În fiecare an, peste 25 000 de persoane sunt ucise și sute de mii rănite pe drumurile Europei. Aproximativ 90% dintre aceste accidente se datorează erorilor umane.
Multe dintre acestea ar putea fi evitate prin utilizarea noilor sisteme tehnologice de asistență a șoferilor în situații periculoase. În momentul de față, sistemele sunt prezente în relativ puține modele de vârf, dar având în vedere avantajele lor evidente, deputații europeni doresc ca acestea să devină obligatorii pentru toate autoturismele noi.
Aceste sisteme includ dispozitivele inteligente de frânare, sisteme care detectează pietonii și bicicliștii și asistență la accelerare. De asemenea, sistemele pot încetini automat o mașină pentru a evita o coliziune și pentru a ajuta șoferii să rămână în limitele de viteză. Există, de asemenea, sisteme care emit sunete sau chiar direcționează o mașină înapoi atunci când părăsește banda de rulare.
Deputatul Dieter-Lebrecht Koch (PPE) a declarat: „Fie că suntem șoferi, pietoni sau bicicliști, greșim cu toții. Și în aceste cazuri, sistemele de asistență automată sunt un fel de copiloți tăcuți care ne ajută să evităm accidentele.”
În timp ce în trecut sistemele de asistență a șoferilor erau instalate numai pentru autovehiculele de ultimă generație, acestea se găsesc din ce în ce mai mult în momentul de față pe mașinile de toate clasele. Cu toate acestea, trei sferturi dintre autoturismele noi nu sunt încă echipate cu niciunul dintre acestea, în principal datorită costului suplimentar.
Pentru a reduce costurile, rezoluția sugerează doar obligativitatea caracteristicilor care sunt deja disponibile pe piață și care și-au dovedit capacitatea de a salva vieți, cum ar fi sistemele automate de frânare în situații de urgență, de detectare a pietonilor și a cicliștilor.
„Toată lumea ar trebui să poată cumpăra o astfel de mașină”, a declarat raportorul Koch. „Tocmai prin implementarea pe scară largă aceste sisteme de asistență pentru șoferi devin mai ieftine. Prin urmare, prețul acestor mașini nu va crește exagerat; ele vor fi doar puțin mai scumpe.”
Deputații europeni sunt, de asemenea, dornici să evalueze posibila valoare adăugată a reducerii limitei de alcool din sânge la zero pentru conducători auto începători și pentru șoferii profesioniști din întreaga UE.
Rezoluția a fost votată cu 593 de voturi pentru, 39 împotrivă și 53 de abțineri. |