(AUDIO/FOTO) Iași: Noaptea Albă a Galeriilor, ediția 2018 – INTERVIU – Ioana Soreanu
Publicat de isoreanu, 5 octombrie 2018, 08:47
După începerea FILLIT și a Festivalul de Teatru pentru Publicul Tânăr, un alt eveniment cultural, se întâmplă, la Iași, diseară: Noaptea Albă a Galeriilor. Ajuns la a treia ediție, evenimentul, care are în centrul său arta plastică și pe cea vizuală, este tot mai consistent. Acest domeniu devine, astfel, accesibil publicului curios să înțeleagă forme de manifestare poate mai puțin cunoscute. Mai mult, organizatorii celor trei evenimente culturale au găsit o legătură și înlesnesc, fiecare propriului public, accesul către celelalte două. Un interviu realizat de Ioana Soreanu.
Ioana Soreanu: Efervescență, zilele aceastea, la Iași, efervescență culturală. Unul dintre evenimentele importante, de săptămâna aceasta, este Noaptea Albă a Galeriilor, un eveniment ajuns la a treia ediție, organizat, la Iași, de Asociația Culturală AltIași. Este organizată Noaptea Albă a Galeriilor în treisprezece orașe din România. L-am invitat pe George Pleșu, project manager la Asociația Culturală AltIași. Una dintre expozițiile din cadrul Nopții Albe a Galeriilor este cea a artistului craiovean Mihail Trifan, o expoziție al cărei curator este Cătălin Davidescu. Dumnealor sunt, de asemenea, în Studioul de Radio Iași. George Pleșu.
George Pleșu: Va fi și un performance live al domnului Mihail Trifan dar, în primul rând, e vorba de o expoziție cu lucrările dumnealui, care va putea fi vizitată timp de o lună la Borderline Art Space. Revenind la Noaptea Albă a Galeriilor, pentru cea de-a treia ediție, am deschis, ca de obicei, mai toate spațiile expoziționale din Iași, atelierele de artiști, hub-urile creative, la Hubrica, la Casa FILIT, mai sunt două expoziții. Deci, am încercat să arătăm cam tot ce are mai bun arta contemporană atât ieșeană, dar și artiști contemporani care sunt invitați din alte orașe și care, asta mi se pare important și e o miză pe care, de fiecare dată, încercăm să o onorăm, să aducem artiști români sau străini care să poată deschide percepția pe care publicul larg o are față de arta contemporană, nu doar cea locală, cât și cea națională și internațională. Poate așa, să trec foarte repede în revistă, avem și noile media, video, la Galeria Tonitza s-a deschis expoziția lui Cătălin Rulea, „Video Content”, la Galeria apArte a Universității, domnul Matei Bejenaru a curatoriat o expoziție cu mai mulți artiști români și străini, apoi, avem două proecte interesante, legate de rememorarea trecutului, sau proeicte de arhivă. Unul din ele se numește „Muncă, industrie și social în Iașul comunist”, la Hubrica, iar celălalt este un muzeu imaginar al comunismului, la Galeriile Multiple Meru. Apoi, în afară de aceasta, avem pictură, la Galeria Victoria, a venit un tânăr artist din Cluj, Mircea But, la Galeria DANA, Mihai Tarași, un profesor de la Universitatea „George Enescu”, are o expoziție, putem să-i spunem, aproape retrospectivă. Apoi, și celelalte spații (Pallady, Galeria Labirint) prezintă artiști locali, și ultimul pe listă, dar în niciun caz nu ultimul, l-am lăsat special la urmă pentru că protagoniștii sunt invitați, expoziția domnului Trifan, care a venit special din Craiova, împreună cu domnul Cătălin Davidescu, curatorul, și care se intitulează „Staying alive”. Ca eveniment deosebit, anul ăsta, am încercat, pornind de la întrebarea pe care ne-o punem de multe ori, „dom’le, ce facem, în seara asta, în oraș, avem ce face?” și, de multe ori, răspunsul e că nu ai ce face în seara asta în Iași, împreună cu cei de la FILIT și de la Festivalul Internațional de Teatru pentru Tineri, am organizat o cursă specială, să-i zicem, a culturii ieșene, „Linia I a culturii ieșene”, care va pleca vineri, de la ora șase după-amiaza, din fața Casei FILIT, din Piața Unirii…
I.S.: E vorba despre un autobuz.
George Pleșu: Un autobuz, exact, care va pleca cu cei care vor trebui să fie foarte punctuali și vor avea prioritate, bineînțeles, invitații de la FILLIT, de la Galerii, și de la Teatru, va pleca la Teatrul Luceafărul, iar de la Teatrul Luceafărul, va pleca la Borderline Art Space, unde va avea loc și performance-ul domnului Trifan, urmând să se întoarcă la ora șapte seara la Galeria Victoria, unde vom inaugura, oficial, Noaptea Albă a Galeriilor din Iași, ediția 2018.
