Iași: în desfășurare, CLASSIX FESTIVAL, ediția a 3-a (ziua 4, 16 februarie)
Publicat de dvlad, 16 februarie 2022, 16:09 / actualizat: 17 februarie 2022, 7:25
Festivalul Classix 2022 aduce la Iași, pentru a treia oară, personalități extrem de interesante și importante, în primul rând ale scenei norvegiene, știut fiind faptul că directorul său artistic și fondatorul său, ieșeanul Dragoș Andrei Cantea, a învățat la Academia de Muzică din Oslo și este stabilit acolo.
Pe data de 15 februarie, în Festivalul Classix, invitații lui Dragoș Cantea la masa rotundă din seria Classix in Focus, Feminismul în muzica clasică, au fost doamna Astrid Kvalbein, rector al Academiei Norvegiene de Muzică, doamna Valentina Sandu Dediu, muzicolog, pianist și rector al Universității Naționale de Muzică București și dirijorul Cristian Lupeș, directorul Filarmonicii din Sibiu.
https://www.facebook.com/classixFestival/videos/1096793454476014
După Concertul “Fantaisie d’une femme” din seara de 15 februarie, feerie sonoră cu o încântătoare alură feminină de la Casa Balș, am invitat-o pe doamna Kvalbein să vorbească pentru dvs.
Doamna Astrid Kvalbein este soprană, critic muzical și muzicolog, rector al Academiei Norvegiene de Muzică din Oslo din 2021. A devenit doctor în muzicologie la Academia Norvegiană de Muzică în 2013, cu o dizertație despre compozitoarea Pauline Hall (1890–1969) și a lucrat apoi ca cercetător principal în Academie. Este un cunoscut critic de muzică clasică pentru cele mai mari două ziare din Norvegia, Aftenposten și Verdens Gang. În calitate de interpretă, a fost membră a grupurilor de muzică contemporană și de avangardă Søyr, vonDrei (cu Solveig Slettahjell și Ellen Aagaard) și asamisimasa.
AK Mai întâi, sunt pentru prima oară la Iași, este un oraș încântător, și sigur că după pandemie este atât de bine să revii la concertele live, cu această intimitate pe care o creează muzica de cameră. Îmi place repertoriul, îmi plac sălile, și faptul că sunt atât de multe femei compozitoare în program.
DV Da, ne-a plăcut foarte mult conferința. Știm că Dragoș Cantea a studiat în Norvegia și management cultural, vă rog să ne spuneți dacă aveți în Norvegia astfel de evenimente ca acesta sau dacă sunt elemente comune cu festivalurile dvs. Aș vrea să înțeleg de unde i-a venit inspirația lui Dragoș.
AK În ultimii 20 de ani și mai bine, în Norvegia este o modă să aduci festivaluri nu doar în orașe mari, ci și în locuri mai mici, mai ales muzica de cameră. Poate că l-a inspirat asta. Muzicieni excelenți se adună într-un orășel din sud, Riser, sau mai în nord, oriunde este o biserică, va fi și muzică de cameră și se creează o atmosferă specială. Așa că multe festivaluri de muzică de cameră sunt diferite de acesta, care este într-un oraș. Sigur că sunt și altele în orașe și la noi, dar cred că asta este foarte particular la noi și e foarte frumos să vii de la un concert din mijlocul unei naturi fabuloase. Deci nu știu, ar trebui întrebat Dragoș, a fost la multe festivaluri, în ultimii 20-30 de ani, festivalurile de muzică de cameră au proliferat mult la noi. Și țin la ele, sunt critic muzical și am fost la multe și muzica de cameră este ceva special. Îmi plac și orchestrele sau opera, dar acest format mic ne aduce pace într-un fel deosebit.
DV Această conferință a fost muzicologie pentru public, nu muzicologie abordată științific, pentru specialiști. Ne puteți spune care este tendința în țara dvs?
AK Sunt multe. Este la modă neuroștiința și muzica, tehnologia muzicală este un trend important, dar este interes și pentru istoria muzicii, care e domeniul meu. Să te uiți altfel la istorie, să incluzi femeile, diversitatea culturală, este interesant. De fapt ne întoarcem în timp și cântăm muzică veche. In pictură nu se vor picta din nou temele vechi, dar noi cântăm din nou, interpretăm istoria cântând-o, este un fel foarte direct de a o reinterpreta, citind despre lucrări, privindu-le din perspective diferite. Este mereu o istorie vie.
DV Aveți vreun premiu pentru femei compozitoare?
AK Da, avem unul. Destul de nou, de câțiva ani, poartă numele Paulinei Hall, compozitoare proeminentă din sec XX, căreia i-am dedicat cercetarea mea de doctorat, și a meritat.
DV Ne uităm pe internet, sigur există informații.
O nouă invitație de a urmări transmisiile live ale Concertelor din cadrul acestui fenomen care își desfășoară din nou farmecul asupra publicului ieșean și nu numai: în această seară de la ora 19.00, pe scena Casei de Cultură a Studenților, Concertul Animal Instinct
?????? ?????????-????????? (?????) – ????
????? ??????? (???????) – ??????
???? ??????????? (???????) – ?????
????????? ??????? (???????) – ?????????
?????? ?????????? (???????) – ?????????
?????? ?????? (??????? / ????????) – ????
?????? ?????? ?????? (????????) – ??????
