Ascultă Radio România Iași Live

(AUDIO/FOTO) Iaşi: Absolvenţii de la Pictură şi Sculptură, din cadrul UNAGE, promovaţi la Galeria Borderline Art Space

(AUDIO/FOTO) Iaşi: Absolvenţii de la Pictură şi Sculptură, din cadrul UNAGE, promovaţi la Galeria Borderline Art Space

Publicat de isoreanu, 11 iulie 2019, 09:40 / actualizat: 11 iulie 2019, 10:48

Absolvenţii Universității Naționale de Arte G. Enescu din Iași, Facultatea de Arte Vizuale și Design, Specializările Pictură şi Sculptură sunt promovaţi într-o expoziţie care va fi deschisă, diseară, la ora 19,00, la Galeria Borderline Art Space. Mai multe informaţii despre acest eveniment, în interviul realizat de Ioana Soreanu.

Realizator: Galeria Borderline Art Space din Iaşi găzduieşte a doua ediţie a evenimentului ?????????? ??????????. O expoziţie de pictură şi sculptură, a absolvenţilor de la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași, Facultatea de Arte Vizuale și Design. Profesori coordonatori: conf. univ. dr. Cristian Neagoe și prof. univ. dr. Mihai Tarași (Pictură), conf. univ. dr. Simion Cristea și conf. univ. dr. Sorin Purcaru (Sculptură). Organizatorul evenimentului este  Asociația Culturală AltIași, în parteneriat cu Facultatea de Arte Vizuale și Design a Universităţii de Arte, Art + Design și Habitat Proiect SA. Proiectul este sprijinit financiar de Administrația Fondului Cultural Național.

Îi am invitaţi, astăzi, în Studioul Radio Iaşi, pentru a vorbi despre acest eveniment, pe George Pleșu – director Borderline Art Space şi project manager AltIași şi pe conf. univ. dr. Cătălin Gheorghe, de la Facultatea de Arte Vizuale și Design, din cadrul Universității Naționale de Arte G. Enescu” din Iași.

Bine aţi venit! O să-l rog pe George Pleşu să înceapă. Evenimentul, cum spuneam, este la cea de-a doua ediţie. Expoziția face parte dintr-un program curatorial, Peisaje improbabile”.

George Pleşu: Da, este, într-adevăr, a doua ediţie în care această expoziţie (se numeşte “Graduation Highlight” pentru că se concentrează doar pe absolvenţii Universităţii de Arte din Iaşi), însă, dacă stau să mă gândesc bine, este, de fapt, a patra ediţie în sensul în care au mai fost două ediţii înainte, în care selectam unul sau doi absolvenţi de la Universitatea de Arte din Iaşi şi, împreună cu absolvenţi de la Universitatea din Bucureşti şi Cluj sau Chişinău, itineram expoziţia cu lucrările acestor studenţi în toate cele trei centre universitare. Însă, ne-am dat seama după primii doi ani de pionierat în acest domeniu, că e cumva mai util pentru scena artistică locală, să ne concentrăm doar pe absolvenţii Universităţii din Iaşi, mai ales că nu exista, la momentul la care am făcut această translare spre Iaşi, nu exista o mişcare mai puternică în sensul de coagulare a spaţiilor expoziţionale în a oferi practic vizibilitate pentru absolvenţii din Iaşi. Ca o coincidenţă, după ce am început acest proiect, din ce în ce mai multe spaţii din Iaşi oferă această vizibilitate de care au nevoie absolvenţii şi astfel, mai sunt, de exemplu, acum, la Muzeul Unirii, va mai fi o expoziţie care se va deschide vineri la Galeria Victoria, sunt mai multe spaţii din Iaşi care găzduiesc expoziţii ale absolvenţilor, un lucru foarte important pentru că pentru o parte dintre ei, este prima expoziţie cu adevărat importantă, în sensul că va putea fi vizitată de un număr mai mare de oameni care sunt, să zicem, vizitatorii obişnuiţi ai spaţiilor expoziţionale.

