Ascultă Radio România Iași Live

Recomandări din partea ANPC în contextul neregulilor apărute pe piaţa de energie electrică

Publicat de , 31 august 2021, 19:00

Consumatorii casnici trebuie să consulte toate informaţiile oferite de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) înainte de a alege un furnizor de energie electrică şi să compare ofertele diverşilor furnizori în comparatorul de oferte de pe site-ul ANRE, susţine directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, într-o postare pe Facebook.

Acesta a scris marţi câteva recomandări pentru consumatorii casnici în contextul numeroaselor nereguli apărute după liberalizarea pieţei de energie electrică. De altfel, ANRE şi ANPC au demarat, de marţi, o serie de controale la furnizorii de energie şi de gaze naturale.

‘Alegeţi cea mai bună ofertă. Comparaţi ofertele diverşilor furnizori în comparatorul de oferte de pe site-ul ANRE ( https://www.anre.ro/ro/info-consumatori/comparator-de-tarife). Dacă primiţi o oferta de furnizare de energie, verificaţi să fie de la un furnizor licenţiat. În comparatorul de tarife, simulaţi un consum identic cu cel din ultima factura primita de la furnizorul actual. În acest fel puteţi vedea imediat care sunt ofertele mai bune’, transmite Anghel.

El avertizează consumatorii să fie atenţi când compară două oferte, să nu vizeze ofertele promoţionale, valabile pe durata limitată de timp (de exemplu pentru 1-3 luni), deoarece tariful poate creşte ulterior.

‘Contactaţi furnizorul ales, solicitaţi o ofertă şi o propunere de contract. Verificaţi contractul: citiţi cu atenţie clauzele contractuale, verificaţi dacă în contract sunt specificate clar toate informaţiile importante, precum preţul, durata pe care este valabil preţul, durata contractului, penalităţi de reziliere’, scrie directorul general al ANPC.

Potrivit sursei citate, înainte de semnarea contractului, consumatorii trebuie să acorde o atenţie deosebită următoarelor aspecte: preţul energiei electrice (fix sau variabil) inclus în preţul de furnizare; facturarea unei componente fixe stabilite în lei/zi sau lei/luna; perioada pentru care urmează a se aplica preţul menţionat în oferta; perioada pentru care urmează a se încheia respectivul contract; comisioanele de încetare a contractului înainte de ajungerea la termen a acestuia; termenele, modalităţile şi condiţiile privind plata facturilor; modalităţile de transmitere a facturii şi a documentelor anexate acesteia; drepturile şi obligaţiile părţilor; condiţiile privind reînnoirea/prelungirea/rezilierea/denunţarea unilaterală anticipată a contractului de furnizare şi garanţiile solicitate, după caz.

‘Refuzaţi contractul dacă observaţi clauze abuzive. Clauzele abuzive sunt acele clauze care provoacă un dezechilibru semnificativ între drepturile şi obligaţiile părţilor, în detrimentul consumatorului’, avertizează el.

Anghel mai atrage atenţia şi asupra unor posibile practici comerciale incorecte, detalii despre aceste aspecte fiind publicate tot pe site-ul ANRE. ‘Studiaţi cu atenţie serviciile suplimentare cum ar fi portal online şi aplicaţii mobile pentru a gestiona singur consumul şi facturile. Verificaţi dacă la cerere se asigură service şi în ce condiţii’, recomandă oficialul ANPC.

De asemenea, consumatorii au tot dreptul să se retragă din contract în termen de 14 zile de la data încheierii contractului, dacă acesta a fost încheiat în afara spaţiilor comerciale ale furnizorului sau prin telefon ori internet.

El mai recomandă verificarea respectării clauzelor contractuale la prima factură emisă de furnizor.

‘Nu ignoraţi notificările transmise de furnizorul de energie privind modificările condişiilor contractuale, în special modificarea tarifelor. Dacă aceste modificări nu respectă condiţiile prevăzute în contract (preţ fix pe o anumită durată de timp), sesizaţi ANPC sau ANRE’, a mai scris directorul general al ANPC pe reţeaua de socializare.

Consumatorii care întâmpină probleme se pot adresa: ANRE, https://portal.anre.ro/FPetitie/PetitieSector sau ANPC, https://anpc.ro/articol/536/cum-se-depune-o-reclamatie.

Potrivit datelor ANRE furnizate pentru AGERPRES, Hidroelectrica a primit cele mai mari amenzi de la Autoritate în perioada 1 iulie 2020 – 30 iunie 2021, în timp ce Enel este compania pe numele căreia s-au depus cele mai multe reclamaţii.

Astfel, în perioada menţionată, autoritatea a gestionat un număr de 11.256 de reclamaţii, dintre care 8.053 în sectorul energiei electrice şi 3.203 în sectorul gazelor naturale, în contextul liberalizării pieţelor.

