Ascultă Radio România Iași Live

CSALB: Peste 708.000 de consumatori au solicitat amânarea ratelor în 2020 şi în T1 din 2021

CSALB: Peste 708.000 de consumatori au solicitat amânarea ratelor în 2020 şi în T1 din 2021

Publicat de Andreea Drilea, 21 aprilie 2021, 09:57

Peste 708.000 de consumatori au solicitat, în 2020 şi în primele trei luni din 2021, amânarea plăţii ratelor, la care se adaugă cei care au cerut acest lucru IFN-urilor, conform datelor publicate, miercuri, de Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB).

‘Criza sanitară îi afectează pe consumatori, comercianţi şi întregul mediu economic, dar are şi părţi bune, spun reprezentanţii celor mai mari instituţii financiare din sistemul bancar. În 2020 şi 2021, peste 708.000 de consumatori au solicitat băncilor amânarea plăţii ratelor, la care se adaugă cei care au cerut acest lucru IFN-urilor. Cu toate acestea, pandemia a facilitat îmbunătăţirea relaţiei consumatorilor cu băncile, iar negocierea în cadrul Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar este un instrument pe care instituţiile de credit vor să îl folosească mai mult în perioada următoare’, se arată într-un comunicat de presă al CSALB.

Reprezentanţii instituţiilor bancare susţin că analizarea situaţiilor individuale şi găsirea soluţiilor personalizate sunt mai dezirabile decât moratoriile care oferă soluţii generale.

‘Am văzut cum acţiunile băncilor s-au accelerat, volumul de lucru a fost foarte mare dintr-o dată, într-o perioadă scurtă. În perioada pandemiei băncile au fost supuse unei cereri mai mari chiar şi de 20 de ori decât într-o perioadă obişnuită. Acest câştig de viteză, de procesualizare mai rapidă, de determinare a situaţiei individuale a clienţilor pe tipuri de probleme şi experienţa pe care o are CSALB, ar trebui preluate şi folosite în continuare în relaţia cu clienţii. Pe de altă parte, ştiu că aşteptarea clienţilor noştri este să putem schimba condiţiile contractuale pur şi simplu, în funcţie de piaţă. Dar, mai ales în situaţii de criză, acest lucru poate însemna costuri pe care chiar şi băncile nu şi le pot asuma. Aşadar, aşteptările trebuie să fie echilibrate’, a declarat Florin Dănescu, preşedintele executiv al Asociaţiei Române a Băncilor (ARB).

La rândul său, Alexandru Păunescu, preşedintele Colegiului de Coordonare al CSALB, consideră că pandemia a umanizat mult relaţiile consumator-bancă şi se pune mai mare preţ pe empatie, pe implicare, pe ajutorare.

‘În acest moment nu mai putem vorbi de bănci care nu se implică în soluţionarea alternativă. Vorbim, în schimb, de bănci care se implică mai mult şi de bănci care se implică mai puţin. Din fericire, vorbim deja de mii de negocieri care s-au purtat în cadrul CSALB, dintre care aproximativ 2.000 s-au încheiat cu împăcarea părţilor şi cu acceptarea soluţiei propuse de conciliatori. Este un proces de schimbare a unei mentalităţi: sunt tot mai puţine instituţiile care clasează multe cereri, iar cele mai mari bănci din sistem arată o deschidere spre negociere, inclusiv în relaţia directă cu propriii clienţi (…) Pandemia a umanizat mult relaţiile consumator-bancă: se pune mai mare preţ pe empatie, pe implicare, pe ajutorare. E aproape imposibil ca pe parcursul derulării unei relaţii contractuale să nu se întâmple evenimente neprevăzute. Iar exemplul cel mai la îndemână este pandemia, care a întrerupt relaţii sociale, relaţii contractuale, a dat peste cap afaceri, a schimbat importanţa unor industrii. De aceea, băncile care sunt aproape de consumatorii aflaţi în dificultate pe parcursul derulării contractului vor culege roadele încrederii acestora şi în anii următori’, afirmă Păunescu.

Conform cifrelor centralizate de CSALB, aproape 650 de români (cu 20% mai mulţi decât în T1 2020) au trimis cereri în primele trei luni ale acestui an, pentru identificarea de soluţii amiabile în relaţia cu băncile şi IFN-urile. Din totalul cererilor primite, 440 sunt adresate băncilor, iar 204 IFN-urilor.

De asemenea, în perioada analizată, numărul total de dosare constituite a ajuns la 130, dintre care 127 au fost formate în relaţia cu băncile, în vreme ce, la nivelul IFN-urilor, au fost constituite doar trei dosare. Faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, se înregistrează o scădere cu 15% a numărului de dosare formate.

În acelaşi timp, 54 de cereri au fost soluţionate amiabil de către comercianţi, după sesizarea CSALB (comercianţii au negociat direct cu consumatorii), respectiv 39 de cereri soluţionate amiabil de bănci şi 15 cereri soluţionate amiabil de către IFN-uri. Numărul de soluţionări amiabile a crescut în comparaţie cu aceeaşi perioadă a anul trecut cu aproximativ 23%.

