(AUDIO) Guvernul renunţă la parteneriatul public-privat pentru realizarea tronsonului Târgu Neamţ-Iaşi
Publicat de , 29 noiembrie 2019, 12:08
Guvernul va renunţa la parteneriatul public-privat pentru realizarea tronsonului Târgu Neamţ-Iaşi care face parte din viitoarea Autostradă a Unirii, au anunţat asociaţiile civice, „Moldova vrea Autostradă şi Împreună pentru A8”, după ce, ieri, s-au întâlnit cu ministrul transporturilor.
Este singurul proiect de autostradă care are şi o lege votată în Parlament, iar calendarul propus stabileşte ca anul viitor să fie lansate şi finalizate licitaţiile pentru studiul de fezabilitate şi pentru proiectul tehnic pentru întreaga autostradă 8.
Cătălin Urtoi, vicepreşedintele Asociaţiei “Împreună pentru A8”, a mai declarat că banii pentru realizarea acestor studii vor fi din fonduri europene: Până la sfârşitul anului, se va renunţa la parteneriatul public-privat, pe tronsonul Târgu Neamţ – Iaşi, de 67 de km, printr-o hotărâre de guvern. Al doilea punct, care s-a stabilit, a fost că, se va reviziui imediat, stadiul tuturor caietelor de sarcini în legătură cu studiu de fezabilitate şi proiect, pe tronsoanele Târgu Neamţ – Iaşi – care va trece automat la Ministerul Transporturilor, apoi tronsonul de la Leţcani la Vânători, acei 17 km, care reprezintă, de fapt, centura de Nord-Vest a Iaşului, şi care face parte din viitoarea autostradă A8, dar şi tronsonul de autostradă Vânători – Ungheni. Se vor scoate, în prima parte a anului viitor, la licitaţie, caietele de sarcini pentru aceste trei tronsoane – PSF şi Proiectare, astfel încât, anul viitor să se închidă, practic, tot ce înseamnă licitaţii pe studii de fezabilitate şi proiectare pe toată autostrada A8. Sunt bani din fonduri europene. Mai sunt bani în momentul de faţă, pe POIM 1, adică acel exerciţiu financiar 2014 – 2020. Banii pentru studiile de fezabilitate şi proiectare pe celelalte 3 tronsoane, să fie de la fonduri europene într-o proporţie de 85 la sută, iar 15 la sută va fi prins în viitorul buget, pe 2020, care înseamnă contribuţia Guvernului României.
Patru constructori depuseseră oferte la licitaţia lansată în luna mai, de fostul guvern, pentru contractul de parteneriat public-privat pentru tronsonul Târgu Neamţ – Iaşi, dar nu s-a finalizat nimic până acum.
Soluţia de finanţare prin parteneriat public-privat nu a funcţionat nici pentru Autostrada Comarnic – Braşov, anul acesta fiind a patra încercare de concesiune.
Cătălin Urtoi, vicepreşedintele Asociaţiei “Împreună pentru A 8” a mai declarat că este necesară finalizarea studiilor de fezabilitate şi proiectul tehnic pentru întreaga autostradă 8, pentru a putea fi accesate fonduri europene în vederea execuţiei drumului de mare viteză.
(Andreea Daraban, Radio Iaşi/FOTO radioiasi.ro)