CNAIR va publica bilunar stadiul proiectelor de insfrastructură rutieră din Moldova şi Bucovina
Publicat de Andreea Drilea, 17 noiembrie 2021, 15:36
Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunţat, miercuri, că în contextul interesului major manifestat cu privire la dezvoltarea infrastructurii rutiere din zona Moldovei şi Bucovinei, va publica bilunar stadiul proiectelor destinate acestei regiuni, dar şi etapele care trebuie parcurse.
Conform situaţiei actuale, pentru Autostrada Buzău – Focşani, în cadrul Studiului de Fezabilitate au fost implementate toate observaţiile Companiei şi urmează ca indicatorii tehnico-economici să fie supuşi avizării în cadrul Consiliului Tehnico-Economic din cadrul CNAIR. De asemenea, avizul de Gospodărire a Apelor se află în faza finală de obţinere, iar procedura de dobândire a Acordului de Mediu este aproape de final.
‘Asupra Proiectului Tehnic au fost de asemenea emise observaţii tehnice, care au fost integrate în cadrul documentaţiei, iar varianta finală a Proiectului tehnic va fi înaintată către CNAIR după avizarea Studiului de Fezabilitate împreună cu documentaţia necesară demarării procedurii de achiziţie publică pentru faza de execuţie lucrări’, precizează CNAIR, într-un comunicat.
În ceea ce priveşte Autostrada Focşani – Bacău, Studiul de Fezabilitate, revizuit conform observaţiilor beneficiarului, a fost transmis de către prestator, iar în prezent acesta se află în curs de analiză în cadrul departamentelor de specialitate din cadrul CNAIR, urmând ca până în data de 25 noiembrie 2021 să fie finalizată această analiză. La ora actuală, prestatorul elaborează Proiectul Tehnic, în timp ce Avizul de Gospodărire a Apelor se află în curs de obţinere, iar procedura pentru Acordul de Mediu a intrat deja într-o fază avansată.
Pentru Autostrada Bacău – Paşcani, prestatorul implementează în cadrul Studiului de Fezabilitate observaţiile tehnice emise de CNAIR, urmând să retransmită varianta revizuită a Studiului de Fezabilitate. În plus, Proiectul Tehnic este în curs de revizuire ca urmare a observaţiilor emise de către CNAIR, Avizul de Gospodărire a Apelor se află în faza finală de dobândire, iar procedura de obţinere a Acordului de Mediu se apropie de final.
Potrivit sursei citate, în cazul autostrăzii Paşcani – Suceava au fost demarate procedurile de obţinere a avizelor şi acordurilor solicitate prin Certificatul de Urbanism şi, în mod simultan, a început procedura de procurare a Acordului de Mediu.
‘Investigaţiile geotehnice sunt în derulare, ele fiind demarate din luna septembrie 2021. Până în prezent au fost realizaţi aproximativ 1.000 ml din totalul de 9.256 ml propuşi. Prestatorul nu reuşeşte să mobilizeze în teren numărul de utilaje asumate în cadrul ofertei depuse, ritmul fiind nesatisfăcător. Au fost instituite mecanismele contractuale, iar în prezent, Prestatorul acumulează penalităţi de întârziere în cuantum de 0.001% din valoarea de contract/zi de întârziere. CNAIR a mobilizat o echipa în teren pentru verificarea activităţii de realizare a investigaţiilor geotehnice’, notează administratorul infrastructurii rutiere din România
Proceduri aflate în derulate există şi pentru Autostrada/Drum Expres Suceava – Siret. ‘Au fost demarate procedurile de obţinere a avizelor şi acordurilor solicitate prin Certificatul de Urbanism şi, de asemenea, a fost demarată procedura de obţinere a Acordului de Mediu. Investigaţiile geotehnice sunt în derulare, ele fiind demarate din luna august 2021. Până în prezent au fost realizaţi aproximativ 900 ml din totalul de 7.133 ml propuşi. Prestatorul nu reuşeşte să mobilizeze în teren numărul de utilaje asumate în cadrul ofertei depuse, ritmul fiind nesatisfăcător. Au fost aplicate mecanismele contractuale, iar în prezent, Prestatorul acumulează penalităţi de întârziere în cuantum de 0.001% din valoarea de contract/zi de întârziere. Şi în cadrul acestui proiect CNAIR a mobilizat o echipă în teren pentru verificarea activităţii de realizare a investigaţiilor geotehnice’, se arată în comunicatul citat.
