(AUDIO/VIDEO) Iaşi: Din nou protest în faţa Teatrului Naţional
Publicat de gabrielarotaru, 10 februarie 2020, 18:38 / actualizat: 10 februarie 2020, 19:49
50 de persoane protestează, la această oră, în faţa Teatrului Naţional din Iaşi, care este şi sediul Operei Naţionale, faţă de desfiinţarea postului de dirijor cor pe care îl deţinea, până acum, Raluca Zaharia.
Copiii şi părinţii s-au adunat în faţa instituţiei pentru a o susţine pe Raluca Zaharia spunând că aceasta a avut rezultate excelente:
Părinte: Motivul pentru care protestăm, astăzi, este decizia pe care conducerea Operei Naţionale Iaşi a luat-o în urmă cu o săptămână de a desfiinţa postul de dirijor cor al doamnei Raluca Zaharia, post pe care l-a obţinut în mod legal prin concurs, în urma căruia a obţinut punctaj maxim. Ceea ce dorim şi cerem cu insistenţă şi susţinem este ca doamna Raluca Zaharia să fie repusă pe postul de dirijor cor pe o perioadă nedeterminată.
Reporter: De câţi ani eşti în Corul Juniorii Operei?
Copil: De opt ani, de la început, din 2011.
Reporter: Şi tu?
Copil: De 6 ani. Este o nedreptate şi vrem s-o susţinem pe Raluca. Era foarte devotată, era ca o mamă pentru noi, o profesionistă, făcea totul ca la carte.
Reporter: Ce performanţe a avut Corul Juniorii Operei? Ce activitate aţi avut? Doar în spectacolele Operei?
Copil: Nu, nu numai în spectacolele Operei, care sunt şapte la număr sau chiar opt. Chiar recent le-am numărat, dar nu mai ţin minte exact. Am avut diferite evenimente recitaluri la BCU, concerte de Crăciun, concerte de 1 Martie, pe la Palas, la Primărie, în diferite locuri.
Copil: De obicei, ne întâlneam în week-end, dar atunci când era un spectacol sau un eveniment mai important veneam şi chiar în timpul săptămânii, 2 – 3 ore, stăteam la repetiţii şi câte 4 ore, 5.
Raluca Zaharia a participat la acest protest şi a spus că speră că managerul Operei, Beatrice Rancea, va reveni asupra deciziei:
Raluca Zaharia: În momentul de faţă, sunt 87 de copii, dar pe parcursul anilor au fost peste 500 pentru că ei cresc şi la fiecare spectacol în care joacă mereu sunt alţii. Dacă astăzi la „Carmen” joacă o distribuţie de copii, la fostul „Carmen”, spectacol de „Carmen”, au fost alţi copii. Deci, munca este continuă pentru mine în toţi aceşti ani.
Reporter: Aţi contestat sau v-aţi gândit să contestaţi decizia doamnei Rancea?
Raluca Zaharia: Vă daţi seama că mi-e greu să cred că nu se va găsi totuşi o soluţie să revin pe postul pentru care am dat un concurs.
Reporter: Deci, veţi contesta sau nu decizia?
Raluca Zaharia: Eu aştept să văd o minune. Ultima discuţie cu dumneaei a fost către acelaşi rezultat şi anume prin desfiinţarea postului pe care l-am ocupat prin concurs am fost înştiinţată că există un alt post vacant de sufleur.
Alături de juniorii Operei s-a aflat şi balerinul Vlad Mărculescu, prim solist, care, a declarat că o susţine pe colega sa şi în acelaşi timp, protestează faţă de abuzurile la care sunt supuşi o parte dintre angajaţii Operei: „În primul rând pentru Raluca că a fost, aş putea zice dată afară ilegal prin reorganizare de posturi. Mă aflu pentru toţi colegii mei care au fost daţi afară până în acest moment pentru că vreau să se oprească subjugările şi în primul rând abuzurile faţă de toţi colegii mei. Toţi colegii mei care sunt din Operă cel puţin minim o parte din colegii mei sunt subjugaţi sau sunt terorizaţi prin diferite chemări în birou sau diferite promisiuni care de fapt promisiunea e dreptul meu să promovez, e dreptul meu să intru pe scena Operei şi e dreptul meu să pot să fiu artist. Sunt artişti cum e Cristina Simionescu şi nu ştiu toate numele acum, dar sunt foarte mulţi artişti de operă care nu cântă de minim 5 – 6 ani. Au fost artişti din balet care erau în certuri cu doamna manager şi nu dansau câte 3 – 4 ani şi erau ţinuţi, ştiţi cum este să ţii un artist de balet, să-l ţii aşa într-un colţ, să nu-i dai să danseze, îi terorizezi viaţa, îi omori tot spiritul, rămâne fără nimic în el”.
Managerul Operei Naţionale din Iaşi, Beatrice Rancea, a explicat, săptămâna trecută, pentru postul nostru de radio, că al doilea post de dirijor cor a fost introdus în organigramă în 2016, când ea era la Bucureşti, iar conducerea de atunci nu a justificat înfiinţarea acestui post şi nici nu s-a specificat că ar fi vorba despre dirijor cor copii. De asemenea, Beatrice Rancea a mai justificat desfiinţarea funcţiei, prin faptul că ansamblul Juniorii Operei nu are o activitate continuă.
(Radio Iaşi/ Ioana Soreanu/ FOTO Ioana Soreanu)