România vrea să atace la Curtea de Justiție a UE o decizie a Parlamentului European
Publicat de , 9 iulie 2020, 19:08
România intenționează să atace la Curtea de Justiție a Uniunii Europene Pachetul Mobilitate 1 adoptat de Parlamentul European, după negocieri cu celelalte instituții europene. Autoritățile române consideră discriminatorii pentru transportatorii români o serie de prevederi ale normelor revizuite.
Ministerul de Externe și Ministerul Transporturilor arată într-un comunicat că, pe parcursul negocierilor la nivel european, au semnalat în mod repetat că unele prevederi din Pachetul Mobilitate 1 au implicații negative și vor afecta funcționarea pieței interne, activitatea de transport rutier în Uniune dar și obiectivele în domeniul schimbărilor climatice.
O chestiune criticată de partea română este obligația de întoarcere obligatorie a camioanelor în țară de origine, după 8 săptămâni, chiar dacă acestea sunt goale. România a atras atenția în timpul negocierilor că acest fapt duce la consum inutil de combustibil și deci la noxe, ceea ce împiedică îndeplinirea țintelor climatice ale uniunii. Comisia Europeană a anunțat că vor există studii de impact privind prevederile dar pachetul urmează să între în vigoare în curând, după publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Comisarul European pentru transporturi, Adina Vălean, a declarat că autoritățile române au dreptul dacă vor să sesizeze Curtea Europeană de Justiție privind prevederile care aduc atingere obiectivelor pactului Ecologic și concurenței pe piață unică.
România și țările situate la marginea Uniunii au atras atenția că normele revizuite discriminează companiile din aceste state în raport cu cele din centrul și vestul Europei, care nu trebuie să parcurgă mai mulți kilometri dacă nu au marfă de încărcat la 8 săptămâni. În esență România reclamă condiții de discriminare și concurentă neloială.
Potrivit pachetului mobilitate, camioanele trebuie să se întoarcă la centrul operațional al firmei la fiecare opt săptămâni, indiferent că au sau nu marfă de transportat. De asemenea, companiile trebuie să-și organizeze programele astfel încât șoferii angajați în transportul transfrontalier de mărfuri să se poată întoarce acasă la intervale regulate, adică la fiecare trei sau patru săptămâni, în funcție de calendarul de lucru. Noile reguli spun clar și că perioada de odihnă obligatorie de la sfârșitul săptămânii nu poate să fie petrecută în cabina camionului iar dacă perioada de odihnă nu este petrecută acasă, companiile trebuie să plătească cheltuielile de cazare ale șoferilor. De asemenea pentru că transportul temporar de bunuri de către transportatori nerezidenți într-un stat membru să nu devină sistematic, va există, o „perioadă de așteptare” de patru zile înainte de a putea efectua noi operațiuni de astfel de transport în aceeași țară, cu același vehicul.
(Rador/FOTO radioiasi.ro)