ANRE: Un milion de consumatori de energie şi-au schimbat contractul în acest an
Publicat de Andreea Drilea, 7 iunie 2021, 06:49
Aproximativ un milion de consumatori casnici de electricitate şi-au schimbat contractul de la începutul anului până acum şi toţi marii furnizori din piaţă au primit amenzi pentru nereguli, potrivit datelor furnizate pentru AGERPRES de Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE).
La 1 ianuarie 2021, piaţa de electricitate din România s-a liberalizat total.
‘Din numărul total al clienţilor casnici, de aproximativ 8,9 milioane, la data de 1 ianuarie 2021, 5.902.323 se aflau în piaţa reglementată de energie electrică. În perioada 1 ianuarie – 30 aprilie 2021, 926.000 de clienţi casnici au semnat contracte de furnizare a energiei electrice în regim concurenţial, iar numărul acestora a ajuns în prezent la circa un milion’, au arătat reprezentanţii ANRE.
Aceştia nu au putut preciza câţi dintre aceşti consumatori au schimbat şi furnizorul şi câţi au rămas la acelaşi, schimbând doar contractul. ‘Nu avem prerogative legislative pentru a cere aceste informaţii de la furnizori’, au precizat responsabilii reglementatorului.
În ceea ce priveşte gazele naturale, din numărul clienţilor casnici care nu îşi exercitaseră dreptul de eligibilitate la data de 30 iunie 2020 de 3.378.309, 21,10% au încheiat până la data de 30 aprilie 2021, contracte aferente furnizării gazelor naturale în regim concurenţial, respectiv 712.937 clienţi casnici.
‘Astfel, până la data de 30 aprilie 2021, din numărul total al clienţilor casnici de aproximativ 3.970.388, 33% aveau încheiate contracte aferente furnizării gazelor naturale în regim concurenţial, respectiv 1.304.916 clienţi casnici’, se mai arată în răspunsul ANRE.
În contextul derulării, începând cu 1 ianuarie 2021, a procesului de liberalizare a pieţei de energie electrică, în cursul lunilor ianuarie – aprilie, ANRE a desfăşurat acţiuni de control la marii furnizori de energie electrică pentru a verifica: modul de organizare şi funcţionare a centrelor de telefonie (call-center); respectarea obligaţiei de a comunica solicitantului, în scris, în termen de maximum 15 zile lucrătoare de la data primirii cererii, a unei oferte privind condiţiile de furnizare a energiei electrice pe piaţa concurenţială; respectarea obligaţiei de încheiere a contractului de furnizare a energiei electrice în termen de maximum 5 zile de la data transmiterii de către clientul final a documentelor necesare; respectarea frecvenţei de emitere a facturii pentru energia electrică furnizată clienţilor finali alimentaţi în regim de serviciu universal; modalitatea de facturare în perioada cuprinsă între două citiri consecutive ale aparatului de măsură de către operatorul de reţea; informarea clienţilor casnici din portofoliu cu privire la oferta pentru serviciu universal, ofertele concurenţiale proprii aplicabile precum şi la dreptul clienţilor de a încheia un contract de furnizare a energiei electrice pe piaţa concurenţială cu orice furnizor licenţiat.
În urma acestor controale, toţi marii furnizori au fost amendaţi.
Hidroelectrica a fost sancţionată cu amenda contravenţională în valoare de 400.000 lei pentru: nerespectarea termenului de 15 zile lucrătoare de transmitere a ofertelor privind condiţiile de furnizare a energiei electrice pe piaţa concurenţială şi pentru nerespectarea termenului de 5 zile de încheiere a contractelor de furnizare a energiei electrice.
Furnizorii Electrica Furnizare, Enel Energie România au fost sancţionaţi fiecare cu amendă contravenţională în valoare de 400.000 lei pentru: nerespectarea termenului de 15 zile lucrătoare de transmitere a ofertelor privind condiţiile de furnizare a energiei electrice pe piaţa concurenţială; nerespectarea termenului de 5 zile de încheiere a contractelor de furnizare a energiei electrice.
Enel Energie a primi o amendă contravenţională în valoare de 400.000 lei pentru nerespectarea termenului de 5 zile de încheiere a contractelor de furnizare a energiei electrice.
Totodată, Enel Energie a fost sancţionată cu amendă contravenţională în valoare de 200.000 lei pentru nerespectarea prevederilor legale privind informarea clienţilor.
Enel Energie Muntenia a fost sancţionată cu amendă contravenţională în valoare de 200.000 lei pentru nerespectarea prevederilor legale privind informarea clienţilor.
CEZ Vânzare a fost sancţionată cu amendă contravenţională în valoare de 200.000 lei pentru nerespectarea prevederilor legale privind frecvenţa de emitere a facturii şi facturarea în perioada cuprinsă între două citiri consecutive ale aparatului de măsurare.
La rândul său, E.ON Energie România a fost sancţionată cu amendă contravenţională în valoare de 210.000 lei pentru nerespectarea prevederilor legale privind informarea clienţilor şi frecvenţa de emitere a facturii, iar Electrica a fost sancţionată cu amendă contravenţională în valoare de 300.000 lei pentru nerespectarea prevederilor legale privind frecvenţa de emitere a facturii şi facturarea în perioada cuprinsă între două citiri consecutive ale aparatului de măsură.
În urma acţiunilor de control efectuate pentru verificarea modului de organizare şi funcţionare a centrelor de telefonie (call-center), furnizorii verificaţi au asigurat funcţionalitatea centrelor de telefonie, timpul mediu de aşteptare pentru preluarea apelurilor, determinat de ANRE prin sondaj pe parcursul a două zile, s-a încadrat între 17 secunde şi 594 de secunde.
Dintre furnizorii verificaţi, au fost constatate nereguli la Hidroelectrica, societate care a fost sancţionată cu amendă contravenţională în valoare de 10.000 lei pentru nerespectarea în totalitate prevederilor legale privind modul de organizare şi funcţionare a centrului de telefonie (call-center), dispunându-se măsuri şi termene de conformare pentru remedierea situaţiei neconforme constatate. AGERPRES