Realizator: Ați făcut o selecție a lucrărilor. Domnule profesor Cătălin Gheorghe, vorbiți-ne despre conținutul acestei expoziții. Ce vedem, mai exact, la Borderline, începând de diseară?

Cătălin Gheorghe: Da, am lucrat împreună cu George Pleşu pentru selecţia acestor lucrări. Într-adevăr, nu putem vorbi despre o selecţie dură, la sânge, ci o selecţie puţin mai relaxată, bazată oarecum şi pe anumite principii de lucru, astfel încât, e clar că au fost şi multe alte lucrări de calitate care n-au încăput în acest format expoziţional. În momentul acesta, se pot vedea lucrări de sculptură şi de pictură, din zona de sculptură, ne-am axat pe lucrări care oarecum fuzionează, să zicem, un gen de abordare abstractă cu un gen de abordare ironică figurativă, dar şi cu referinţe în istoria artei la practica artistică specifică anilor ’60, a minimalismului şi, mai târziu, a postminimalismului. Sunt lucrări de efect care, veţi vedea, pot fi văzute şi ca lucrări cromatizate, dar şi ca lucrări total abstractizate, bazate pe principii de lucru matematice. În zona de pictură, ne-am axat pe lucrări care ar putea fi încadrate în discurs tipic mişcării noii sincerităţi. Aceasta e o mişcare care apare la începutul anilor ’90 ca reacţie la ironia şi cinismul postmodernismului. Sunt lucrări care, într-un fel, fac trimitere şi la ceea ce Susan Sontag numea noua sensibilitate. Cu alte cuvinte, lucrări care oscilează între abstracţie şi figurativ, dar cu un interes destul de mare asupra subiectivităţii de translare vizuală a peisajelor sau a portretelor de către artişti. Eu am fost oarecum surprins, anul acesta, de calitatea unor lucrări de pictură şi veţi vedea şi dumneavoastră o schimbare de registru vizual faţă de genul de pictură cu care ne-am obişnuit până acum. E puţin cam devreme să vorbim despre o transformare radicală a scenei de pictură din Iaşi, dar cred că în două, trei generaţii, dacă continuă pe acest trend, s-ar putea să avem de-a face cu o generaţie de pictori foarte interesanţi. Şi, să spun, pe scurt, care ar fi lucrările. Avem o serie de lucrări, de portrete, de fapt, dar doar o selecţie din seria întreagă pe care a realizat-o, acum, la master, un student, Aris Tureac, care pune accent pe transformarea sa dinspre feminin către masculin, avem de-a face cu o lucrare de artă în zona neoexpresionismului a Oanei Bejinari, o altă lucrare de artă, într-un fel, un diptic, care vorbeşte despre război, despre consecinţele războiului şi ale migraţiei, realizată de către Anca Butuman…

George Pleşu: Aceste două lucrări, scuze, aceste două lucrări despre care vorbeşte Cătălin sunt ale unor absolvenţi ai ciclului de licenţă, prima lucrare, ca şi celelalte despre care, probabil, va spune acum, sunt ale unor sudenţi de la master.

Cătălin Gheorghe: Exact, lucrările de la master sunt realizate de Mihail Poruşniuc, nişte peisaje atmosferice destul de interesante, o lucrare a lui Iuri Vlad, el a realizat o serie despre principiul vaselor comunicante, noi am selectat una dintre ele, şi o lucrare de mari dimensiuni, un diptic destul de straniu a lui Ciprian Tocar. Nu sunt foarte multe, noi am încercat să păstrăm şi o oarecare estetică a spaţiului expoziţional, astfel încât, să nu fie prezentate ca în cadrul unui târg de artă.

