(AUDIO) Situaţia controversată din Opera ieşeană anchetată de Ministerul Culturii
Publicat de Andreea Drilea, 11 februarie 2020, 12:34 / actualizat: 11 februarie 2020, 15:16
Ministerul Culturii a trimis corpul de control la Opera Națională Română Iași.
Din comisie fac parte 6 experți care vor analiza sesizările făcute de fostul contabil al instituției, care reclamă nereguli financiare.
Ministrul Culturii, Bogdan Gheorghiu a declarat, pentru postul nostru de radio, că săptămâna viitoare va primi un raport referitor la situația de la Opera din Iași, iar, ulterior, va face publice rezultatele anchetei: „Corpul de control a ajuns duminică seară pentru a demara controlul începând de luni dimineaţă. Este o echipă formată din şase specialişti din domeniile juridic, economic şi achiziţii, pentru că, o componentă a scandalului mediatic era legată de domeniul achiziţiilor. E un control în desfăşurare care e programat să dureze o săptămână, asta înseamnă că la sfârşitul acestei săptămâni, corpul de control se va întoarce la minister, acest corp de control va sta toată săptămâna în Iaşi şi, acolo vor sintetiza datele obţinute în urma controlului şi îmi vor prezenta un raport săptămâna viitoare. În baza acelui raport, voi fi şi eu în măsură să fac o declaraţie publică”.
Surse din rândul angajaților reclamă existența unui posibil conflict de interese între unul dintre membrii echipei de control de la Ministerul Culturii și unul dintre colaboratorii Operei din Iași. Este vorba despre Cristian Albu, persoana reclamată de fostul director economic al Operei din Iași că ar fi beneficiarul unui contract de telemuncă pentru care nu și-ar fi justificat activitatea.
Referitor la acest subiect, Ministrul Culturii, Bogdan Gheorghiu a declarat, pentru Radio Iași, că nu are cunoștință despre acest posibil conflict și că are încredere în obiectivitatea membrilor comisiei de anchetă, dar va cere detalii despre această posibilă relație.„Astea cu relaţiile de prietenie sunt chestiuni relative, nu le putem măsura. Tocmai de aceea a format o echipă mai amplă decât cea trimisă la Biblioteca Naţională, a fost un alt caz mediatizat, acolo a fost un corp format din patru specialişti. Aici, am trimis un corp format din şase specialişti pentru a fi departe de orice bănuială de o anumită atitudine părtinitoare a vreunui membru. Unul membri, comisia de analiză sau corpul de control, ar fi într-o posibilă relaţie de prietenie, eu nu am cunoştinţe despre acest lucru, însă să nu uităm că mai sunt cinci pe lângă, adică, totuşi, nu e vreun factor decident sau un om care are o autoritate asupra celorlalţi membri ai comisiei, nu cred că îşi permite nimeni să-şi pună reputaţia, cariera în pericol, pentru o eventuală prietenie. Oricum, repet, în momentul în care avem şase persoane, opţiunile în a exista anumite viziuni subiective, se restrâng. Ce pot să vă garantez este că voi cere detalii despre o posibilă relaţie, dar în momentul în care, componenţa corpului de control sunt şase specialişti, nu ar trebui să ne îngrijorăm pentru o eventuală atitudine subiectivă”.
Pe de altă parte, ieri seară, peste 50 de părinți și copii au protestat în fața Teatrului Național, solicitând menținerea Ralucăi Zaharia pe postul de dirijor cor „Juniorii Operei”. La manifestație a fost prezent și balerinul Vlad Mărculescu, prim solist, care, a declarat că o susţine pe colega sa şi, în acelaşi timp, protestează faţă de abuzurile la care sunt supuşi o parte dintre angajaţii Operei. Noi proteste se anunță joi, 13 februarie. În acest context,
Ministrul Culturii, Bogdan Gheorghiu, a declarat că nu consideră oportune astfel de manifestații, mai ales când corpul de control este prezent la instituția ieseană, dar, totodată, acceptă dreptul la libera exprimare: „În primul rând trebuie să fiu interesat de ceea ce îmi vor arăta documentele cercetate de echipa trimisă de mine şi înţeleg nemulţumirea celor care au iniţiat aceste proteste. Nu ştiu dacă e chiar potrivit, exact în timpul controlului, şi asta ar putea fi interpretată ca o presiune, dar până la urmă, libertatea de exprimare, este un lucru la care şi eu ţin. Eu, în urma acestui control, voi fi în măsură să dau nişte răspunsuri oficiale, răspunsuri documentate care, sper eu, să pună capăt tuturor suspiciunilor care planează acolo, iar odată încheiat acest control, sper să se lămurească pentru totodeauna, care acuze sunt adevătate, care nu sunt adevărate, dar asta pot spune doar atunci când voi avea în faţă raportul corpului de control”.
Managerul Operei Naţionale din Iaşi, Beatrice Rancea, a explicat pentru postul nostru de radio, că al doilea post de dirijor cor a fost introdus în organigramă în 2016, când ea era la Bucureşti şi conducerea de atunci nu a justificat înfiinţarea acestui post şi nici nu s-a specificat că este vorba despre dirijor cor copii. De asemenea, Beatrice Rancea a mai justificat desfiinţarea funcţiei, prin faptul că ansamblul Juniorii Operei nu are o activitatea continuă.
Raluca Zaharia, a adăugat managerul ONRI, poate ocupa postul de sufleur şi, dacă doreşte să conducă în continuarea Corul Juniorii Operei, poate face acest lucru fiind plătită printr-un contract de drepturi de autor.
În ceea ce priveşte reclamaţiile conform cărora solişti ai operei ieşene nu sunt distribuiţi, ani de zile, în spectacole, Beatrice Rancea a spus că dirijorii şi coordonatorii de compartimente sunt cei care alcătuiesc distribuţiile. Din punct de vedere al marketing-ului, este justificată invitarea unor artişti din afară pentru ca interesul publicului să fie menţinut, a adăugat Beatrice Rancea.
(Radio Iaşi/Bianca Grigoriu/ Ioana Soreanu/FOTO radioiasi.ro)