Totodată, în primele trei luni ale anului, 94% dintre negocieri s-au încheiat cu împăcarea părţilor şi doar în 6% dintre dosare una din părţi sau ambele au refuzat soluţia propusă de conciliatorii CSALB.

CSALB este o entitate înfiinţată ca urmare a unei Directive europene şi intermediază gratuit, în mai puţin de trei luni, negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice judeţ al ţării pot trimite cereri către Centru completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. AGERPRES

Etichete:
Europa se confruntă cu o creştere rapidă a numărului de cazuri de gripă
Naţional duminică, 5 ianuarie 2025, 06:35

Europa se confruntă cu o creştere rapidă a numărului de cazuri de gripă

Specialiştii vin cu noi recomandări de vaccinare antigripală, înainte ca elevii să se întoarcă la şcoală, în condiţiile în care în...

Europa se confruntă cu o creştere rapidă a numărului de cazuri de gripă
Poliţia de Frontieră desfăşoară zilnic acţiuni de control în apropierea punctelor de trecere a graniţei cu Bulgaria şi Ungaria
Naţional duminică, 5 ianuarie 2025, 06:25

Poliţia de Frontieră desfăşoară zilnic acţiuni de control în apropierea punctelor de trecere a graniţei cu Bulgaria şi Ungaria

Poliţia de Frontieră desfăşoară zilnic acţiuni de control în apropierea punctelor de trecere a frontierei cu Bulgaria şi Ungaria, după ce...

Poliţia de Frontieră desfăşoară zilnic acţiuni de control în apropierea punctelor de trecere a graniţei cu Bulgaria şi Ungaria
Studenţii cer menţinerea reducerilor la transportul feroviar oriunde în țară
Naţional sâmbătă, 4 ianuarie 2025, 11:29

Studenţii cer menţinerea reducerilor la transportul feroviar oriunde în țară

Aproximativ 40.000 de studenţi au semnat până acum petiţia prin care cer menţinerea reducerilor la transportul feroviar oriunde în ţară. Ei...

Studenţii cer menţinerea reducerilor la transportul feroviar oriunde în țară
Incendiul de vegetaţie care a izbuncnit în Delta Dunării, în zona de nord a localităţii Sulina, a fost lichidat de pompieri
Naţional sâmbătă, 4 ianuarie 2025, 11:22

Incendiul de vegetaţie care a izbuncnit în Delta Dunării, în zona de nord a localităţii Sulina, a fost lichidat de pompieri

Incendiul de vegetaţie care a izbucnit noaptea trecută în Delta Dunării, în zona de nord a localităţii Sulina, a fost stins pompieri...

Incendiul de vegetaţie care a izbuncnit în Delta Dunării, în zona de nord a localităţii Sulina, a fost lichidat de pompieri
Naţional sâmbătă, 4 ianuarie 2025, 11:15

Salvamontiştii au recuperat doi cetăţeni ucraineni care au trecut graniţa în România prin Munţii Maramureşului

Cei doi cetăţeni ucraineni care au trecut graniţa în România prin Munţii Maramureşului au fost recuperaţi noaptea trecută de echipele...

Salvamontiştii au recuperat doi cetăţeni ucraineni care au trecut graniţa în România prin Munţii Maramureşului
Naţional sâmbătă, 4 ianuarie 2025, 10:19

Poliţia de Frontieră desfăşoară zilnic acţiuni de control în apropierea punctelor de trecere a graniţei cu Bulgaria şi Ungaria

Poliţia de Frontieră desfăşoară zilnic acţiuni de control în apropierea punctelor de trecere a graniţei cu Bulgaria şi Ungaria, care de...

Poliţia de Frontieră desfăşoară zilnic acţiuni de control în apropierea punctelor de trecere a graniţei cu Bulgaria şi Ungaria
Naţional sâmbătă, 4 ianuarie 2025, 07:50

Autorităţile vor să identifice soluţii pentru ca românii să fie cât mai puţin afectaţi de liberalizarea pieţei de energie

Autorităţile române şi-au propus să identifice luna aceasta cele mai bune soluţii pentru ca românii să fie cât mai puţin afectaţi de...

Autorităţile vor să identifice soluţii pentru ca românii să fie cât mai puţin afectaţi de liberalizarea pieţei de energie
Naţional sâmbătă, 4 ianuarie 2025, 07:00

Ministrul finanţelor, Tánczos Barna, a declarat că până la sfârşitul lunii ianuarie bugetul pe acest an ar urma să fie finalizat

Ministrul finanţelor, Tánczos Barna, a declarat că până la sfârşitul lunii ianuarie bugetul pe acest an ar urma să fie finalizat, după...

Ministrul finanţelor, Tánczos Barna, a declarat că până la sfârşitul lunii ianuarie bugetul pe acest an ar urma să fie finalizat