Iaşi: 23 ianuarie, de la ora 19.00, Missa în si minor de Bach pe scena Teatrului Naţional
Publicat de dvlad, 22 ianuarie 2015, 20:00 / actualizat: 23 ianuarie 2015, 0:03
Filarmonica „Moldova” invită publicul vineri, 23 ianuarie 2015, de la ora 19.00, în Sala Mare a Teatrului Național „Vasile Alecsandri” din Iaşi , la Concertul vocal-simfonic extraordinar „In Honorem BACH 330”. Participă Corul Academic „Gavriil Musicescu” pregătit de Doru Morariu, Orchestra simfonică a Filarmonicii şi soliştii Cecilia Ganovici, soprană, Antonela Bârnat, mezzo-soprană, Tony Bardon, tenor şi Cristian Hodrea, bas . Dirijorul ansamblului: Giuseppe Camerlingo (Italia).
În program, Missa în si minor de Johann Sebastian Bach.
2015 este de altfel anul multor celebrări cu cifre rotunde în muzică. În 1685 s-au născut Johann Sebastian Bach (21 martie), Georg Friedrich Händel (23 februarie) şi Domenico Scarlatti (26 octombrie). La 150 de ani de la naştere, sunt sărbătoriţi compozitorii scandinavi Carl Nielsen şi Jean Sibelius, născuţi amândoi în 1865, aniversaţi vor fi şi Alexander Scriabin (mort acum 100 de ani), Alban Berg – 80 de ani de la moarte, Bela Bartok şi Anton Webern, de la a căror moarte sunt 70 de ani şi George Enescu, de la a cărui moarte se împlinesc pe 5 mai, 60 de ani. Pierre Boulez (care împlineşte anul aceasta 90), va fi sărbătorit alături de octogenarii Arvo Pärt, Terry Riley, Kurt Schwertsik (creatorul celei de a treia şcoli vieneze), La Monte Young (primul compozitor avangardist, minimalist american).
Dirijorul Giuseppe Camerlingo este născut la Napoli, a început studiile muzicale la Conservatorul Majella, a continuat la Conservatorul Arrigo Boito din Parma, Şcoala de Muzică din Fiesole şi apoi s-a specializat la Stuttgart şi Saluzzo, unde a urmat doi ani la rând (1987-1988) cursul de fenomenologia muzicii susţinut de maestrul Sergiu Celibidache. Mai târziu a devenit un mare admirator al lui Claudio Abbado, pe care l-a urmat la Ferrara, pentru a participa la producţiile cu operele Nunta lui Figaro şi Bărbierul din Sevilla, de asemenea la Viena pentru Nunta lui Figaro, pentru Boris Godunov şi Elektra l-a urmat pe maestrul Abbado la Salzburg, iar pentru Recviemul de Verdi şi alte producţii, la Filarmoncia din Berlin.
Propria carieră dirijorală a început în 1991 la Napoli, Veneţia şi pe scenele unor teatre de operă şi filarmonici din România, la Bucureşti, Cluj Napoca, Iași sau Polonia – Filarmonica din Cracovia, Philharmonic, Sinfonietta Cracovia, Opera Nowa Bydgoscz, Teatr Wielki Poznan.
Din 1997, Giuseppe Camerlingo susţine ateliere de orchestră la conservatoarele italiene, iar din 2002, la Cesena, a început proiectul “Primo Palcoscenico”, ce constă în producţii de operă cu tineri artişti.
Associazione Cosarara fondată de Giuseppe Camerlingo în anul 2000 are ca scop cercetarea şi promovarea unor lucrări muzicale rămase necunoscute publicului, printre rezultate numărându-se publicarea partiturii şi CD-ului “Stabat Mater del Pergolese”, transcripţie realizată de Giovanni Paisiello în 1810 după originalul din 1736 sau a operei „Armida” de Tommaso Traetta. Un alt scop al Asociaţiei Cosarara este de a facilita comunicarea dintre tinerii muzicieni din diverse ţări prin creaţia muzicală. În acest sens, prin proiectul „Mare Nostrum” a fost organizată Orchestra Koinè, cu tineri muzicieni din diferite zone ale Mediteranei, după modelul realizat de maestrul Daniel Barenboim în West Eastern Divan Orchestra. Intenţia Asociaţiei de a stimula activităţile de antrepenoriat muzical în rândul tinerilor prin proiectul „Le Imprese della Musica” a fost răsplătită de municipalitatea din Cesena cu cel mai mare scor în concursul „Impresa Creativa Missione Possibile”.