Iași, 6 octombrie, 19.30, Casa de Cultură a Studenților: Deschiderea Stagiunii Filarmonicii Moldova
Publicat de dvlad, 6 octombrie 2017, 15:00
Stagiunea 75, 2017-2018, a FILARMONICII MOLDOVA din Iași, dedicată CENTENARULUI MARII UNIRI, începe astăzi, 6 octombrie 2017, cu un concert vocal-simfonic extraordinar sub bagheta maestrului Horia ANDREESCU, într-un program integral LUDWIG VAN BEETHOVEN: Concertul nr. 1 op. 15 în Do major, solist Andrei LICAREŢ și Simfonia nr. 9 în re minor, op.125, solişti soprana Diana ȚUGUI, mezzo-soprana Liliana MATTEI CIUCĂ, tenorul Tiberius SIMU şi basul Marius BOLOŞ. Participă Corul GAVRIIL MUSICESCU, pregătit de Doru MORARIU. Concertul este găzduit, de la ora 19:30, de CASA DE CULTURĂ A STUDENŢILOR din Iaşi și este primul din Integrala Concertelor și Simfoniilor de Ludwig van Beethoven, programată în această stagiune.
În conferința de presă dedicată acestui eveniment, Directorul General al Filarmonicii, maestrul Bujor PRELIPCEAN, s-a referit în primul rând la situația în care se află instituția, de a aștepta încă deciziile hotărâtoare privind sala de concerte:
„Exprim speranța că toate asperitățile, toate piedicile pe care le-am avut sau le avem în continuare de rezolvat fie în reparația fostei clădiri a Filarmonicii, respectiv cea care acum se află în patrimoniul Diocezei Catolice, a Episcopiei Catolice. ..…. Deci, repet, această clădire, fie că va fi reparată în viitor, așa cum ne promite de mulți ani de zile Universitatea de Arte (sperăm din tot sufletul să reușească acest lucru), fie va fi reparată de Consiliul Județean. O nouă oportunitate se pare că se ivește în acest moment, când președintele Consiliului Județean, dr.ing. Maricel Popa a făcut o solicitare către Episcopia Catolică de a se readuce în discuție oferta făcută în 2008 de către Biserica Catolică de a se cumpăra această clădire și de a fi reparată după aceea, fie, de ce nu, ideea mai veche a unuia din cinematografele care acum sunt preluate de către Primăria Municipiului, idee veche și vehiculată în zeci de feluri, de ce nu existența unei săli noi de concerte fie aici în curtea interioară pe o suprafață de aproape 2000 m2, mai precis 1950 de m2, fie într-o altă locație propusă de Primărie (și există mai multe asemenea idei), vom vedea în ce direcție o apucăm. Deocamdată totul stagnează și merge cu pașii mărunți pe care dvs. îi știți, vestita „bătută pe loc” moldovenească se pare că e o tradiție”.
Filarmonica Moldova a întâmpinat această Stagiune 75 dedicată Centenarului Marii Uniri cu opt concerte înainte de această deschidere oficială, două în Gradina Palas, două în cadrul Festivalului Internațional George Enescu, primul la Iași și celălalt pe scena Sălii Radio din București și cu două concerte vocal-simfonice, unul la Garnizoana Copou și celălalt în aer liber în centrul orașului Suceava,la care au asistat mii de spectatori. Corul Gavriil Musicescu a participat la interpretarea Simfoniei a IX-a de Beethoven și la Bacău, în concertul orchestrei Simfonice a Filarmonicii Mihail Jora, sub bagheta lui Doru Morariu.
Interpretarea orchestrei, implicată, elegantă și atentă până în cele mai mici detalii și energia, viziunea clară și aș îndrăzni să spun și personală a dirijorului Adrian Petrescu asupra unor lucrări complexe, complet noi, au fost ingrediente decisive pentru succesul concertelor din cadrul Festivalului Enescu, integrate în Seria Muzica sec. XXI, care s-au bucurat de cele mai înalte aprecieri din partea publicului, a criticii și mai ales a compozitorilor interpretați, prezenți în sală. Compozitorul și pianistul polonez octogenar Zygmund Krauze, una din cele mai importante figuri ale muzicii poloneze contemporane, care face parte și din juriul secțiunii de compoziție a Concursului Internațional George Enescu, a interpretat propriul concert pentru pian cu vigoarea și entuziasmul intacte, exprimându-și la final prețuirea față de orchestră. La fel mai tânărul compozitor anglo-franco-israelit Nimrod Borenstein, a fost extrem de încântat pentru interpretarea piesei sale „Big Bang-ul și Crearea Universului” (2013), inclusă și în albumul lansat cu prilejul concertului, în care interpetarea aparține Orchestrei Philharmonia și dirijorului Vladimir Ashkenazy. De o interpretare caldă, colorată și plină de vervă a avut parte și Tripticul pentru orchestră al maestrului Adrian Pop, iar proaspăt omagiatul de către Universitatea Națională de Muzică București prin titlul de Doctor Honoris Causa, marele compozitor contemporan finlandez Magnus Lindberg, fost compozitor rezident la Filarmonica din New York (2009-2012) și la London Philharmonic (2014-prezent), a fost atât de încântat de viziunea asupra piesei sale pentru orchestră, „Era”, încât a și propus următoarea piesă pe care ar putea să o dirijeze personal la Iași în compania Orchestrei Filarmonicii Moldova. Și trebuie spus că acești doi autori sunt printre fericiții care și-au auzit exact aceste piese în varii interpretări, cu toată situația nu foarte privilegiată a muzicii contemporane în toată lumea. Piesa „Era” a fost compusă pentru și interpretată în primă audiție absolută de către una din cele mai bune orchestre din lume, dacă nu cea mai bună, Orchestra Regală Concertgebouw din Amsterdam, la a 125-a aniversare (2013).