În privinţa energiei electrice, pe numele Hidroelectrica s-au primit 806 reclamaţii, în urma căreia compania a primit 109 sancţiuni în valoare totală de 1,59 milioane de lei.

Enel Energie Muntenia a avut 2.481 de plângeri pe numele său şi a primit 132 de amenzi în valoare de 1,325 milioane de lei. Enel Energie a generat 1.210 reclamaţii şi a primit 105 sancţiuni de 1,22 milioane de lei.

În topul furnizorilor de electricitate cu probleme urmează Electrica Furnizare – 994 reclamaţii, 48 de sancţiuni de 720.000 lei, E.ON Energie – 460 reclamaţii, 28 de sancţiuni de 620.000 lei şi CEZ Vânzare, cu 239 plângeri şi 19 amenzi de 270.000 lei.

Principalele aspecte reclamate au fost modul de facturare a energiei, contractarea, procedura de schimbare a furnizorului, aspecte legate de conectare şi deconectare, precum şi relaţia cu clienţii. AGERPRES

Etichete:
Poşta Română: Pensiile şi prestaţiile sociale aferente lunii mai vor fi distribuite începând cu data de 2 mai
Naţional miercuri, 23 aprilie 2025, 06:18

Poşta Română: Pensiile şi prestaţiile sociale aferente lunii mai vor fi distribuite începând cu data de 2 mai

Pensiile şi prestaţiile sociale aferente lunii mai 2025 vor fi distribuite începând cu data de 2 mai, a anunţat marţi Compania Naţională...

Poşta Română: Pensiile şi prestaţiile sociale aferente lunii mai vor fi distribuite începând cu data de 2 mai
Peste 1 milion de români îşi sărbătoresc onomastica de Sfântul Gheorghe
Naţional miercuri, 23 aprilie 2025, 06:10

Peste 1 milion de români îşi sărbătoresc onomastica de Sfântul Gheorghe

Peste 1 milion de români îşi sărbătoresc miercuri onomastica de Sfântul Mucenic Gheorghe. Potrivit Direcţiei Generale de Evidenţa...

Peste 1 milion de români îşi sărbătoresc onomastica de Sfântul Gheorghe
MF: România se va încadra în ţinta de deficit asumată prin Planul Bugetar – Structural Naţional pe Termen Mediu
Naţional miercuri, 23 aprilie 2025, 06:00

MF: România se va încadra în ţinta de deficit asumată prin Planul Bugetar – Structural Naţional pe Termen Mediu

România îşi reafirmă angajamentul de a se încadra în deficitul de 7% din PIB în 2025 şi, totodată, va continua această traiectorie şi în...

MF: România se va încadra în ţinta de deficit asumată prin Planul Bugetar – Structural Naţional pe Termen Mediu
DNSC atenţionează asupra unui scenariu de fraudă în care sunt folosite numele Poliţiei Române şi BNR
Naţional miercuri, 23 aprilie 2025, 05:21

DNSC atenţionează asupra unui scenariu de fraudă în care sunt folosite numele Poliţiei Române şi BNR

Directoratul Naţional pentru Securitate Cibernetică (DNSC) avertizează asupra unui tip de fraudă în creştere, în care sunt folosite apeluri...

DNSC atenţionează asupra unui scenariu de fraudă în care sunt folosite numele Poliţiei Române şi BNR
Naţional marți, 22 aprilie 2025, 11:30

Ecotichetul se majorează de la 5.100 la 7.500 euro

În bugetele programelor derulate prin Administrația Fondului pentru Mediu, este prevăzută majorarea valorii ecotichetului pentru cumpărarea unei...

Ecotichetul se majorează de la 5.100 la 7.500 euro
Naţional marți, 22 aprilie 2025, 10:37

Culturile, grav afectate de valul de frig de la începutul lunii aprilie

România se confruntă cu pagube însemnate în sectorul horticol, întrucât culturile au fost grav afectate de valul de frig de la începutul lunii...

Culturile, grav afectate de valul de frig de la începutul lunii aprilie
Naţional marți, 22 aprilie 2025, 10:30

Proiectul privind dezvoltatorii imobiliari și pensiile magistraților, în dezbaterea deputaților

Camera Deputaţilor va dezbate şi vota, săptămâna aceasta, ca for decizional, proiectul de lege care oferă protecţie financiară pentru...

Proiectul privind dezvoltatorii imobiliari și pensiile magistraților, în dezbaterea deputaților
Naţional marți, 22 aprilie 2025, 10:28

DNSC: Parolele lungi nu garantează siguranţa online

Parolele lungi nu garantează siguranţa online, avertizează Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică. Instituţia spune că în loc să...

DNSC: Parolele lungi nu garantează siguranţa online