Joi, 25 aprilie, ora 19.00, Iaşi: Concert extraordinar al Filarmonicii Moldova, în cadrul Sezonului Franţa-România, cu pianista Dana Ciocârlie şi dirijorul Michael Cousteau
Publicat de dvlad, 24 aprilie 2019, 17:32
Joi, 25 aprilie, de la ora 19.00, Filarmonica Moldova are doi invitaţi deosebiţi în Concertul vocal-simfonic din cadrul Sezonului Franţa-România, pianista de orgine română, stabilită în Franţa, DANA CIOCÂRLIE şi dirijorul francez MICHAEL COUSTEAU.
Programul cuprinde lucrări franceze şi româneşti alese special pentru a crea un puzzle româno-francez cu elemente specifice care se întretaie cu unele comune, creează adevărate legături între lucrări şi dau o coeziune aparte programului. Şi aşa cum spune şi pianista Dana Ciocârlie, aceasta este marca dirijorului Michael Cousteau, care are o adevărată ştiinţă şi artă în acelaşi timp de a crea programe speciale, spre delectarea şi atragerea publicului într-un mod deopotrivă estetic şi intelectual.
Fragment din interviul oferit de cei doi artişti, Dana Ciocârlie şi Michael Cousteau:
Am vrut să creăm un program cu lucrări franceze şi româneşti în oglindă. Concertul începe cu Enescu şi se termină cu Ravel. Sunt cei doi maeştri care îl prezidează. Ravel era prieten cu Enescu şi îl admira mult, l-a invitat să descifreze împreună Sonata lui pentru vioară. Enescu a cântat-o împreună cu el la pian şi a zis, acum o cântăm din nou. A închis partitura şi a cântat sonata pe de rost. A urmat un turneu prin toată lumea cu Ravel la pian şi Enescu la vioară. Enescu era un om extraordinar, era compozitor, violonist şi dirijor şi a dirijat lucrările lui Ravel în toată lumea. Deci avem aici cei doi maeştri care prezidează concertul.
Apoi, am dorit să arătăm arta pianului, pentru că avem şansa rară să o avem aici pe Dana Ciocârlie, care este o pianistă extraordinară, continuatoarea moştenirii franco-române a pianului, ca Dinu Lipatti şi Clara Haskil, care au studiat în Franţa şi au fost francezi şi români deopotrivă. Iar Dana a trăit exact jumătate din viaţa ei în Franţa şi jumătate în România. Avem deci pe de o parte Constantinescu, pe care nu-l cunoşteam, dar Dana cântă piese de Constantinescu în recital şi mi-a vorbit despre el. Sunt foarte fericit să descopăr această muzică prin ştiinţa, lirismul şi subtilitatea Danei. Şi am căutat un concert francez care ar putea să se potrivească în acest program. Ori, ideea Sezonului Franţa-România este de asemenea promovarea unor figuri noi. Guillaume Connesson este un compozitor francez care a câştigat în 2019 Victoires de la Musique pentru cea mai bună compoziţie a anului, care are multe alte premii, e un compozitor formidabil şi are şi un concert pentru pian care ne aminteşte de Ravel în arta orchestraţiei. Este o lucrare foarte bine orchestrată, foarte eficace. O maşinărie incredibil de dinamică, la fel ca muzica lui Ravel.
Deci avem pe de o parte corespondenţa Constantinescu-Connesson şi Enescu-Ravel. În plus, partea a doua a Concertului de Constantinescu începe cu un ritm care ne aminteşte de Concertul în Sol de Ravel. Şi la mijlocul Concertului de Connesson este un fel de cadenţă care ne face să ne gândim tot la Ravel. Deci toate lucrările sunt legate între ele.
Cred că publicul nu este doar un consumator. Publicul poate fi foarte inteligent. Ideea este să faci apel la inteligenţa şi la imaginaţia lui. Şi publicul va gândi, a da, Ravel şi Enescu, de acord, Connesson, OK. Şi Constantinescu. Şi publicul va avea o poveste, va face o călătorie, va parcurge această călătorie franco-română, de peste un secol de muzică, şi cred că, pe lângă emoţia şi plăcerea audiţiei, va face o călătorie care va hrăni intelectualitatea lui.
Despre Concertul de Guillaume Connesson, Dana Ciocârlie:
Michael Cousteau: Este o lucrare foarte spectaculoasă. Este un mare talent, un compositor tânăr în stare să scrie o piesă atât de concisă. Eficace. Are aproape 50 de ani, dar a scris piesa în 2009 şi acum ea se aude în lumea întreagă. Are un success enorm. Şi GC va scoate un disc la DG este un mare compositor şi va fi un mare compositor francez. este formidabil, pentru că publicul are uneori probleme cu muzica contemporană, şi aici avem o muzică foarte eficace şi plină de imaginaţie, cu pasaje foarte poetice la început şi se transformă într-un mostru la final, devine isterică şi cred că publicul o va adora.
