(UPDATE) Pod prăbuşit la Genova: Zi de doliu naţional, sâmbătă, în Italia
Publicat de , 16 august 2018, 19:13
UPDATE – ora 19:13 În Italia va fi sâmbătă zi de doliu naţional, în cursul dimineţii fiind organizată o ceremonie funerară solemnă la centrul de expoziţie Fiera de Genova, în memoria victimelor tragediei care s-a produs marţi pe autostrada A10, în apropiere de oraşul Genova, relatează AFP.
Şeful guvenului italian Giuseppe Conte a anunţat joi dimineaţă că bilanţul provizoriu este de 38 de morţi şi 15 răniţi, dintre care cinci se află încă în stare gravă, în urma prăbuşirii unei porţiuni din viaductul Morandi al autostrăzii A10, în apropiere de Genova.
La faţa locului, macarale şi buldozere continuau joi să îndepărteze moloz, în condiţiile în care între 10 şi 20 de persoane sunt în continuare date dispărute. ‘În această noapte (miercuri spre joi) nu am avut noroc, nu am găsit pe nimeni’, a declarat Emanuele Gissi, un reprezentant al pompierilor. ‘Căutăm în continuare sub dărâmături locuri în care pot să fie oameni, în viaţă sau nu’, a mai spus el.
Miercuri seara, guvernul a decretat stare de urgenţă pe o perioadă de un an la Genova, ceea ce oferă un cadru normativ pentru gestionarea locului şi a ajutorului destinat unui număr de peste 630 de persoane evacuate şi ale căror locuinţe, situate sub pod, sunt condamnate.
Podul Morandi, cunoscut şi ca ‘Podul Brooklyn’ al Genovei, trece peste un curs de apă, peste calea ferată şi o serie de blocuri de locuinţe şi depozite, la o înălţime de circa 45 de metri, constituind o legătură-cheie între autostrada Milano-Genova şi autostrada care leagă Genova de Franţa. De regulă este intens circulat. Prăbuşirea s-a produs cu puţin înainte de ora prânzului, pe timp de furtună, iar unii martori au afirmat că s-a fisurat după ce a fost lovit de fulger, informaţie ce nu a fost confirmată de şeful agenţiei italiene pentru protecţia civilă, Angelo Borrelli.
UPDATE – 16.08.2018, ora 15:26 Între 10 şi 20 de persoane sunt încă date dispărute după prăbuşirea marţi a unei porţiuni din viaductul Morandi al autostrăzii A10, în apropiere de oraşul italian Genova, a declarat joi Francesco Cozzi, şeful procuraturii genoveze, relatează Reuters.
Cozzi a declarat prin telefon pentru Reuters că aceasta este o ipoteză de lucru pe baza informaţiilor furnizate de rudele celor dispăruţi şi a numărului de vehicule despre care se crede că s-ar fi aflat pe pod marţi în momentul producerii accidentului.
Potrivit autorităţilor italiene, 38 de persoane şi-au pierdut viaţa în urma prăbuşirii tronsonului de autostradă.
Ministrul de interne italian Matteo Salvini a cerut joi societăţii care gestionează tronsonul de autostradă care s-a prăbuşit marţi să suspende unele taxe de trecere, relatează AFP.
‘Dacă aş fi fost un şef al (societăţii) Autostrade per l’Italia, aş fi suspendat unele taxe, însă imediat după producerea tragediei’, a spus Salvini după ce a vizitat răniţii.
‘Chiar în acest moment, ambulanţele plătesc taxe pe autostrăzi! Mă întreb unde au unii inima şi creierul’, a adăugat el în timp ce guvernul italian a început procedurile de reziliere a contractului de concesiune atribuit societăţii care gestionează tronsonul de autostradă care s-a prăbuşit la Genova.
‘Mă aştept ca taxele de trecere să fie suspendate astăzi’, a adăugat el.
‘Să arate cel puţin că dau un semn de bunăvoinţă. Societatea a încasat 3,5 miliarde de euro din taxe anul trecut. Având în vedere dezastrul pe care l-au provocat, cred că îşi pot permite câteva săptămâni fără taxe’, a mai spus Matteo Salvini.
UPDATE – ora 19:29 Cel puţin 30 de oameni şi-au pierdut viaţa la prăbuşirea unui pod de autostradă la Genova, a anunţat ministrul italian de interne şi vicepremierul Matteo Salvini, transmit Reuters şi AFP.
Pe lângă cei circa 30 de morţi confirmaţi, numeroase persoane au fost grav rănite, a menţionat Salvini într-o conferinţă de presă în Sicilia.
Guvernatorul regiunii nord-vestice Liguria, unde se află oraşul-port Genova, care a indicat mai devreme un bilanţ de 22 de victime ‘care cu siguranţă va creşte semnificativ’, a mai spus că lucrările de întreţinere executate la pod s-au dovedit insuficiente.
