Workshopul Jurnalisti – Persoane afectate de sărăcie deschide cea de-a treia ediție a premiului jurnalistic „Cu onestitate despre sărăcie”
Publicat de ralucadiaconiuc, 3 februarie 2020, 14:08
RENASIS – Rețeaua Națională Anti-Sărăcie și Incluziune Socială (EAPN România) a marcat deschiderea celei de-a treia ediții a Premiului Jurnalistic „Cu onestitate despre sărăcie” prin organizarea unui workshop in Bucuresti in data de 30 ianuarie 2020.
Workshopul ”Jurnalisti – Persoane afectate de sărăcie (PEP – People experiencing poverty)” a fost găzduit de Confederația Națională Sindicală „Cartel-ALFA” și s-a derulat în cadrul proiectului ”Journalism-prize goes international 2019-2020”, proiect implementat în România de către RENASIS cu sprijinul financiar al Fundației ERSTE.
Evenimentul a prilejuit o serie de discuții despre etica in relatarea jurnalistică a sărăciei și a altor teme sociale precum condititiile de trai din România, abandonul școlar alarmant, lipsa utilităților și infrastructurii corespunzătoare mai ales în mediul rural, oportunitățile reduse pe piața muncii, accesul și drepturile sociale. Participanții la întâlnire au subliniat astfel că pe lângă cunoașterea și informarea pe care media cu siguranta o face pentru publicul larg, rolul presei este acela de a educa. Presa trebuie si poate sa fie cea care să dea putere oamenilor, este cea care poate sa faca auzită vocea acestora si este indicat sa o faca cu responsabilitatea cuvenita, cu empatie, intelegere si respect fata de fiecare in parte.
În acest context, mesajul de ansamblu al workshopului a fost că mass-media joacă un rol esențial în educarea și informarea publicului larg cu privire la cauzele sărăciei și prezentarea corectă, decentă și cu respect a cazurilor și poveștilor oamenilor aflați în sărăcie, vulnerabili sau marginalizați. În aceeași măsură, cei prezenți au concluzionat că mass media ne poate învăța să ne pese unul de celălalt, sa fim civilizați și să fim deschiși fără sa stigmatizam sau denigram, fără sa căutam senzaționalul si să exagerăm. Pe de altă parte, necesitatea deconstrucției unor percepții, stereotipuri și mituri de pe agenda publică românească potrivit cărora ”sărăcia este o rusine”, ”sărăcii sunt leneși și nu vor să muncească” sau ”sărăcii sunt săraci din vina lor” a fost reiterata si cu ocazia atelierului din acest an.
(Comunicat de presă)