PROGRAM:
George Enescu – Rapsodia Română nr.2 op.11
Paul Constantinescu – Concertul pentru pian şi orchestră
Guillaume Connesson – The Shining One pentru pian şi orchestră
În Suita nr 2 Daphnis et Chloé de Maurice Ravel, participă Corul Academic Gavriil Musicescu, pregătit de Doru Morariu.
După studiile din România, DANA CIOCÂRLIE a urmat Şcoala Normală de Muzică şi Conservatorul Naţional din Paris. Argint viu şi sensibilitate excepţională, Dana are un repertoriu imens şi lucrări care i-au fost dedicate, a integrat în concertele sale lucrările compozitorului Horaţiu Rădulescu, fiind interpreta lor consacrată, are o mulţime de premii la Concursurile Robert Schumann din Zwickau, Geza Anda din Zurich, Ferucio Busoni din Italia, este laureata unor Fundaţii precum Yvonne Lefebure, Nadia Boulanger, Gyorgy Cziffra şi colaborează în sfera muzicii de cameră cu Nicolas Dautricourt şi mulţi alţi artişti cunoscuţi. Dana Ciocârlie a dus arta sa în toată lumea, iar la Palatul Béhague a înregistrat impresionanta Integrală Schumann, care i-a adus o nominalizare pentru Victoires de la Musique 2018, Grand Prix Antoine Livio 2017 sau Choc 2017 Classic 4fortisssimo la Telerama.
În luna martie 2019 a susţinut un recital de pian pe scena Sălii Radio din Bucureşti, cu un program Schubert, Schumann, Ligeti şi Paul Constantinescu. Profesor la Școala Normală de Muzică „Alfred Cortot” din Paris și profesor de muzică de cameră la Conservatorul Național Superior de Muzică și Dans din Lyon, pianista Dana Ciocârlie a primit, în 2017, titlul de „Artist Yamaha” din partea Yamaha Music Europe.
În plus, în 2018, Dana Ciocârlie a făcut parte dintre cei trei finaliști nominalizați la „Victoriile Muzicii Clasice”/„Victoires de la Musique Classique” – premiu anual acordat în Franța pentru performanță în muzica clasică. Nominalizarea artistei s-a datorat proiectului pe care l-a inițiat în jurul Integralei pentru pian ce poartă semnătura lui Robert Schumann. Integrala a fost înregistrată în perioada 2012 – 2016 cu prilejul a 15 concerte publice susținute în Palatul Béhague, sediul Ambasadei României la Paris. În octombrie 2017, cu prilejul lansării Integralei Schumann, Dana Ciocârlie a susținut pe una dintre cele mai importante scene pariziene – Teatrul Champs Élysées – un concert dedicat integral lui Robert Schumann.
Dana Ciocârlie a studiat la București și la Paris și talentul său a fost recunoscut prin numeroase premii internaționale la competiții de prestigiu.
Numeroasele sale recitaluri pe toate meridianele lumii, concertele de muzică de cameră sau cu orchestră au purtat-o în Statele Unite ale Americii (Boston, New York, Houston, Los Angeles), Canada, Japonia, China, Hong Kong, Indonezia, Europa (Germania, Elveția, Spania, Belgia, Luxemburg, Italia, Olanda, România). În Franța a fost aplaudată la Paris: Cité de la Musique, Radio France, Muzeul Orsay, Auditorium-ul Louvre, Teatrul Champs-Elysées, Teatrul Châtelet, Amfiteatrul Operei Bastille, Sala Pleyel, Sala Gaveau, Teatrul Bouffes du Nord ș.a., dar și la Festivalul MIDEM – Cannes, Opera din Lyon, Opera din Dijon, Arsenal din Metz, Sala Molière din Lyon, Teatrul Național La Criée din Marsilia, Sala Poirel din Nancy etc.
Dana Ciocârlie a evoluat sub bagheta unor dirijori de prestigiu, precum : Lawrence Foster, Yoav Talmi, Edmon Colomer, Horia Andreescu, Christian Zacharias etc. Ea are un repertoriu vast, de la Bach până la compozitorii contemporani ai zilelor nostre. Unii dintre aceștia i-au dedicat creaţiile lor: Nicolas Bacri, Edith Canat de Chizy, Karol Beffa, Frédéric Verrières, Helena Winkelman, Dan Dediu.
Recent, Dana Ciocârlie a cântat sub bagheta lui Lawrence Foster, cu Orchestra Novosibirsk, în cadrul Festivalului The Trans-Siberian Festival of the Arts, din Novosibirsk. A cântat cu cvintetul de coarde al Filamonicii din Berlin și a susținut mai multe recitaluri în Japonia, un concert la Montréal și un turneu în China.
MICHAEL COUSTEAU dirijează în lumea întreagă, atât repertoriul simfonic, cât şi cel liric şi este cunoscut pentru originalitatea programelor pe care le concepe, extrem de atrăgătoare pentru public, deoarece incită deopotrivă intelectul şi simţul estetic al ascultătorului.