I.S.: Vor fi voluntari care vor ghida tururile, inclusiv pe biciclete.
George Pleșu: Și anul acesta, avem, dar parcă anul acesta avem mai mulți voluntari, avem aproape o sută patruzeci de voluntari care vor ajuta și logistic, dar și informațional, și care ne-au ajutat, și cărora vreau să le mulțumesc pentru că, fără ei, nu am reuși să organizăm un eveniment de o asemenea amploare, au împărțit cincisprezece mii de hărți ale Nopții Albe a Galeriilor. Și da, pe lângă tururile pietonale, anul acesta, vom organiza niște tururi ghidate pe biciclete, în parteneriat cu cei de la Pro Bike Addiction, care vor fi, practic, mai vizibile, și mai închegate decât, probabil, cele din edițiile anterioare, când am încercat să ne descurcăm doar pe cont propriu. Tot la Borderline Art Space, începând cu ora opt seara, un artist local va avea o prestație live, va pune muzică live, așa că cei care se vor delecta cu lucrările domnului Trifan sau vor vrea să povestească despre performance-ul dumnealui, o vor putea face și într-un cadru sonor…
I.S.: Cine este artsitul?
George Pleșu: Eduard Butucel e numele lui real, numele de scenă, Eduart Duarte.
I.S.: Bine ați venit la Iași, domnule Mihail Trifan. Să vorbim, mai întâi despre expoziția dumneavoastră.
Mihail Trifan: Eu sunt încântat că am pătruns în paradisul cultural al localității Iași. Sunt atât de bucuros pentru că am revenit după mult, mult timp, la chemarea domnului Pleșu, și cu ajutorul curatorului meu iubitor, Cătălin Davidescu. Eu am pătruns în Craiova în 1971 la un liceu de artă, după șase ani de studiu, la Institutul de Arte Plastice, „Nicolae Grigorescu”, și mi-am desfășurat activitatea, timp de treizeci și opt de ani, alăpturi de niște elevi minunați care au ajuns artiști mari. Am început cu pictură de șevalet, cu desen, pe care îl iubesc și acum, cu experimente de acuarelă, ulei, tempera, guașe, și acrilic, și m-am trezit chemat ușor, ușor, către obiect, către instalație. Aceasta m-a cuprins prin faptul că meșteșugul, alături de partea estetică, poate fi combinată, și pe aceste suporturi, eu aduc acele pete cromatice care mi-au făcut plăcere.
I. S.: Veți prezenta și un performance live.
Mihail Trifan: Da, la câteva expoziții, am căutat, alături de obiectele zis artistice, pentru că sunt un creator mai puțin cunoscut, am fost îmbrăcat în anumite toalete care au făcut deliciul spectatorilor. Acum, o să fiu puțin într-o mantie neagră, cu o cască de luptă pe față, și cu niște mănuși, luptându-mă puțin cu mediul cultural care există și îl ador.
I. S.: Domnule Cătălin Davidescu, cum se face trecerea aceasta de la arta tradițională la arta modernă a domnului Mihail Trifan?
Cătălin Davidescu: Păi, în ceea ce-l privește pe Mihail Trifan, s-a făcut absolut natural și firesc, așa cum este și personajul, pentru asta trăiește, pentru a lucra, și întreaga sa existență s-a petrecut sub acest semn, al trăirilor artistice, în mod exclusiv și aproape puritan, aș îndrăzni să spun. De aceea, aplecarea lui, de mai bine de un deceniu, către această zonă a instalațiilor, a performance-ului, a obiectului, a produs, firesc, sigur, cu mirările de rigoare, într-un mediu un pic mai conservator, cum este cel al Craiovei, dar până la urmă, acceptat, nu doar de mediul craiovean, ci așa cum, din modestie, de fapt, nu v-a spus Miki Trifan, el a participat, alături de artiști importanți ai României, dacă ar fi, nu știu, Ionică Grigorescu, și cred că ar fi de ajuns, într-o serie întreagă de evenimente culturale, și proiecte culturale de mare anvergură la București, iată, acum, la Iași, într-un solo show, invitat de Borderline.
I. S.: Vorbiți-ne, vă rog, despre titlu, „Staying alive”.
Cătălin Davidescu: O să vă spun: a fost o reacție spontană a mea apropo de strigătul pe care Miki îl încearcă, de foarte mulți ani, de a rămâne viu, indiferent de vârsta pe care o purtăm, eu, el, noi toți. Și atunci, pe semne că mi-a plăcut, în tinerețe, Bee Gees foarte tare și mi-am permis, fiind presat de George Pleșu să dau un nume, a fost așa, da.
(FOTO Facebook Borderline Art Space, Galeriile de Artă DANA)