(AUDIO) Un nou scandal a izbucnit la Opera Naţională din Iaşi
Publicat de Andreea Drilea, 3 februarie 2020, 18:30
Un nou scandal a izbucnit la Opera Naţională din Iaşi, după ce dirijoarea Corului Juniorii Operei, Raluca Zaharia, a anunţat, într-o postare pe Facebook, faptul că postul ei a fost scos din organigramă.
Raluca Zaharia a explicat, pentru Radio Iaşi, că i s-a oferit, în schimb, postul de sufleur şi a primit, de asemenea, oferta de a continua ca dirijor al corului de copii, dar printr-un contract de drepturi de autor. Aceasta a mai spus că a ocupat acest loc printr-un concurs şi şi-a îndeplinit atribuţiile, timp de 9 stagiuni, conform cerinţelor din fişa postului:
„Am fost anunţată că această organigramă de desfăşurare internă va fi modificată şi din cele două posturi de dirijor cor care au existat până în momentul de faţă, s-a decis să rămână doar un singur dirijor de cor. Eu am primit o notificare prin care am fost înştiinţată că prin această schimbare de organigramă există un alt post vacant, acela de sufleur unde, dacă îmi doresc să vin cu carte de muncă sunt oricând binevenită şi, pentru corul de copii, ca dirijor de cor pot să-mi desfăşor în continuare activitatea cu aceleaşi atribuţii pe care le-am avut în ultimii ani dar fără carte de muncă, evident, ci un contract de drepturi de autor. Din punctul meu de vedere este nedrept, pentru că eu am dat un concurs pentru un post vacant de dirijor cor, am lucrat pe ambele coruri şi pe corul de copii şi pe cel de adulţi, comisia care a fost de faţă mi-a acordat punctaj maxim pentru că au fost impresionaţi de modalitatea mea de lucru şi de eficienţa mea. Din punctul meu de vedere mi-am desfăşurat mereu activitatea aşa cum cere fişa postului.”
Ministrul Culturii, Bogdan Gheorghiu, a anunţat, la Radio Iaşi că, săptămâna aceasta, va trimite Corpul de Control la instituţia ieşeană pentru a verifica atât informaţiile apărute privind nereguli finaniare, făcute publice de fosta contabilă Simona Gogan, dar şi informaţiile privind tensiunile existente între conducere şi o parte dintre angajaţi:
„Urmează ca în scurt timp să emit ordinul prin care corpul de control va veni la Iaşi pentru a constata la faţa locului situaţia exactă legat de tot ceea ce este vehiculat în ultimul timp în spaţiul public. Sigur că vor fi verificate mai multe aspecte dacă tot se va deplasa corpul de control, se va deplasa pentru a face o analiză pe mai multe laturi, nu doar pe cea financiară. Probabil în această săptămână voi încheia procedurile pentru ca domnii din corpul de control să se poată deplasa la Iaşi.”
Managerul instituţiei, Beatrice Rancea, a declarat, pentru Radio Iaşi, că al doilea post de dirijor cor a fost introdus în organigramă în 2016, când ea era la Bucureşti şi conducerea de atunci nu a justificat înfiinţarea acestui post. Corul de copii, a mai spus Beatrice Rancea, nu are o activitatea continuă:
„Noi am avut în organigramă şi avem în continuare „dirijor cor” care înseamnă corul mare, care are o activitate zilnică, care are un maestru de cor cu pregătire, cu studii, cu un concurs dat pe nedeterminat. Noi aşa am funcţionat până la plecarea mea. În 2016 a fost transformat postul pe care îl ocupa Raluca, de sufleur, în dirijor cor, cu toate că noi aveam acest dirijor de cor. În dosarul doamnei Raluca Zaharia nu apare o notă justificativă a conducerii din acel moment prin care cerea, obiectiv vorbind, de ce mai este nevoie de al doilea dirijor de cor, de asta este o confuzie, noi vorbim de dirijorul cor, nu de dirijorul cor copii. Dirijorul cor copii din acest moment indiferent dacă a fost doamna Raluca Zaharia până acum, statutul legal al dirijorului cor copii, este numai prin contract de colaborare, pentru că activitatea corului de copii este ocazională.”
Balerinul Vlad Măculescu, prim-solist, a declarat, tot pentru postul nostru de radio, că la Opera din Iaşi este o atmosferă tensionată şi a reclamat faptul că a fost umilit de către conducere şi de maestra de balet:
„Ultima discuţie pe care am avut-o acum câteva luni, am avut „Indiile Galante” s-a făcut o schimbare în spectacol, înainte cu jumătate de oră să înceapă spectacolul, care nici măcar nu ştiam, şi aflu de la colegi, ca să mă înţelegeţi, eu prim solist care ajut Opera Naţională din Iaşi să fac un an ca să dansez în ansamblu, eu aflu de o schimbare de la colegi, ca după mai târziu să-i spun doamnei Beatrice, „ce s-a întâmplat, de ce e aşa”?, vine la mine, mă ia în birou şi nu ţipă, nu ţipă dar răcneşte ca un diavol şi, asta nu o dată, ştiţi de câte ori mi s-a întâmplat treaba asta?, să se ţipe, să se urle. Da!, că am întârziat la două, trei repetiţii dar asta nu înseamnă că trebuie să speli cu mine pe jos, nu sunt un câine, nu sunt o oaie, nu sunt un sclav şi vorba aia, am dansat pe cele mai mari scene ale lumii ca eu să ajung să fiu ultimul om, să fiu călcat în picioare, în halul ăsta, cum face maestra de balet care se uită urât la mine , dar eu ce fel de artist sunt, ăsta e artistul care am ajuns eu de asta am venit eu la Iaşi, de asta mi-am dat eu demisia de la Budapesta, să vin aici la voi şi să dansez?”
Managerul ONRI, Beatrice Rancea, a negat că ar exista tensiuni în instituţie şi că Vlad Mărculescu are probleme de comportament:
Beatrice Rancea: „Vlad Mărculescu, mai mult decât că l-am menajat să nu-l bag în comisiile de disciplină, la câte referate are de făcut, dacă dvs. vi se pare normal ca un balerin, să insulte şi să înjure un maestru de balet în faţa tuturor angajaţilor şi nu este o singură abatere şi are foarte multe referate pentru comisia de disciplină şi am zis să-l menajăm şi să nu intre în comisia de disciplină, dar vedeţi că menajând un om, se creează senzaţia că poţi să faci orice oricând nu păţeşti nimic.
Ioana Soreanu: Se strâng semnături împotriva domnului Vlad Mărculescu în momentul de faţă?
Beatrice Rancea: Nu există aşa ceva, cum să strângem semnături, cine să strângă semnături împotriva lui? Împotriva lui de ce? L-am chemat în birou dar cred că acum câteva luni şi l-am întrebat de ce se comportă aşa pentru că are o atitudine care nu este normală pentru un angajat care trebuie să-şi respecte maestrul de balet, să respecte colegii, să discute pe toată lumea. Domnul Mărculescu mi-a spus, „ăsta sunt, vă convine bine, nu vă convine, iarăşi bine, ăsta e stilul meu de a mă purta”, şi nu vreau să se creeze confuzia între a fi o disciplină şi un respect faţă de muncă şi de colegi, în a fi teroare.”
Pentru ora 12,00, a fost anunţat un protest în faţa Operei Naţionale din Iaşi, protest la care vor participa părinţi ai copiilor din Corul Juniorii Operei, dar şi angajaţi ai instituţiei.
(Radio Iaşi/Ioana Soreanu/FOTO Raluca Diaconiuc)