Cât priveşte Autostrada Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni, prestatorul a înaintat Analiza Multicriterială privind alegerea variantei optime de traseu Etapa 1, ce are ca scop stabilirea traseului optim. Totodată, au fost organizate discuţii cu reprezentanţii autorităţilor publice locale în vederea definitivării traseului, s-a solicitat modificarea traseului pe sectorul cuprins între Leţcani şi Golăieşti astfel încât impactul asupra zonelor locuite să fie minim, iar până în prezent au fost primite puncte de vedere cu privire la traseul autostrăzii pe sectorul Leţcani – Golăieşti doar de la câteva unităţi administrativ-teritoriale (UAT).
‘Prestatorul efectuează analize tehnice în vederea modificării traseului autostrăzii pe acest sector. Pe sectorul cuprins între Târgu Neamţ (Moţca) şi Târgu Frumos, în lungime de 30 de km, au fost demarate în data de 12.10.2021 investigaţiile geotehnice. Până în prezent au fost realizaţi 1.539 ml din totalul de 6.242 ml propuşi, iar Prestatorul are mobilizate în teren 7 utilaje de forare. Săptămâna viitoare, la invitaţia Consiliului Judeţean Iaşi, o echipa a CNAIR se va deplasa la Iaşi, împreună cu Prestatorul, pentru o nouă serie de discuţii cu autorităţile publice locale (Primăria Municipiului Iaşi, Consiliul Judeţean Iaşi etc.)’, menţionează reprezentanţii CNAIR.
Referitor la Autostrada Târgu Mureş – Târgu Neamţ, datele actualizate relevă faptul că Studiul de Fezabilitate revizia 3 a fost înaintat Beneficiarului în data de 25 octombrie 2021 (secţiunea I şi III), asupra documentaţiei fiind emise observaţii în data de 4 noiembrie 2021. ‘În prezent, Prestatorul, integrează în cadrul documentaţiei observaţiile emise, iar termenul de predare a Studiului de Fezabilitate asumat de către acesta pentru întreg sectorul de autostradă, este data de 07.12.2021’, subliniază CNAIR.
Pentru Autostrada Braşov – Bacău, la momentul actual, se află în derulare etapa finală de realizare a Analizei multicriterială de traseu (AMC2), în urma căreia va fi stabilită varianta de traseu optimă. De asemenea, prestatorul implementează, în cadrul documentaţiei AMC 2, observaţiile emise de către CNAIR şi de către consultantul Jaspers, iar după retransmiterea documentaţiei revizuite, aceasta va fi analizată şi avizată în cadrul CTE CNAIR, urmând ca ulterior să poată fi demarate activităţile de teren pe varianta de traseu avizată.
Stadiul actual al proiectului Drum Expres Focşani – Brăila a ajuns la etapa finală de realizare a Analizei multicriteriale de traseu (AMC2), în urma căreia va fi stabilită varianta de traseu optimă, în timp ce, în cazul Drumului Expres Tişiţa – Albiţa se întocmeşte Analiza Multicriterială de Traseu Etapa 1, pe baza căreia vor fi stabilite minimum două variante de traseu, ce vor fi analizate într-un mod mai detaliat în etapa finală de analiza şi anume Analiza Multicriterială de Traseu Etapa 2. ‘De asemenea, la acest moment se studiază posibilitatea realizării la nivel de drum expres a sectorului rutier dintre Tişiţa şi Albiţa sau la nivel de Drum Trans-Regio. Necesitatea analizei în cauză a apărut în urma rezultatelor obţinute în cadrul AMC1, conform cărora rata de rentabilitate a proiectului (profitabilitatea proiectului de investiţii) este foarte scăzută, raportat la cerinţele de eligibilitate impuse pentru proiecte ce beneficiază de finanţare nerambursabilă’, conform datelor CNAIR.
Un alt proiect pentru care se efectuează, în prezent, Analiza Multicriterială de Traseu Etapa 2 este Drum Expres Bacău – Piatra Neamţ. În acest sens, în luna iulie.2021, a fost avizată în cadrul CTE CNAIR Analiza Multicriterială de Traseu Etapa 1 în urma căreia au fost alese două variante de traseu, iar imediat după stabilirea şi avizarea traseului optim, va fi demarată campania de realizare a investigaţiilor de teren, cât şi activităţile de obţinere a Certificatului de Urbanism şi a Acordului de Mediu.
Nu în ultimul rând, Drumul de mare viteză Vatra Dornei – Suceava se află, în prezent, în curs de realizare Analiza Multicriterială de Traseu Etapa 1, după care vor fi stabilite minim două variante de traseu, ce vor fi analizate într-un mod mai detaliat în etapa finală de Analiză Multicriterială de Traseu Etapa 2. Campania de realizare a investigaţiilor de teren, cât şi activităţile de obţinere a Certificatului de Urbanism şi a Acordului de Mediu sunt proceduri ce vor fi derulate după stabilirea şi avizarea traseului optim. (AGERPRES/FOTO arhivă radioiasi.ro)