Frica, descrisă cu mijloacele artei vizuale de Patricia Rodas și Dragoș Alexandrescu, într-un nou eveniment marca Borderline Art Space din Iași – Ioana Soreanu
Publicat de isoreanu, 17 iunie 2018, 12:54
Borderline Art Space ne invită la un nou proiect de fotografie, video și instalație audio, sub titlul Revolta freamătului: anticipare, contemplare, stereotipuri destructive. Autori sunt artiștii vizuali Patricia Rodas și Dragoș Alexandrescu, iar curator – Cristina Moraru.
Expoziția face parte din programul curatorial: Teritorii suprapuse: laborator, galerie, spațiu public, proiect despre care am mai vorbit la Radio Iași.
Patricia Rodas este o artistă foto finlandeză. În 2002 a obținut licența de la Novia, Universitatea de Științe Aplicate, Finlanda.
Dragoș Alexandrescu a absolvit cursurile de Master ale Universității de Arte „George Enescu” din Iași, Facultatea de Arte Vizuale și Design (2005). Din 2007, trăiește în Vasa, Finlanda
Frica este tema centrală a proiectului. Alături de frică, sunt exploatate reacțiile în fața acesteia. Atunci când frica ne domină, puterea de a riposta este înhibată, refugiul este căutat, în mod greșit, în interior, se instalează însingurarea, anxietatea, depresia.
În proiectul celor doi artiști vizuali, natura joacă rol de concept: devine opusul creației umane, sau are sens de caracteristică. De asemenea, natura înfricoșătoare este o metaforă a violenței, element declanșator al emoțiilor negative.
În video-ul lui Dragoș Alexandrescu, este cercetată frica la nivel de societate. Individul, renunță la drepturi, treptat, dominat de teroare:
Eu am lucrat, în ultimul timp, de câțiva ani, pe video film, pe diferite subiecte, dar ăsta-i un subiect care m-a fascinat pentru că am citit o carte a unui autor norvegian, Lars Svendsen, se cheamă “Filosofia fricii” și, de fapt, mi-am dat seama că trăim, din ce în ce mai mult, într-o societate a fricii în care totu-i controlat prin această frică. Ne lăsăm drepturile noastre private doar ca să evităm un anumit, să spunem, incident negativ sau o catastrofă. Și atunci, ne lăsăm cumva drepturile astea de a… de a avea viață privată tocmai prin controlul ăsta al fricii. Natura în video-ul meu meu, se cheamă “The Nature of Fear”, care are… are un dublu sens, natura a ceva care-i opus creației umane, și celălalt sens e natura… nature e un fel de caracteristică. Sunt amândouă conceptele legate în această lucrare.
Pe de altă parte, Patricia Rodas, explorează frica în mediul familial, un mediu care ar trebui să fie protector, dar devine agresiv în multe cazuri. Violența domestică este tema pe care se centrează fotografiile artistei finlandeze, un subiect tabu în multe societăți, în multe țări. Patricia Rodas scoate această temă din penumbră:
Am folosit natura ca pe o metaforă pentru sentimentele persoanelor care au trecut prin experiențe traumatizante într-o relație violentă. Sunt expuse două serii de clișee fotografice, una alb-negru care vorbește despre propria mea experiență de violență domestică, iar cealaltă serie este color, în care am încercat să vorbesc despre responsabilitatea societății pentru că cele mai multe acte de violență se petrec în spațiul privat, dar încerc să mut totul într-o zonă deschisă, vizibilă. Este un subiect tabu oriunde, în orice țară, dar este important să îl pun în discuție prin arta mea. Eu cred că acesta nu este un subiect personal, nu poate fi personal, este o problemă a societății. Referindu-ne la Finlanda, statisticile spun că suntem printre primele țări din Uniunea Europeană în ceea ce privește violența domestică, dar politicienii nu vor să vadă adevărata problemă.
Patricia Rodas merge chair mai departe cu acest demers concretizându-l și într-un proiect desfășurat cu Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Iași. Artista va realiza o serie de fotografii pe care le va expune la Adăpostul pentru victime ale violenței domestice. Vor fi surprinse momentul căderii, sentimentele de vină și de rușine care vin odată cu frica, și care împiedică victima să caute ajutor și să pună capăt abuzului:
Vreau să redau actul de violență pentru public, să arăt ce înseamnă rușinea și vina, să devină vizibil. Este singurul mod de a schimba ceva: să spunem lucrurilor pe nume, aceasta este problema, trebuie să o discutăm. Este singura cale.
Expoziția Revolta freamătului: anticipare, contemplare, stereotipuri destructive poate fi vizitată până pe 10 iulie, la Galeria Borderline Art Space din Iași.
(FOTO și VIDEO Facebook Borderline Art Space)