Primarul din Genova, Marco Bucci, a declarat pe postul de televiziune SkyTG24, citat de dpa, că ‘peste 25 de oameni au murit şi 11 răniţi au fost extraşi’ de la locul accidentului, dar probabil mai mulţi oameni au rămas sub dărâmături.
Din Sicilia, vicepremierul Salvini s-a angajat ‘în faţa italienilor să meargă până la capăt pentru a stabili responsabilităţile acestui dezastru inacceptabil, pentru că nu este posibil să se lucreze şi să se moară aşa în 2018’.
Salvini – liderul formaţiunii eurosceptice de extremă dreapta Liga – a adăugat că este nevoie de investiţii pentru a face faţă îmbătrânirii generale a unei bune părţi a infrastructurii italiene. ‘Dacă sunt angajamente externe care ne împiedică să cheltuim banii pe care trebuie să-i cheltuim pe securitatea şcolilor şi autostrăzilor, va trebui să ne punem întrebarea dacă să continuăm să respectăm aceste angajamente sau să punem securitatea italienilor înainte de orice. Evident că aş alege a doua variantă’, a punctat Salvini.
Podul Morandi, cunoscut şi ca ‘Podul Brooklyn’ al Genovei, trece peste un curs de apă, peste calea ferată şi o serie de blocuri de locuinţe şi depozite, la o înălţime de circa 45 de metri, constituind o legătură-cheie între autostrada Milano-Genova şi autostrada care leagă Genova de Franţa. De regulă este intens circulat. Prăbuşirea s-a produs cu puţin înainte de ora prânzului, pe timp de furtună, iar unii martori au afirmat că s-a fisurat după ce a fost lovit de fulger, informaţie ce nu a fost confirmată de şeful agenţiei italiene pentru protecţia civilă, Angelo Borrelli.
Acesta a menţionat că pe pod se aflau în momentul accidentului 30-35 de maşini şi trei camioane, dar aparent podul nu a căzut peste clădiri locuite.
Acum doi ani, un profesor de inginerie de la universitatea Genova, Antonio Brencich, a spus despre acest pod că este un ‘eşec al ingineriei’, cu ‘foarte mari costuri de întreţinere’, a menţionat dpa.
Până la finele anilor 90, podul inaugurat în 1967 a costat în termeni de lucrări de întreţinere circa 80% din costurile totale de construcţie, a declarat Brencich pe postul local Primocanale.
Autorităţile au în vedere în prezent construirea unei noi secţiuni de autostradă, cunoscută ca ‘Gronda’ şi care ar face redundant podul Morandi, dar care întâmpină opoziţia militanţilor pentru protecţia mediului şi a altor activişti locali.
Tragedia de marţi ar putea adânci tensiunile din guvernul populist italian legate de investiţiile de miliarde de euro necesare pentru ‘Gronda’ şi alte proiecte majore de infrastructură. Mişcarea 5 Stele a ministrului italian al transporturilor, Danilo Toninelli, a calificat construirea de linii de tren de mare viteză şi de autostrăzi drept o risipă de bani, în schimb Liga consideră esenţiale aceste cheltuieli, notează dpa.
Săptămâna trecută, o persoană a murit şi 145 au fost rănite pe o autostradă italiană, în apropiere de aeoportul din Bologna, după un accident spectaculos între două vehicule de mari dimensiuni.
UPDATE – ora 16:47 Cel puţin 22 persoane au murit în urma tragediei de la Genova, unde o porţiune dintr-un pod de pe autostrada A10 s-a prăbuşit peste o cale ferată şi mai multe clădiri, a declarat la televiziune viceministrul italian al infrastructurii, Edoardo Rixi, transmit Reuters şi AFP.
‘Din păcate, confirm că sunt 22 morţi, şi bilanţul riscă să se agraveze’, a spus Rixi.
Potrivit AFP, directorul centrului pentru apeluri de urgenţă din Genova a vorbit anterior de ‘zeci de victime’, fără a preciza însă dacă este vorba de morţi sau de răniţi.
Conducerea regională a pompierilor din Genova a precizat că tronsonul prăbuşit a căzut în cea mai mare parte peste şinele de tren peste care trecea. Prăbuşirea pare să fi afectat şi parcarea aparţinând de o uzină de energie, uzină în care – dat fiind că pe 15 august nu se lucrează nici în Italia – nu se afla decât o echipă de întreţinere.
Accidentul s-a produs în jurul orei 11.30 locale (09.30 GMT), pe fondul unor ploi torenţiale.
