lucian.
(Dirijorul Adrian Morar, interviu de Daniela Vlad)
Adrian Morar, o prezență activă pe scenele lirice din România, binecunoscut publicului meloman și recunoscut de critica de specialitate datorită profesionalismului și nivelului artistic ridicat al fiecărui spectacol derulat sub conducerea sa muzicală. Din 1995 este dirijor la Opera Națională Română din Cluj-Napoca.
Profesionalismul, stăpânirea artei dirijorale, formația muzicală complexă sunt calități dobândite de Adrian Morar pe parcursul anilor de studiu, grefate pe un talent autentic și o avidă curiozitate intelectuală.
S-a îndreptat spre Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, unde a obținut diploma de dirijat cor (la clasa prof. univ. Florentin Mihăescu, 1990-1996), apoi pe cea de canto, studiind sub îndrumarea prof. univ. Alexandru Fărcaș și conf. univ. Emil Strugaru (1991-1997) și pe cea de master în specialitatea Fenomenologie muzicală (la clasa prof. univ. Gheorghe Victor Dumănescu și Aurel Stroe, 1996). Arta dirijatului de orchestră și pe cea a conducerii muzicale a spectacolelor de operă le-a deprins și prin participarea activă la diferite stagii de pregătire. A urmat cursuri de dirijat orchestră cu Péter Eötvös, Ton Koopman şi Erich Klass la Hilversum 2000; la Seminarul Internaţional Bartók Szombathely, la Academia Bach din Stuttgart şi la Dresda.
După debutul său la Opera Națională din București, Adrian Morar a fost invitat de mai multe ori să dirijeze diferite spectacole, iar în stagiunea 2006-2007 a deținut statutul de director artistic al acestei instituții. În perioada 1997-2009 a fost invitat în repetate rânduri de Opera Națională Română din Timișoara, Opera Națională Română din Iași și Teatrul Liric „Elena Teodorini” din Craiova. Contactul cu publicul bucureștean a avut loc și în cadrul programelor simfonice. Astfel, timp de patru ani (2002-2006) a condus Orchestra Simfonică „Ateneu” din Capitală, activitate pe parcursul căreia a fructificat experiența câștigată ca dirijor la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, unde a condus Orchestra simfonică, Clasa de operă și Cursul de dirijat la diferite nivele (1996-2001).
Este laureat cu Premiul Spiess (acordat de Forumul Muzical Român) şi cu trofeul Lya Hubic la Academia de Muzică Gh. Dima din Cluj Napoca.