George Pleşu: Cătălin s-a referit la cele trei lucrări, de fapt, sunt patru lucrări de sculptură care aparţin a trei absolvenţi de la sculptură. Important ar fi de precizat că pe lângă aceşti nouă artişti care expun la Borderline Art Space, tot în cadrul acestei selecţii, figurează şi lucrările găzduite de clădirea Habitat Proiect, mai precis parterul Corpului A, unde se află lucrările Bertei Moldoveanu, practic, spaţiul fiind oarecum mai generos acolo, am putut să luăm întregul ei proiect expoziţional cu care s-a prezentat la lucrarea de disertaţie…

Cătălin Gheorghe: La master.

George Pleşu: Şi, recomandăm ascultătorilor ca să viziteze, să se plimbe prin holurile clădirii Habitat unde vor vedea un proiect foarte interesant care vorbeşte despre stratificarea unor elemente de…

Cătălin Gheorghe: Unor elemente geologice, dar care pun accent pe intervenţia umană asupra mediului, tematica ei fiind antropocenă.

 

 

Realizator: Pictura și sculptura sunt arte plastice tradiționale. Ce aduc nou aceste generații, aţi început, domnule profesor Cătălin Gheorghe, să vorbiţi puţin despre asta, ce aduc nou aceste generaţii de absolvenţi? Care sunt tendințele în modul de exprimare, în concepția artistică? Este o întrebare şi pentru George Pleşu, în acelaşi timp.

Cătălin Gheorghe: În pictură, au fost foarte multe transformări, dar nu atât de rapide cum se succed acum, la început de secol XXI. A fost dominantă, la un moment dat, o formă de artă cunoscută sub denumirea asta de expresionism abstract care, într-un fel, a fost, ulterior, criticată pentru că era conectată cu piaţa de artă şi mai puţin cu expresia artistică, dar ulterior, au apărut mişcări de artă care încearcă să pună în discuţie picturalitatea picturii, o pictură despre pictură, o pictură conceptuală care pune accent, mai curând, pe tehnicalitate, materialitate, spaţialitate, pe un limbaj plastic de cu totul altă natură decât cel al, să zicem, reprezentării directe a realităţii, astfel încât, la ora actuală, apar discursuri hibrid în care e clar că avem de-a face, pe de-o parte, cu reprezentări figurative chiar dacă ele sunt mai curând sugestive decât directe, dar care sunt realizate într-o tehnică picturală care aminteşte foarte mult de discursurile abstracte, chiar de lirismul abstracţiei secolului XX.

George Pleşu: Cătălin a explicat exhaustiv, nu are rost să adaug aici, în schimb, aş vrea să remarc următorul lucru: când am deschis galeria, acum aproape patru ani, timp de un an şi jumătate, nu am găzduit nicio expoziţie de pictură tocmai pentru a arăta amatorilor de artă că există şi alte medii în afara celor tradiţionale. Chiar şi anul trecut, la expoziţia „Graduation Highlights 2018”, am selectat lucrări din diverse medii, însă, anul acesta, au fost aşa multe lucrări de pictură foarte bune, încât am fi putut, probabil, să facem expoziţia doar cu lucrări de picture, însă, au fost şi suficiente lucrări de sculptură interesante care, cumva, sunt mai uşor de combinat cu lucările de pictură, în aşa fel încît, credem noi că rezultă nu doar o selecţie, nu ştiu, foarte eclectică, ci rezultă o expoziţie care are o oarecare coerenţă chiar dacă lucrările nu au fost gândite să fie expuse împreună şi invităm ascultătorii dumneavoastră să fie curioşi să vadă cum se prezintă absolvenţii Universităţii Naţionale Arte din Iaşi.

Realizator: Aşadar, suntem invitaţi, diseară, la ora 19,00, la Borderline Art Space, de asemenea, o altă parte a expoziţiei, la Habitat Proiect. Până când va putea fi vizitată expoziţia? Diseară, se deschide, dar până când va putea fi vizitată?

George Pleşu: Până pe 31 iulie.

