Andronescu: Poate cea mai mare dramă a României este scăderea populaţiei şcolare
Publicat de Andreea Drilea, 14 martie 2019, 06:51
Ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, a declarat, miercuri, că România se confruntă cu scăderea ‘dramatică’ a populaţiei şcolare, care a ajuns la 2,8 milioane de elevi.
‘Ne confruntăm cu – cred că e una din dramele pe care le trăieşte România, poate cea mai mare – o scădere dramatică a populaţiei şcolare. Dacă în urmă cu 15 ani aveam circa 4.300.000 de elevi în sistemul de învăţământ, astăzi mai avem doar 2,8 milioane şi este absolut greu de acceptat cred, pentru oricare dintre noi, că în 2018 s-au născut mai mulţi copii ai românilor în afara graniţelor ţării decât în ţară. De aceea, fără îndoială, şi performanţa sistemului de învăţământ trebuie să îndrepte puţin aceste lucruri şi să-i determine pe cei tineri să nu mai plece, să aibă şcolile de care copii lor au nevoie’, a afirmat Andronescu, la Adunarea Generală a Asociaţiei Municipiilor din România.
Ea a atras atenţia, totodată, că foarte mulţi copii care au plecat în străinătate cu părinţii sunt încă înmatriculaţi în şcolile din România, ceea ce face ca ţara noastră să raporteze un abandon şcolar ‘extraordinar de mare’, care nu are nicio legătură cu realitatea.
‘Încercăm să diminuăm abandonul şcolar şi aici, din păcate, ne confruntăm cu următoarea situaţie – sunt foarte mulţi copii care au plecat din sistemul de învăţământ cu părinţii lor în afară şi care sunt înmatriculaţi în şcolile din România. Sigur că directorii sunt interesaţi, pentru că finanţarea e per capita. Sunt interesaţi să-i păstreze, de aceea, România raportează un abandon şcolar extraordinar de mare. (…) Am luat măsurile necesare şi, probabil, într-un timp foarte scurt o să avem situaţia exactă, pentru că altfel, pe obrazul sistemului de învăţământ şi de ce nu al României, cifra abandonului şcolar e exagerat de mare şi nu are nicio legătură cu realitatea sistemului nostru de învăţământ’, a explicat ministrul.
În altă ordine de idei, ea a spus că sunt resurse financiare pentru ca şcolile cu toalete în curte să scape de această situaţie. ‘Sunt resurse financiare în buget şi probabil că o să trimitem aceste resurse spre autorităţile locale, pentru ca cele 1.489 de şcoli care au toaletele în curte să scape de acest lucru care nu e de acceptat pentru secolul XXI în care ne aflăm. Bugetul e generos şi pentru proiectele sociale. Avem în buget circa 600 de milioane de lei pentru a dezvolta proiectul social, în sensul de a acorda rechizite şcolare şi echipamente de sport tuturor copiilor care se află cuprinşi în învăţământul obligatoriu pentru întregul an şcolar’, a declarat ministrul.
Ecaterina Andronescu a vorbit şi despre construirea a 380 de grădiniţe. ‘Sunt şi la MDRAP, dar şi noi avem în programul din fonduri rambursabile, printr-un contract cu BDCE-ul. (…) Mai există un program rezultat dintr-un program cu Banca Mondială (…) care poate cuprinde până la 1.000 de licee tehnologice şi din aceşti bani liceele tehnologice se pot dota, îşi pot dota atelierele, pot modifica logistica didactică din şcoala respectivă. Aici sigur că noi o să-i îndemnăm pe directori să scrie proiecte, pentru că banii nu vin automat, vin pe bază de proiecte’, a precizat ea.
Ministrul Educaţiei s-a referit şi la dezvoltarea şcolii profesionale de tip dual, subliniind că sprijinul autorităţilor locale este ‘extraordinar de important’.
‘Suntem în pregătirea unei legi, (…) poate că trebuie să creştem decizia şi să o transferăm în mai mare măsură la autoritatea locală şi din punctul de vedere a ce şcoli avem acolo şi sigur şi din punctul de vedere a ce fel de personalitate formăm noi, în aşa fel încât să fie compatibilă nu numai cu ce vrea România, ci şi cu fiecare regiune în parte’, a adăugat Andronescu.
(Agerpres/FOTO arhivă tion.ro)