????? ??????? (???????) – ??????
???? ??????????? (???????) – ?????
????? ??ø???? (?????????) – ????????
?????? ????????? (???????? ?????) – ????
?????????? ?????? (??????? / ??????) – ?????
detalii pe: https://www.facebook.com/events/743555749946845?fbclid=IwAR09x7IlSwi6R_NVYXZ0dKWmQdl5q3XW7BDlvI1yO76WZmPya-3TjdmLzgs
(caută transmisia pe Facebook watch)
Slávka Vernerová Pěchočová – pian, Cehia. A studiat la Conservatorul din Pardubice, la Facultatea de Muzică a Academiei pentru Artele Spectacolului din Praga, a urmat cursuri de master cu Nelly Akopian și, în 2002, a finalizat studiile postuniversitare la Royal College of Music din Londra. Premiul I la Concursul Internațional de pian Smetana, a contribuit decisiv la lansarea carierei sale artistice. A evoluat la festivaluri din Cehia, Grecia, Canada, a cântat solo cu aproape toate orchestrele autohtone, inclusiv Filarmonica Cehă și Orchestra Simfonică din Praga, cu Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, Gunma Symphonic Orchestra ș.a. Colaborează cu mari instrumentişti cehi (Václav Hudeček, Ludmila Peterková etc.) şi este membru fondator al Dvořák Piano Quartet.
Violonistul Tudor Bolnavu și violoncelistul Sebastian Vârtosu sunt eminente cadre didactice ale Universității Naționale de Arte George Enescu din Iași.
Lector univ. dr. Tudor Bolnavu coordonează Orchestra de Cameră a Universității, pe care o veți asculta sâmbătă, 19 februarie de la ora 16.30 în Festivalul Classix, Alături de Orchestra de Tineret a Moldovei.
Conf. univ. dr. Sebastian Vîrtosu are o bogată activitate ca muzician de cameră în perioada sa broșoveană, ca angajat al Filarmonicii din Brașov și membru al prestigiosului Cvartet Gaudeamus, dar și după stabilirea sa la Iași.
Dr. în muzică Doru Costăchescu este prim violist în Orchestra Simfonică a Filarmonicii Moldova.
Dr. în muzică Virgil Florin Prisacariu este contrabasist al Orchestrei Simfonice a Filarmonicii Moldova și lect. univ. dr. la Universitatea Națională de Arte George Enescu din Iași.
Jonas Lyskjær Frølund este prim clarinetist al Orchestrei de Cameră din Danemarca, și clarinetist co-principal al orchestrei Simfonice din Malmö, fiind și în perioada de probă ca și solo clarinet al orchestrei Operei Regale din Londra. După ce a obținut cu succes diploma de licență din partea Conservatorului Superior de Muzică din Paris, unde a studiat la clasa profesorului Pascal Moragues (prim clarinetist al Filarmonicii din Paris), Jonas și-a continuat studiile de master la clasa profesorului Philippe Berrod. Pasionat de muzică de cameră, Jonas a colaborat cu importante ansambluri din Danemarca: Trio con Brio Copenhagen și Quatuor Diotima, cu care a cântat atât repertoriu clasic, cât și muzică contemporană. În activitatea solistică, Jonas a câștigat premii în concursuri din Franța și Italia, iar cel mai recent rezultat obținut este premiul 1 la a cincea ediție a Concursului Internațional de Clarinet din Lisabona, 2019.
Jonas este activ în promovarea muzicii contemporane și colaborează cu compozitori de top din Danemarca: Birgitte Alsted, Poul Ruders și Rune Glerup.
Niklas Kallsoy Mouritsen, cornist născut în Insulele Feroe, a absolvit studiile de licență și de master la Academia Regală de Muzică din Danemarca, iar apoi a fost acceptat în Academia Orchestrei Suisse Romande din Geneva, Elveția.
Simultan, Niklas activează și ca liber profesionist în Danemarca și Suedia, fiind membru temporar în multe dintre cele mai importante orchestre din spațiul scandinav, dintre care amintim: Filarmonica din Copenhaga, Orchestra Simfonică din Malmø, Orchestra Simfonică din Aarhus și din Odense, Orchestra de Cameră Daneză, Opera Regală din Copenhaga.
În prezent este membru temporar al Ansamblul de muzică de Cameră din Randers, Danemarca.
Constantin Barcov, România/Suedia, s-a născut în 1984 la Iași și este actualmente solo fagotist la Opera din Malmö, poziție pe care a avut-o și la Filarmonica din Hamburg.
A cântat ca solo fagotist invitat în orchestre notabile precum Philharmonia Londra, NDR Hamburg, Opera Frankfurt, Deutsche Oper – Berlin, Orchestra Simfonică Gøteborg și altele. Este câștigător al numeroase concursuri naționale și internaționale, precum Fox-Gillet, a susținut concerte în cele mai prestigioase săli de concerte din lume și a predat masterclass-uri în Europa și Statele Unite.
A studiat cu Dag Jensen, Ronald Wirt si Valentin Petrescu (ultimul la Colegiul Național de Artă Octav Băncilă din Iași) și a participat la numeroase festivaluri, ca Pacific Music Festival, Schleswig-Holstein Music Festival, Sarasota Music Festival. Cântatul lui Constantin a fost numit „…exemplar” de către prestigiosul ziar Die Welt.