Potrivit Reuters, podul – care avea o lungime totală de 1,2 km, din care au căzut circa 80 de metri de la o înălţime de 50 de metri – a fost modernizat în 2016, iar operatorul autostrăzii a afirmat că în momentul colapsului aveau loc lucrări de întărire a fundaţiei, subliniind că podul era monitorizat constant.
Un martor a declarat pentru postul de televiziune Sky Italia că pe pod se aflau în momentul prăbuşirii opt sau nouă maşini.
UPDATE – ora 15:45 Ministerul Afacerilor Externe informează că autorităţile italiene nu au notificat, până la acest moment, oficiul consular al României de la Torino cu privire la existenţa unor cetăţeni români printre persoanele afectate de prăbuşirea unui pod pe o autostradă în apropierea oraşului Genova din nord-vestul Italiei.
‘Consulatul General al României la Torino urmăreşte îndeaproape evenimentele legate de prăbuşirea unui pod rutier în oraşul Genova. Oficiul consular a întreprins, în regim de urgenţă, demersuri pe lângă autorităţile locale, în vederea obţinerii unor informaţii cu privire la existenţa unor cetăţeni români printre persoanele afectate. Până în acest moment, autorităţile italiene nu au notificat oficiul consular cu privire la existenţa unor cetăţeni români printre persoanele afectate, iar la nivelul consulatului nu au fost recepţionate solicitări de asistenţă consulară în legătură cu acest incident’, se arată în informarea MAE.
Cetăţenii români afectaţi pot solicita asistenţă consulară la numerele de telefon ale oficiului consular: +39 011 249 57 75;+ 39 011 249 52 64; + 39 011 249 50 64; + 39 011 235 90 35, apelurile fiind redirecţionate către Centrul de Contact şi Suport al Cetăţenilor Români şi Străinătate (CCSCRS) sau la numărul de urgenţă al oficiului consular + 39 338 756 8134.
Prăbuşirea unui pod pe autostradă în apropierea oraşului Genova din nord-vestul Italiei pare să fie o ‘tragedie uriaşă’, a declarat ministrul Infrastructurii şi Transportului, Danilo Toninelli, în contextul în care autorităţile se tem că zeci de persoane şi-ar fi pierdut viaţa, potrivit dpa şi Reuters.
UPDATE – ora 15:10 Prăbuşirea unui pod pe autostradă în apropierea oraşului Genoa din nord-vestul Italiei pare să fie o ‘tragedie uriaşă’, a declarat marţi ministrul infrastructurii şi transportului, Danilo Toninelli, în contextul în care autorităţile se tem că zeci de persoane şi-ar fi pierdut viaţa, potrivit dpa şi Reuters.
‘Urmăresc cu mare nelinişte ce s-a întâmplat la Genoa. Pare să fie vorba de o tragedie uriaşă’, a scris oficialul pe Twitter, adăugând că este în drum spre locul tragediei.
Echipele de salvare au descoperit mai multe maşini căzute, cu persoane decedate în interior, sub podul de pe autostradă care s-a prăbuşit, potrivit agenţiei italiene de presă ANSA.
Conform ziarului local Il Secolo XIX, accidentul s-a soldat cu ‘cel puţin 10 victime’.
Şeful serviciului local de ambulanţă a declarat pentru agenţia de presă Adnkronos că zeci de persoane şi-ar fi pierdut viaţa, potrivit Reuters.
Primele imagini difuzate de media au arătat podul într-un nor de praf, cu o porţiune de mai multe zeci de metru lipsă, într-o zonă ce pare mai degrabă industrială.
Din cauza reliefului foarte accidentat din regiunea Genovei, între mare şi munte, autostrada parcurge porţiuni lungi de viaducte şi tuneluri.
Autostrada A10 a fost construită în anii 1960. În 2016 au avut loc lucrări de consolidare a podului.
O porţiune a unui viaduct al autostrăzii A10 s-a prăbuşit marţi lângă oraşul Genova, în nord-vestul Italiei, şi este posibil să existe autovehicule căzute în gol, au anunţat serviciile de pompieri, transmit AFP, Reuters şi dpa.
Primele imagini difuzate de media arată viaductul într-un nor de praf, cu o porţiune de mai multe zeci de metru lipsă, într-o zonă ce pare mai degrabă industrială.
Potrivit pompierilor, podul Morandi s-a prăbuşit în jurul orei 12.00 (10.00 GMT), iar la faţa locului au fost trimise echipe de intervenţie.
Deocamdată nu se cunoaşte dacă există victime.
Din cauza reliefului foarte accidentat din regiunea Genovei, între mare şi munte, autostrada parcurge porţiuni lungi de viaducte şi tuneluri.
Autostrada A10 a fost construită în anii 1960. În 2016 au avut loc lucrări de consolidare a viaductului. (Agerpres/FOTO all4romania.eu)