O istorie a Africii de Sud scoasă la lumină cu mijloacele artei vizuale – INTERVIU – Ioana Soreanu
Publicat de isoreanu, 9 noiembrie 2017, 16:05
Jeannette Unite: Am trăit alături de un complex minier cu logodnicul meu care era geolog, se interesa de extracția diamantului din regiune. Înainte de a fi interesată de problema mineritului, eram interesată de arta abstractă, mă interesau formele, patternurile vizuale, și trăind în preajma minelor, eram uimită de caracterul rectiliniu, de aspectul abstract al acestor construcții. Era vorba despre peisajele industriale. Ceea ce a început ca un proiect care ar fi trebuit să dureze trei sau maximum patru ani, această investigare a locurilor de minerit s-a transformat ulterior. Prima expoziție ar fi trebuit să aibă loc la Muzeul Universității din Cape Town numai că am primit o comandă din partea unei comisii care m-a solicitat să realizez și reabilitarea unui sit. Ulterior, am început să cercetez arhivele miniere și erau cincizeci și doi de kilometri de materiale pe care le puteam folosi. Din această cercetare, au rezultat imaginile din seria Headgears pe care le vom expune, acum, la Borderline Art Space. De asemenea, vom expune imagini care provin din arhiva Universității Oxford, arhiva de științele pământului, și acolo, am fost ajutată foarte mult să-mi extrag imagini și materiale pe care le vom refolosi în expoziția de la Borderline.
Ioana Soreanu: Artă și știință, în același timp. Dar, dumneavoastră ați fost atrasă, ca artist vizual, de frumusețea formelor. Totuși, ați simțit nevoia să interveniți asupra imaginii acestor forme.
Jeannette Unite: Da, este adevărat că intervin asupra acestor imagini, spre exemplu din seria Headgears, acele structuri pe care eu le desenez sunt foarte interesante pentru ingineri, inginerii le iubesc, însă, îmi tot spun că sunt nesustenabile din punct de vedere arhitectural, ar cădea dacă le-ar construi în realitate. Și eu zic că da, acesta este interesul meu, să prezint caracterul cumva nesustenabil al industriei mineritului.
Ioana Soreanu: Am o întrebare pentru curatorul acestei expoziții, profesorul Cristi Nae. În ce cheie trebuie să privească publicul această expoziție, există un cod? Pentru că în spate este o întreagă filosofie. Este întrebarea profanului.
Cristi Nae: Da, expoziția va fi structurată în trei părți, oarecum clasic așa… În prima parte, publicul va putea privi imaginile de arhivă care au stat la baza…, o parte din imaginile de arhivă, bineînțeles, pentru că nu putem expune cinci kilometri de date, dar vor fi o parte dintre ele expuse acolo și desigur că acest preambul te conduce către o altă cameră în care se află aceste intervenții asupra locurilor de minerit, a ceea ce se vede la suprafață, combinate cu diagrame vizuale, hărți și comentarii asupra teritoriului, iar în ultima cameră, am imaginat o coborâre în mină, un loc ântunecos în care se află o serie de picturi pe care Jeannette Unite le expune, dintr-o serie care se numește Complicite Geographies (Complicități Geografice), și care sunt însoțite și de niște mostre pentru că au o relație directă cu tactilitatea lucrărilor. Ea intervine peste un loc pe care îl repictează, a cărui imagine o reface, o reproduce, o indexează, de fapt, adică îi stabilește locul cu materiale pe care le extrage din siturile de minerit, ceea ce e un element foarte important pentru că nu e doar imaginea, ci este și intervenția cu acel material care îți spune locul din care provine, încă o dată, imaginea de unde vine. Și în același timp, o și transformă, îi subminează, de fapt, autoritatea. Pentru că ele devin aproape abstracte, nu mai sunt imaginile care circulă sau…, aproape abstracte acele picturi. Prin urmare, e un loc de reflecție, ca să vă răspund la… care-i codul. Deci, codul nu este unul doar plăcut ochiului, nu e o estetică a privirii, ci e un loc în care…, o investigație care nu e științifică, e investigația unui artist, deschide multiple direcții către istoria globală, că vorbim de colonizare, Africa de Sud în relație cu coloniștii, istoria ei, resursele pământului au fost extrase, relațiile de putere care sunt și în titlul expoziției, Măsurând Modernitatea, că vorbim despre, pe de o parte, supraveghere, control, sisteme de măsurare, toate acestea vor fi prezente vizual în expoziție, și modernitate, pentru că este legată de procesul de industrualizare, dar și de dezvoltarea capitalului. Modernitatea este, până la urmă, această…, din punct de vedere material și industrial, expansiune a capitalului care este legată strâns, intim, de colonizare, și deci, un artist din Africa de Sud nu poate să nu vorbescă despre trecutul său colonial.
Ioana Soreanu: Vă invit, deci, vineri, la ora 18,00, la Borderline Art Space, la expoziția intitulată Măsurând Modernitatea, semnată de artista vizuală Jeannette Unite din Africa de Sud, curator, profesorul Cristi Nae, profesor la Facultatea de Arte Vizuale și Design din cadrul Universității Naționale de Arte George Enescu. Vă mușumesc pentru prezența în Studioul de Radio Iași.
Jeannette Unite: Și eu mă bucur foarte mult să fiu în România pentru că sunt aici să învăț, de asemenea, despre acest nou teritoriu și despre istoria lui.
(Radio Iași/ FOTO Facebook Borderline Art Space)