Directorul General al Filarmonicii Moldova, Bujor Prelipcean:
„Din punctul meu de vedere, bucuria mea este că și în acest răstimp, în care orice om normal și-ar fi pierdut cumpătul, orice organism simfonic ar fi avut dreptul să scadă în putere, să scadă în capacitatea profesională, dimpotrivă, Filarmonica din Iași a crescut continuu, o dovedesc recentele concerte, o dovedește din plin prezența Filarmonicii la ultimul Festival „George Enescu”, și vreau să vă spun că am nenumărate extrase de presă și laude …..
În rest, mă bucur că începem pe 6 octombrie a 75-a stagiune de concerte a Filarmonicii, mă bucur, Horia, că ești alături de noi, asta înseamnă că iubești acest colectiv, așa cum și el te iubește, și vă dezvălui în încheierea preambulului meu că fac un studiu de caz la fiecare sfârșit de stagiune, înmânez colegilor mei din cor și din orchestră niște fluturași în care sunt o sumedenie de întrebări extrem de interesante, vi le pot pune la dispoziție. Cele mai importante sunt Ce dirijori v-au plăcut și vreți să mai vină și Ce dirijori nu v-au plăcut și vreți să nu-i mai vedeți aici la Iași sau niciodată în viața voastră. La fel cu soliști, ce lucruri pozitive găsiți în activitatea noastră ș.a.m.d. Maestrul Horia Andreescu întrunește la superlativ toate sufragiile acestui minunat coelctiv și asta ne arată clar că și atunci când ești sever, și atunci când lucrezi foarte bine un lucru, produci oboseală, produci stări de iritare, lumea știe să înțeleagă atunci când un om cu adevărat profesionist este credibil în fața instituției sau dimpotrivă, și din păcate ne mai scapă printre degete și figuri mai puțin autorizate să conducă acest minunat colectiv”.
Maestrul Horia Andreescu: „Filarmonica din Iași și Ion Baciu au fost o forță clară a României în plan muzical. Apoi a venit o perioadă când, deodată, o generație a ieșit la pensie, și după cât mi-am dat eu seama, au venit ani când domnul director Prelipcean a început să reconstruiască orchestra, să aducă instrumentiști tineri, instrumentiști buni, pentru că aici în Iași există din fericire un conservator bun cu o tradiție bună, și atunic – dânsul spune că am avut eu ideea, eu cred că a avut dumnealui ideea – unor integrale, în primul rând Beethoven. De ce, pentru că o orchestră în formare, dar nu numai în formare, în contextul actual, când circulația informației, youtube, filemle, internetul, îți dau ocazia să asculți, să vezi atâtea lucruri sau noutăți care apar într-un oraș cultural cum este Iașul, te obligă să fii atent, să reușești să menții nivelul, și să te faci înțeles, prețuit de către iubitorii de muzică, în noile condiții în care, știți că schimbările rapide determină o altă atitudine a generațiilor mai tinere față de fenomenul muzical, fenomenul artistic și atunci trebuie lucruile îmbinate în așa fel încât, în primul rând, instrumentiștii profesioniști să aibă nivelul acesta cu mine sau cu alt dirijor, nu are importață asta, important este ca un anume repertoriu să aibă o continuitate. Așa va fi anul acesta, vom trece cu ajutorul lui Dumnezeu prin toate concertele și simfoniile lui Beethoven. Deci ei vor avea o părere despre un fel de a cânta Beethoven. Sigur că după niște ani (și ai mei) de studiu, de gândire, de ascultat, de comparat ș.a.m.d., cred că ideea aceasta este bună nu numai la Iași, este bine de urmat și de alte instituții, în ziua de astăzi este foarte important ca, înafară de a face lucrurile bine, ele trebuie să se facă cunoscute. Și aici dvs. sunteți cei care puteți să veniți cu un cuvând greu în plus sau cu o agitație care să trezească curiozitatea spectatorilor din Iași pentru această instituție și a celor care conduc destinele și au – cât mai au – din banii necesari refacerii sălii de concert. Este imposibil ca Filarmonica din Iași să nu aibă un sediu al ei. El este, el trebuie făcut, veți veni sau nu la concert, dar scrieți în fiecare săptămână și insistați pe faptul că acestui oraș, care are un teatru frumos, îi lipsește și o Filarmonică frumoasă. De asemenea, sper să regăsesc și Filarmonica ieșeană, alături de cea din București, pe compact discuri, pe youtube, pe înregistrări, pentru că în ziua de astăzi aceste lucruri – știți și dvs. foarte bine – sunt foarte importante”.