Combaterea încălcărilor regulilor pe scară largă
Comisia va coordona acțiuni în cazurile în care o infracțiune a afectat, afectează sau va afecta probabil interesele colective ale consumatorilor în cel puțin două treimi din statele membre, însumând împreună cel puțin două treimi din populația UE.
Unul dintre amendamentele principale ale PE în cursul negocierilor cu Consiliul a fost o mai mare implicare a organizațiilor consumatorilor. Acestea vor juca un rol proactiv în identificarea infracțiunilor suspectate, întrucât ele pot afla mai devreme decât autoritățile (alerte externe).
Citat
Olga Sehnalová (S&D, CZ), raportor, a declarat: “Noile reguli vor întări cooperarea între toți actorii implicați în protecția consumatorilor, astfel încât să poată monitoriza mai ușor respectarea legii și să combată infracțiunile transfrontaliere. Autoritățile naționale, Comisia și organizațiile consumatorilor, împreună, vor crea un mecanism eficient de combatere a comercianților falși atât online cât și offline, întărind drepturile consumatorilor pe piața unică.”
Ce urmează
Textul legislativ, aprobat de Parlament cu 591 de voturi la 80 și 15 abțineri trebuie adoptat formal de Consiliu. Regulamentul se va aplica la 24 de luni după intrarea în vigoare.
Background
Exemple de practici anterioare care ar putea fi combătute mai bine conform noilor reguli:
– promovarea transfrontalieră de scurtă durată de către o companie aeriană care mai târziu anulează biletele la ofertă
– un abonament ascuns în spatele unei oferte de a încerca obţinerea unui unui telefon la preţul de 1 euro
– un comerciant online care nu oferă mobilierul de design pe care îl anunță și care s-a mutat de patru ori în trei ani
– plângeri privind prețurile de închiriere mașini introduse în centrele pentru consumatorii europeni care arată discriminări în funcție de țara de origine. |