Alexandra Patraș: ,,Inimioară cu dor mult”
Publicat de nicolaetomescu, 25 iulie 2019, 14:51 / actualizat: 19 august 2019, 15:02
https://www.facebook.com/RadioIasi/videos/425326754746664/
Deși, adesea, o facem pe cinicii și ne prefacem că pasiunea timpurie nici nu există, dacă suportăm să privim înapoi și să recunoaștem adevărul, descoperim abnegația primilor pași (fie ei stângaci) pe cărările vieții…
Într-o tentativă de a afla răspunsul, Alexandra Patraș, născută pe 8 octombrie 1995 în satul Catranîc /raionul Fălești-Republica Moldova/, pasionată, acum, de ,,tot ceea ce înseamnă frumos, placut și util pentru viață”, își amintește de dragostea vârstei de 6 ani; părinții sunt cei care i-au înțeles simțămintele, au îndrumat-o, Alexandra s-a bucurat de întreaga lor susținere, astfel încât, atunci când împlinise 7 ani, a început studiile la ,,Școala de muzică pentru copii” din orașul Fălești; îndrăgostită de acordeon (l-a studiat preț de 5 ani), a ales să activeze și ca solistă în ,,Taraful de muzică populară Mugurel” (dirijor: Ion Vicol) din satul Glingeni; a crescut/s-a dezvoltat, până la 15 ani, într-un astfel de ,,nucleu”, tărâmul de poveste numit copilărie fiind lăsat pe ,,ultimul plan”[1]…
Socialul configurează canavaua pe care omul (înzestrat, muncitor, cum vreți să-i spuneți) aspiră să așeze actul artistic, poate proiecta, în culori vii, existența personajului devenit memorabil prin individualitate; zestrea de sensibilitate, autenticitatea trăirilor, așa cum o provocă întâlnirea cu publicul, reprezintă singura cale de pătrundere a ființei dincolo de zona umanului obișnuit; iar ,,talentul”, din punctul meu de vedere, nu are, ca dominantă, latura ,,mistică”; nu există oameni care să se fi exprimat, aproape de perfecțiune, „Da Capo al Fine”; ,,talentații” au mii de ore de muncă, durere, lacrimi, ,,mentori” potriviți…
Alexandra Patraș a absolvit, în anul 2014, Liceul Teoretic ,,Eugen Coșeriu” din satul Catranîc. Odată cu împlinirea vârstei majore, a fost angajată, ca solistă, în Orchestra de muzică populară a ,,Secției, Cultură și Turism” a raionului Fălești. În 2015, alegea să își continue studiile la Universitatea ,,Alecu Russo” din Balți/Facultatea de ,,Științe ale Educației, Psihologie și Arte”, specialitatea ,,pedagogie în învățământul primar și preșcolar”[2]. Nu numai adresa de messenger şi corespondența cu ,,amici” din lumea întreagă[3] au convins-o (anul 2018) să se înscrie[4] în programul ,,Erasmus+”[5]; a ales Universitatea din Pitești[6], fiind susținută și de profesorii din Bălți (Republica Moldova); din 2019, este licențiată în ,,Științe ale Educației”; urmează, deopotrivă, cursurile unui masterat[7]; dincolo de orice hobby[8], primordială este „realizarea unui repertoriu personal în scopul diseminării muzicii naționale în societatea modernă”...
[youtube height=”HEIGHT” width=”WIDTH”]https://www.youtube.com/watch?v=gG_SY4lWlYs&feature=youtu.be[/youtube]
Alexandra Patraș și Orchestra ,,Corneliu PANAINTE” – ,,Inimioară cu dor mult”
Corneliu Panainte Sandu Focsa Guidea-Vizitiu Mihai Mihai Caradja Alexandru Samoila Alexandra Patras
[1] ,,Voi fi foarte sinceră, pentru mine școala generală a fost un coșmar. Adesea, nu reușeam să pregătesc lecțiile «pe măsură». Îmi concentram atenția pe muzică, îmi plăcea foarte mult ceea ce fac, ceea ce studiez. Aveam un al doilea «profesor», mama era cea care ținea totul «sub control», lecțiile erau «trecute prin filtru», seara, totul trebuia «pus la punct».”
[2] ,,Am ales să-mi continui studiile într-un alt domeniu, a fost greu pentru mine să iau această decizie. Dar asta nu înseamnă că m-am oprit din a mai face muzică. Au contat și specialitatea îndrăgită, prezența orchestrei de muzică populară, «Alunelu» (dirijor: Petru Dabija) la care mergeam să cânt. Am încercat să «le țin în frâu» și să «le fac față». Am avut marea fericire ca în acești ani să realizez ceva frumos și util pentru mine.”
[3] Alexandra Patraș nu pare legată, artificial, de ,,lumi paralele” cu cea reală, nu pare absorbită de calculator; da, ar fi mai comod să-şi facă doar prieteni virtuali, în dauna prieteniilor autentice, dar știe că, dincolo de reţelele de socializare, unele lucruri pot dăinui o viaţă…
[4] „A aplica pentru” (cu varianta „a aplica la”) se străduieşte să exileze din limba română formulele „a se înscrie”, „a-şi depune actele”, „a-şi depune dosarul”. Dacă deschidem dicționarul, în cazul verbului „a aplica” sensurile sunt: „a pune un lucru pe (sau peste) altul pentru a le fixa sau uni”, „a pune ceva în practică” sau „a raporta un principiu general la un caz concret”; aplici un tratament, o corecţie, o măsură de urgenţă, un principiu sau o substanţă pe o suprafaţă oarecare, dar nu poţi să „aplici” pentru un loc de muncă, pentru un program școlar, pentru fonduri europene…
[5] ,,Erasmus+” este programul prin care Uniunea Europeană ,,sprijină educația, formarea, tineretul și sportul în Europa”…
[6] ,,Sunt fericită pentru faptul că am cunoscut o altă lume, pot spune și… o altă viață; mi-am format competențe pe care le pot armoniza cu dezvoltarea mea personală și profesională. Datorez mulțumiri celor de acasă, părinților mei, profesorilor universitari care au ajutat «să-mi crească aripile» în această lume.”
[7] Studentă în anul I, masterul Universității de Stat ,,Alecu Russo” din Bălți-Facultatea de ,,Științe ale Educației, Psihologie și Arte”…
[8] Hair stylist (un mod, mai ,,fițos”, de a spune frizer/coafeză); Croșetare (tehnica de realizare a materialelor textile folosind unelte metalice lungi cu o îndoitură la vârf, cu ajutorul cărora firele sunt împletite); Desen…
Nicolae Tomescu
redactor-șef