 

 

(Radio Iaşi/ FOTO Borderline Art Space)

Etichete:
Eugen Preda – principalul mentor al școlii moderne de jurnalism de radio – fapte şi cifre
Evenimente miercuri, 20 noiembrie 2024, 13:42

Eugen Preda – principalul mentor al școlii moderne de jurnalism de radio – fapte şi cifre

Organizat de Societatea Română de Radiodifuziune, finanțat cu sprijinul Secretariatului General al Guvernului prin Serviciul Dezvoltare...

Eugen Preda – principalul mentor al școlii moderne de jurnalism de radio – fapte şi cifre
Iași: Învață-mă să folosesc telefonul mobil! O campanie de alfabetizare și incluziune digitală pentru seniori
Evenimente vineri, 15 noiembrie 2024, 14:01

Iași: Învață-mă să folosesc telefonul mobil! O campanie de alfabetizare și incluziune digitală pentru seniori

Vino cu device-ul personal (telefon sau tabletă) la sediul Bibliotecii Județene „Gh. Asachi” (Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt nr. 8-10,...

Iași: Învață-mă să folosesc telefonul mobil! O campanie de alfabetizare și incluziune digitală pentru seniori
Lucrări semnate de părintele Nicolae Dura, vicar episcopal al Comunității Ortodoxe Române din Austria, lansate la Iași
Evenimente joi, 14 noiembrie 2024, 10:03

Lucrări semnate de părintele Nicolae Dura, vicar episcopal al Comunității Ortodoxe Române din Austria, lansate la Iași

Mitropolia Moldovei și Bucovinei, Primăria Municipiului Iași, Muzeul Municipal „Regina Maria” și Facultatea de Teologie Ortodoxă „Dumitru...

Lucrări semnate de părintele Nicolae Dura, vicar episcopal al Comunității Ortodoxe Române din Austria, lansate la Iași
Lansare de carte la Muzeul Memorial „Mihail Kogălniceanu” din Iași
Evenimente miercuri, 13 noiembrie 2024, 14:03

Lansare de carte la Muzeul Memorial „Mihail Kogălniceanu” din Iași

Complexul Muzeal Naţional „Moldova” Iaşi – Muzeul de Istorie a Moldovei, în parteneriat cu Societatea Scriitorilor Fără Frontiere,...

Lansare de carte la Muzeul Memorial „Mihail Kogălniceanu” din Iași
Evenimente marți, 12 noiembrie 2024, 15:21

Încă o lună de înscrieri la Festivalul Național de Colinde Tradiționale și Cântece de Crăciun “Poveste de iarnă” din Vatra Dornei!

Juriul acestui festival-concurs tematic de iarnă va fi format din: interpretul de muzică populară Pamfil Roată, inspector școlar Arte din cadrul...

Încă o lună de înscrieri la Festivalul Național de Colinde Tradiționale și Cântece de Crăciun “Poveste de iarnă” din Vatra Dornei!
Evenimente luni, 11 noiembrie 2024, 14:06

Turneul Național Vioara lui Enescu 2024 începe mâine, la Iași

Pentru prima dată în istoria României, toate cele patru viori care i-au aparținut violonistului și compozitorului George Enescu (care se găsesc...

Turneul Național Vioara lui Enescu 2024 începe mâine, la Iași
Evenimente luni, 11 noiembrie 2024, 10:24

Teatrul Luceafărul Iași, selecționat cu trei spectacole în Festivalul de Teatru de la Piatra Neamț

Luna noiembrie este, pentru echipa noastră, una de maximă intensitate. Vom avea peste 40 de reprezentații (la sediu – cu public școlar, cu...

Teatrul Luceafărul Iași, selecționat cu trei spectacole în Festivalul de Teatru de la Piatra Neamț
Evenimente vineri, 8 noiembrie 2024, 12:30

Radio Iași a fost sărbătorit la 83 de ani de românii din Torino

Pentru prima dată în istoria sa de 83 de ani, Radio Iași a marcat momentul aniversar din 2 noiembrie printr-un spectacol omagial, realizat...

Radio Iași a fost sărbătorit la 83 de ani de românii din Torino