Ceferiştii au pornit în marş spre Guvern; ministrul Transporturilor spune că problemele trebuie rezolvate în linişte
Publicat de Andreea Drilea, 23 aprilie 2018, 12:01
UPDATE ora 11:45 – Cei peste 2.000 de sindicalişti din sectorul feroviar au încheiat protestul din faţa Ministerului Transporturilor şi au pornit în marş spre sediul Guvernului.
În faţa Ministerului Transporturilor, liderii de sindicat au declarat că statutul actual este unul comunist, el nefiind schimbat în ultimii 28 de ani.
La microfon a sosit şi ministrul Transporturilor, Lucian Şova, care le-a transmis celor prezenţi că problemele trebuie rezolvate în linişte.
‘Problemele dumneavoastră trebuie să fie soluţionate împreună, în linişte, fără presiune, cu încredere reciprocă. (…) La mulţi ani!’, a spus Şova.
El a fost întrerupt de mai multe ori cu scandări precum ‘Hoţii’ şi ‘grevă generală’, mare parte din discursul său care a durat 2 – 3 minute fiind ne neînţeles din cauza vuvuzelelor.
La rândul lor, ceferiştii au arătat, în timpul protestului de la ministerul de resort, că au salarii mici, că este nevoie de investiţii în sectorul feroviar şi s-au plâns de condiţiile de muncă. De altfel, unul dintre motivele pentru care se cere adoptarea statutului personalului feroviar este faptul că doresc condiţii decente de lucru.
‘Nu jigniţi ceferiştii, nu e vina lor de întârzieri şi condiţiile din vagoane, ajutaţi-ne’, au spus liderii sindicali la microfon.
Ei au precizat, totodată, că, dacă nu se adoptă statutul personalului feroviar, va urma o grevă de avertisment, după care una generală.
Alte solicitări ale ceferiştilor vizează finanţarea corectă a infrastructurii feroviare astfel încât salariile personalului să fie asigurate din fonduri bugetare, regândirea taxei de utilizare a infrastructurii (TUI) pentru reducerea acesteia la valorile care se practică în Europa şi susţinerea de către statul român a investiţiilor importante în achiziţia de material rulant nou.
De asemenea, aceştia cer compensarea corectă şi la timp a diferenţei reale dintre costurile de operare şi tarifele sociale impuse la transportul de călători, achiziţionarea energiei electrice de către operatorii feroviari direct de la producători prin Electrificare CFR, sistarea trecerii liniilor în categoria aşa-zisă neinteroperabilă şi renunţarea la conceptul de neinteroperabilitate, promovarea unei legi cu privire la derularea transporturilor intermodale, facilităţile de călătorie gratuită pe calea ferată pentru personalul feroviar şi pentru membrii de familie ai acestuia şi diminuarea amenzilor la calea ferată a căror valoare este exorbitantă.
Mitingul este organizat de Federaţia Mecanicilor de Locomotivă din România, Federaţia Naţională a Sindicatelor din Transporturi ‘ELCATEL’, Federaţia Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, Federaţia Sindicatelor Alfa Transport şi Federaţia Naţională Sindicală din Infrastructura Feroviară, organizaţii grupate în Alianţa Federaţiilor Tehnice Feroviare, împreună cu Federaţia Naţională ‘Drum de Fier’.
Organizaţiile sindicale care protestează luni, de Ziua Feroviarilor, reprezintă peste 60% dintre salariaţii feroviari din România.
Sindicatele din sectorul feroviar organizează luni un miting de protest la Ministerul Transporturilor, urmat de un marş până la Guvern, unde va continua manifestaţia.
Ei cer finalizarea şi adoptarea Statutului Personalului Feroviar, salarii decente la societăţile feroviare care să reflecte pregătirea profesională şi responsabilităţile personalului, acordarea clauzelor suspendate, cuprinse în Contractele colective de muncă, finanţarea corectă a infrastructurii feroviare astfel încât salariile personalului să fie asigurate din fonduri bugetare, regândirea taxei de utilizare a infrastructurii (TUI) pentru reducerea acesteia la valorile care se practică în Europa şi susţinerea de către statul român a investiţiilor importante în achiziţia de material rulant nou.
De asemenea, sindicaliştii mai doresc promovarea în regim de urgenţă a unei strategii pe termen mediu şi lung cu privire la dezvoltarea sectorului feroviar – modernizarea infrastructurii feroviare şi a materialului rulant, echilibrarea celor două moduri de transport terestru – feroviar şi rutier, recuperarea supra-accizei din combustibilul utilizat la transportul feroviar, redefinirea criteriilor de performanţă a managementului privat – criteriile preponderente să fie cele tehnice, reorganizarea structurală a căii ferate într-un sistem integrat de tip holding şi regândirea politicii bugetare a societăţilor feroviare, prin elaborarea de bugete multianuale pentru susţinerea marilor investiţii.
Alte cereri vizează compensarea corectă şi la timp a diferenţei reale dintre costurile de operare şi tarifele sociale impuse la transportul de călători, achiziţionarea energiei electrice de către operatorii feroviari direct de la producători prin Electrificare CFR, sistarea trecerii liniilor în categoria aşa-zisă neinteroperabilă şi renunţarea la conceptul de neinteroperabilitate, promovarea unei legi cu privire la derularea transporturilor intermodale, facilităţile de călătorie gratuită pe calea ferată pentru personalul feroviar şi pentru membrii de familie ai acestuia şi diminuarea amenzilor la calea ferată a căror valoare este exorbitantă.
Mitingul este organizat de Federaţia Mecanicilor de Locomotivă din România, Federaţia Naţională a Sindicatelor din Transporturi ‘ELCATEL’, Federaţia Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, Federaţia Sindicatelor Alfa Transport şi Federaţia Naţională Sindicală din Infrastructura Feroviară, organizaţii grupate în Alianţa Federaţiilor Tehnice Feroviare, împreună cu Federaţia Naţională ‘Drum de Fier’. Organizaţiile sindicale ce vor protesta în 23 aprilie (ziua feroviarilor) reprezintă peste 60% din salariaţii feroviari din România.
(Agerpres/FOTO arhivă news.com)