Iaşi: TUIaşi Racing, locul 19 la a şasea participare la Formula 1 pentru studenţi
Publicat de Andreea Drilea, 24 iulie 2017, 14:42
Echipa TUIaşi Racing a participat la cea mai mare competiţie tehnică din lume dedicată studenţilor care proiectează, construiesc şi rulează un prototip de curse, Formula Student Netherlands, care avut loc pe TT Circuit din oraşul Assen, şi s-a clasat pe locul 19.
Monopostul construit de zece studenţi de la Facultatea de Mecanică din cadrul Universităţii Tehnice Gheorghe Asachi din Iaşi, a trecut timp de patru zile, în perioada 17-20 iulie, prin şapte verificări tehnice, trei probe statice şi patru probe dinamice.
Ionuţ Toderaşcu, unul din membrii TUIaşi Racing, a declarat că în primele două zile ale competiţiei au avut loc verificările tehnice şi probele statice. A fost testat nivelul de siguranţă al maşinii, moment în care unul dintre piloţii echipei a fost felicitat de către organizatori, întrucât a obţinut un timp foarte bun, de doar trei secunde, în ceea ce priveşte viteza de reacţie în caz de accident.
Conform acestuia, următoarele două verificări au constat în examinarea şasiului şi a tuturor elementelor tehnice ale maşinii. De asemenea, monopostul a fost urcat pe o rampă şi înclinat la 60 de grade pentru a i se verifica stabilitatea, a fost testat nivelul de zgomot pe care-l emite şi, la final, au fost examinate frânele acestuia.
‘Ne bucură faptul că am reuşit să ajungem până aici şi experienţa de aici ne motivează să continuăm cu şi mai multă energie. În Assen, am întâlnit echipe care au avut o susţinere financiară uriaşă în spate, de peste 80.000 de euro, şi cu care am concurat. Un membru dintr-o astfel de echipă ne-a întrebat cu cât am construit maşina şi i-am spus că am utilizat în jur de 20.000 de euro, inclusiv costurile generate de participarea la o competiţie, cazare, transport, etc. A fost uimit şi ne-a spus că suntem nişte genii dacă, cu atât de puţini bani, noi am reuşit să facem un monopost care să funcţioneze’, a declarat Ştefan Grigorean, liderul echipei TUIaşi Racing.
El a precizat că cele trei probe statice au constat în elaborare unui plan complex de business şi în prezentarea acestuia în faţa comisiei; interpretarea costurilor de construcţie ale maşinii şi analizarea aspectului exterior al monopostului. În cadrul probei Business Plan Presentation Event, echipa a obţinut 25 de puncte, la Cost and Manufacturing Event 45 de puncte şi la Engineering Design Event 26 de puncte.
A treia zi a competiţiei a dat startul probelor dinamice, considerate de către participanţi ca fiind cele mai complicate din concurs. Rând pe rând, cele 31 de echipe înscrise la Formula Student Netherlands şi-au testat monoposturile în ceea ce priveşte viteza maximă pe care o ating acestea în curbă şi viteza maximă pe care o ating pe un traseu lipsit de obstacole şi curbe. De asemenea, maşinile au rulat, contra cronometru, pe un traseu lung de un kilometru şi plin cu obstacole.
Ultima probă, care s-a desfăşurat în ultima zi a competiţiei, a fost şi cea mai dificilă, fiindcă multe dintre echipe nu au putut s-o finalizeze. Aceasta presupune că fiecare monopost trebuie să reziste celor 22 de ture de circuit, care însumează 22 de kilometri, şi să termine cursele într-un timp cât mai scurt. În cadrul probei Skid Pad Event, ‘TUIaşi Racing’ a obţinut 3,5 puncte, la Acceleration Event 3,5 puncte şi la Autocross Event 4,5 puncte. La ultima probă, Endurance & Efficiency Event, sistemul de suspensie al maşinii a trebuit modificat fiindcă, conform organizatorilor, monopostul nu era eligibil pentru a participa la probă. Modificările au suprasolicitat elementele suspensiei, care erau deja afectate din cauza terenului denivelat de la zona de testare, şi, după zece ture de circuit, maşina a prezentat defecţiuni tehnice la sistemul de suspensie şi echipa nu a mai putut finaliza ultima probă. În total, echipa a obţinut 107,50 puncte.
Studenţii ieşeni îşi propun să construiască un nou monopost cu care să participe la competiţiile organizate în anul 2018. Până acum, echipa TUIaşi Racing, coordonată şi întemeiată de profesorii Ciprian Ciofu şi Gabriel Ursescu, de la Facultatea de Mecanică, a construit cinci monoposturi şi a adunat investiţii de peste 30.000 de dolari. Cu peste 10.000 de ore lucrate, studenţii au participat în anul 2012 la competiţia Formula Student din Spania, în 2013 şi în 2015 în Ungaria, iar în 2016 au concurat pentru prima dată în două competiţii în acelaşi an, în Italia şi în Ungaria.
Formula Student este cea mai mare competiţie tehnică din lume dedicată studenţilor care proiectează, construiesc şi rulează un prototip de curse în conformitate cu regulile impuse de organizatori. În Olanda, concursul a avut loc pentru prima dată anul acesta şi s-a desfăşurat pe TT Circuit, construit în anul 1995, cunoscut şi sub numele de ‘Catedrala vitezei’. La Formula Student Netherlands au participat peste 1.000 de studenţi din 17 ţări diferite.
(Agerpres/FOTO arhivă UTI Iaşi)