Avanpremiera Sezonului România-Franţa la Filarmonica Jora, prima audiţie absolută a Concertului pentru violoncel de Henri Nafilyan, la Univers Muzical cu Daniela Vlad
Publicat de dvlad, 16 martie 2019, 17:35
Întâlnirea noastră la Univers Muzical de sâmbătă, 16 martie 2019, de la ora 18.10, pe toate frecvenţele Radio Iaşi şi online pe radioiasi.ro vă propune, pe lângă audiţia acestei premiere absolute şi interviuri cu autorul şi interpreţii, şi alte lucrări ale compozitorului Henri Nafilyan, într-un demers de apropiere a celor două culturi muzicale cu personalităţi puternice şi bine conturate, din România şi Franţa.
Sezonul cultural România-Franţa vine în prelungirea unei tradiţii vechi a Institutului francez, care, în 1985, când Jacques Lang a fost Ministrul Culturii în Franţa, a inaugurat Fete de la musique şi aceste Întâlniri, Stagiuni, orizonturi împărtăşite, Primăveri culturale, Festivaluri francofone şi cum s-au mai numit cele 60 de evenimente desfăşurate între Franţa şi o mulţime de alte ţări francofone de pe glob. Şi dau doar câteva exemple, Tandem Paris-Berlin, Anul Braziliei în Franţa, Uimitoarea Letonia, Estonia Tonică, Rendez-vous cu insulele Filipine, Primăvara Palestiniană sau Primăvara Vietnameză, Vremea Marocului, Coree au coeur (Coreea în inimă), Stagiunea franceză în Israel, Haut les Pays-Bas, (Sus Ţările de Jos) sezon olandez sau primul din 1985, care nu ne-am fi gândit să fie, dar a fost, Anul Indiei.
Sezonul România-Franța 2019 s-a născut dintr-o voință politică comună, la cel mai înalt nivel al celor două state şi celebrează cele două Centenare: cel al Marii Uniri, implicit al României moderne, respectiv centenarul sfârșitului primului Război Mondial. Misiunea sa asumată este actualizarea imaginii și percepției celor două popoare unul față de celălalt şi întărirea legăturilor economice, științifice, culturale si de societate care unesc cele două țări. La dinamismul acestei legăturii vii contribuie şi Asociaţia Noesis Enesco, prin Festivalul Rencontres Musicales Enesco de la Paris, fondat de pianista Alina Pavalache, directorul artistic al manifestării şi al Concursului de canto inclus, care a derulat deja cinci ediţii. Pentru iniţiativa aceasta, pe data de 18 martie, în cadrul Galei Radio România Cultural, ALINA PAVALACHE primeşte PREMIUL SEZONUL CULTURAL ROMÂNIA-FRANȚA, alături de alte trei mari personalităţi ale culturii române, ale căror nume sunt sinonime cu excelența în cultură: PREMIUL DE EXCELENȚĂ îi va reveni maestrului VALENTIN GHEORGHIU, PREMIUL 30 DE ANI DE LIBERTATE este acordat doamnei ANA BLANDIANA, iar PREMIUL ROMÂNIA EUROPEANĂ revine doamnei LIA PERJOVSCHI.
Pe 28 februarie , la Filarmonica „MIHAIL JORA” din BACAU a avut loc un concert în avanpremiera sezonului România-Franţa, organizat de A S O C I A T I A N O E S I S – E N E S C O – B A C Ă U, (aceeaşi implicată în fiecare lună august în cursurile de măiestrie incluse în Festivalul de muzică franceză şi românească din sec. 20 şi 21, respectiv „Întâlnirile Muzicale Internaţionale Georges Enesco” de la Paris. Pe scurt, Rencontres Enesco. Şi pentru că această nouă afirmare a îngemănării dintre cele două culturi este din ce în ce mai puternică, iată că la Bacău am avut bucuria unei prime audiţii mondiale semnată de compozitorul francez Henri Nafilyan, noul său Concert pentru violoncel şi orchestră, într-un program în care dirijorul David Marcian a inclus de asemenea Preludiul şi Toccata de Constantin Silvestri şi Suita a 2-a Daphnis et Chloé de Maurice Ravel. Concertul s-a bucurat de un public numeros, care a ascultat uimit şi încântat muzica plină de culoare şi vervă a d-lui Nafilyan, în compania selectă şi perfect în ton cu piesa centrală, a celorlalte două lucrări din program. Interpretarea concertului a fost un excelent prilej de afirmare pentru foarte tânărul violoncelist francez Thibaut Reznicek, care a profitat din plin şi a dovedit că posedă calităţile şi maturitatea necesare pentru o astfel de lucrare pretenţioasă şi extrem de solicitantă, chiar şi numai luând în calcul durata ei, de 50 de minute. A fost şi mai frumos să constat că dl. Nafilyan ţine atât de mult la acest concert, încât la final a declarat că n-ar tăia nici o singură notă pentru a-i ajusta durata.