Ministerul Sănătăţii – informare de presă
Publicat de Andreea Drilea, 19 aprilie 2021, 10:32
Ministerul Sănătăţii face următoarele precizări în legătură cu înfiinţarea grupului de lucru privind verificarea raportărilor zilnice referitoare la evoluţia pandemiei COVID-19:
În acest moment nu există un grup de lucru legal constituit la nivelul Ministerului Sănătăţii.
În data de 17 aprilie 2021, premierul Florin Cîţu, ministrul interimar al sănătăţii, a solicitat secretarilor de stat şi secretarului general al ministerului documentul de constituire al acestui grup de lucru şi un raport al activităţii desfăşurate.
Atât secretarii de stat cât şi secretarul general au comunicat în scris că nu deţin vreun document de constituire al acestui grup de lucru. Singurele elemente concrete menţionate în aceste răspunsuri scrise cu privire la eventualitatea existenţei acestui grup de lucru sunt reprezentate de o intenţie de constituire şi o menţiune despre organizarea unui astfel de grup. În acelaşi timp este evocată şi o eventuală întâlnire despre care se menţionează că nu a avut loc.
Declaraţiile susţinute de fostul ministru Vlad Vasile Voiculescu cu privire la acest subiect dovedesc faptul că domnia sa nu cunoaşte legislaţia, atribuţiile ce revin funcţiei de ministru şi procedurile administrative.
În conformitate cu legislaţia în vigoare, în exercitarea atribuţiilor ce îi revin, ministrul emite ordine şi instrucţiuni cu caracter normativ sau individual. Nu decizii.
Ministerul Sănătăţii solicită fostului ministrul Vlad Vasile Voiculescu să înceteze diseminarea informaţiilor false în spaţiul public şi emiterea unor ipoteze lipsite de fundament.
Concret, decizia emisă de doamna Andreea Moldovan, fost secretar de stat în Ministerul Sănătăţii, privind constituirea acestui grup de lucru nu reprezintă un act administrativ cu caracter normativ. Totuşi, deşi acestea sunt prevederile legislaţiei in vigoare, domnia sa emite un astfel de document.
De asemenea, nu există temei pentru ca un astfel de grup de lucru sa fie încadrat în categoria documentelor cu caracter confidenţial, ipoteză acreditată în spaţiul public, în condiţiile în care o astfel de abordare este în contradicţie cu principiile transparenţei şi comunicării instituţionale susţinute de Ministerul Sănătăţii.
Suplimentar, Premierul Florin Cîţu a dispus şi verificarea tuturor actelor care au fost emise de fostul ministrul al Sănătăţii, precum şi de secretarii de stat in ultimele patru luni.
În concluzie, întrucât în acest moment nu există un grup de lucru legal constituit la nivelul Ministerului Sănătăţii, astfel ca in cursul zilei de astăzi va fi constituit un grup de lucru în conformitatea cu legislaţia în vigoare.
*** Detalii juridice suplimentare sunt prezentate mai jos:
Referitor la DECIZIA NR 578/12.04.2021 EMISĂ DE CĂTRE D-NA ANDREEA-ANAMARIA MOLDOVAN
TEMEI INVOCAT ÎN DECIZIE:
ART 57 ALIN. 1 DIN OUG 57/2019 -COD ADMINISTRATIV
(1) În exercitarea atribuţiilor ce îi revin, ministrul emite ordine şi instrucţiuni cu caracter normativ sau individual.
ART 59 ALIN. (1) ŞI (3) DIN OUG 57/2019
(1) În activitatea de conducere a ministerului, ministrul este ajutat de unul sau mai mulţi secretari de stat, potrivit actului normativ de înfiinţare, respectiv de organizare şi funcţionare a ministerului, după caz.
(3) Secretarii de stat şi subsecretarii de stat exercită atribuţiile stabilite prin actul normativ prevăzut la alin. (1), precum şi alte atribuţii delegate prin ordin al ministrului.
ART. 11 DIN HG NR. 144/2010 PRIVIND ORGANIZAREA ŞI FUNCŢIONAREA MS
ART. 11 (1) În exercitarea atribuţiilor sale, ministrul sănătăţii poate constitui organisme consultative după cum urmează: comisiile de specialitate şi Comitetul naţional de vaccinologie.
(2) Componenţa, atribuţiile, modul de organizare şi funcţionare ale comisiilor consultative se stabilesc prin ordin al ministrului sănătăţii.
Decizia emisă de dna Andreea-Anamaria Moldovan, în calitatea sa de secretar de stat este un document intern şi NU un ordin sau instrucţiune, act administrativ cu caracter normativ sau individual.
În exercitarea atribuţiilor delegate de ministru, în limitele expres menţionate prin ordinul de delegare, secretarii de stat pot semna în numele şi pentru ministru actele prevăzute la art. 7 alin. (4) din HG nr. 144/2010.
Pe cale de consecinţă, emiterea deciziei ca act administrativ depăşeste limitele de competenţă, stabilite potrivit legii, pentru secretarii de stat, caz în care acest document nu poate fi asimilat unui act administrativ.
Faţă de aceste aspecte emiterea deciziei nu îşi găseşte temeiul juridic în articolele de lege invocate în preambul ci reprezintă aşa cum am menţionat, un act de stabilire a unor măsuri organizatorice de către un secretar de stat din cadrul Ministerului Sănătăţii.
Întrucât decizia nu este un act administrativ aceasta nu are forţă juridică, şi pe cale de consecinţă este un document care nu produce efectele juridice de natura actelor ce pot emise de către miniştri.
În concluzie, apreciem că înfiinţare apreciem că înfiinţarea grupurilor de lucru la nivelul ministerului reprezintă atributul exclusiv al ministrului, componenţa, atribuţiile şi modul de organizare ale acestora fiind stabilite prin ordin, conform legislaţiei în vigoare.