Michael Cousteau a dirijat în Europa Orchestra Naţională din Lyon, Orchestra Naţională din Montpellier, Orchestra din Cannes, Orchestra Simfonică şi Lirică din Nancy şi din Lorraine, Orchestra de Cameră şi Orchestra Simfonică Radio Olanda şi Orchestra Filarmonicii din Luxembourg. El a fost asistentul lui Gary Bertini la Opera Naţională din Paris, a lui Zoltan Pesko la Deutsche Oper am Rhein (Düsseldorf) şi al lui Emmanuel Krivine la Orchestra Franceză a Tinerilor şi la Orchestra Naţională din Lyon.
Din 2006, a fost invitat de Institutul Francez să dirijeze Royal Oman Symphony Orchestra, Orchestra Radio şi Orchestra Naţională din Bielorusia, Orchestra Filarmonicii Banatul din Timişoara, Orchestra de Cameră din Moscova, Nusantara Symphony Orchestra din Indonezia, Orchestra Simfonică din Bangkok, Orchestra Naţională din Vietnam şi Orchestra Filarmonicii din Filipine.
Din 2012, dirijează permanent în China, Orchestra Operei din Wuhan, Orchestra Filarmonicii din Xiamen şi Orchestra Simfonică din Shenzhen. În 2016, dirijează Orchestra Naţională a Chinei la prestigiosul Beijing Modern Music Festival, colaborează cu orchestrele Conservatorului din Sichuan şi susţine un master class de dirijat orchestră la Conservatorul din Wuhan. În 2017, cursurile sale de dirijat orchestră îl conduc de trei ori în Taiwan, în cele mai prestigioase universităţi ale ţării şi dirijează un concert cu Taoyuan New Philharmonic Orchestra. În iunie 2018 se află la pupitrul Filarmonicii din Sichuan şi în noiembrie 2018 la Hong-Kong Academy Symphony Orchestra.
Între 2014 şi 2016, este invitat în fiecare vară la Festivalul din Sourat (Liban), unde dirijează Orchestra Filarmonicii Naţionale a Libanului.
Cariera lui Michael Cousteau i-a prilejuit colaborarea cu mari solişti instrumentişti – Nicholas Angelich, Nguyen Bich Tra, Hung-Kuan Chen, Dana Ciocârlie, Nicolas Dautricourt, Laure Favre-Kahn, Ophélie Gaillard, David Grimal, David Guerrier, Sébastien van Kuijk, Marisa Mercade, Michel et Pascal Moraguès, Bruno et Régis Pasquier, Nicolaï Petrov, Suzanne Ramon, Juliana Steinbach, Raoul Sunico, Georges Pludermacher, Cédric Tiberghien, Chen Xi şi a acompaniat numeroşi artişti lirici – Jean-Noël Briend, Isabelle Calls, Jean-Pierre Furlan, Sophie Marin-Degor, Cécile Perrin, Nikolaï Schukoff, Maryseult Wieczorek. Unele din programele sale inovatoare sunt realizate în colaborare cu artişti din lumea teatrului – Nathalie Bécue, Cyril Bothorel, Yann-Joël Collin, Marc Ernotte, a dansului – Helena Cueto, Emmanuelle Huynh şi a comediei muzicale – Sophie Boucheron, Vincent Heden, Neima Naouri, Marie Oppert, Julien Salvia.
În paralel, Michaël Cousteau îşi asumă misiunea pedagogică prin colaborarea cu orchestrele Conservatorului Naţional Superieur de Muzică din Paris şi cu reţeaua conservatoarelor municipale din Paris, unde predă dirijat de orchestră.
Ca director muzical al Orchestrei Electricităţii din Franţa începând din anul 2010, a adus profesionişti alături de marii amatori din această instituţie, pentru a se produce în peste zece concerte pe stagiune la Salle Pleyel, Théâtre des Champs-Élysées, Philharmonie de Paris, Halles aux grains de Toulouse, Auditorium de Bordeaux, Corum de Montpellier, Salle du Nouveau siècle à Lille, Opéra de Nice.
Michael Cousteau a studiat dirijat de orchestră cu Julius Kalmar şi Karl Osterreicher la Hochschule für Musik din Viena şi a obţinut mai multe premii pentru dirijat, analiză, orchestraţie şi compoziţie la Conservatoarele din Reims şi Paris. A urmat stagii de perfecţionare cu Yuri Ahronovitch la Riva Music Festival şi cu Myung Wung Chung la Academia Chigiană din Siena. Selecţionat pentru a participa la prestigiosul master class al lui Kiril Kondrashin în Olanda, studiază de asemenea cu Peter Eötvös, Ton Koopman şi Eri Klas şi obţine conducerea a două concerte, la Beurs van Berlage şi la Konzertgebouw din Amsterdam.
Violoncelist de formaţie, Michael Cousteau este de asemenea titrat în istorie culturală la Universitatea Paris I, „Panthéon-Sorbonne”.