Ascultă Radio România Iași Live

(AUDIO/FOTO/VIDEO) Iași: Dansul contemporan, la rampă!

(AUDIO/FOTO/VIDEO) Iași: Dansul contemporan, la rampă!

Publicat de isoreanu, 4 octombrie 2022, 16:05

Săptămâna Dansului Contemporan este în desfășurare la Iași. Până duminică, sunt organizate spectacole, ateliere, lansări de carte. Deschiderea a avut loc ieri, cu un performance susținut la Palatul Branstein.

Ioana Soreanu a participat și ne introduce în atmosfera manifestărilor:

Festivalul de Dans, Artă, Multidisciplinaritate – DAM – al Universității Naționale de Artă “George Enescu” din Iași s-a deschis, aseară.

Evenimentul a fost la înălțime. A fost găzuit de sala de la Cupolă a Palatului Braunstein, frumos renovată, și a tăiat răsuflarea publicului.

Pe ritmurile instrumentelor de percuție, muzica și dansul ne-au purtat într-o călătorie prin lume. Performerii au impresionat prin imaginație și expresivitate corporală. Interacțiunea a fost permanentă între performeri, între aceștia și muzicieni.

Publicul s-a aflat în spațiul de desfășurare a spectacolului preluând ritmul muzicii și pulsul dansatorilor. Emoția a atins, astfel, cote maxime.

Finalul, pe ritmuri latino, a fost exuberant. Publicul a participat dansând sau bătând din palme în ritmurile dictate de muzicienii percuționiști.

 

 

Coordonatoarea DAM, coregrafa Lorette Enache, conf. univ. dr. la Universitatea Națională de Artă “George Enescu”, cea care a coordonat și spectacolul de aseară, a vorbit despre complexitatea acestui performance:

Tinerii coregrafi au venit cu propunerile lor pentru temele de mișcare. Există în interiorul acestor improvizații teme fixe, interacțiuni și contacte bine stabilite între ei. Toată această haină a improvizației are, de fapt, teme foarte bine stabilite. Am gândit cinci structuri diferite din punct de vedere muzical și noi, din punct de vedere coregrafic, am gândit cinci zone de mișcare în care am putut improviza, în care am avut pe marginea acestei improvizații, o structură coregrafică, fie minimalistă, fie de contact, fie de exploatare a spațiului, fie de dialog cu ritmul muzical, fie contrazicând ritmul muzical. Deci, această improvizație, de fapt, în spate, are teme fixe, cinci structuri muzicale, zone muzicale, zona afro, zona tribală, zona de meditație, zona latino, zona în care fiecare instrument a venit cu câte o propunere conform stilului. Și, dacă ați observat, această improvizație a avut în interiorul ei elemente care s-au născut pe loc, la nivel de interacțiune performer – obiect sonor, pentru că ei au avut și obiecte sonore, cu precădere din alamă și din lemn și au interacționat cu muzicienii.

 

 

Dacă dansul s-a bazat pe cele 5 structuri și pe multă imaginație, muzica a avut o structură mult mai clară, creația prof. univ. dr. Constantin Stavrat și a doctorandul Iulian Fodor:

Constantin Stavrat: zicem, trei sferturi din ce am făcut noi în seara aceasta este o improvizație, dar am avut un schelet bine stabilit, de către mine și colegul meu Iulian Fodor. Pornind de la acest schelet am făcut improvizații și am comunicat bine cu dansatorii, am și făcut un pic de sport, să zic așa (râde).

Reporter: Nu sunteți la prima colaborare cu cei de la coregrafie?

Iulian Fodor: Așa este. Eu și Constantin Stravat am mai lucrat în alte proiecte, dar și independent am mai avut parte de alte colaborări cu clasa de coregrafie a doamnei Lorette.

Reporter: Și cum este?

Iulian Fodor: Este bine, fiindcă ieșim din zona de confort. Tot timpul, la muzică, avem ceva structurat, partituri, stăm locului, dar aici suntem mai liberi să ne dăm frâu imaginației și să improvizăm.

Reporter: Ați avut mai multe instrumente.

Constantin Stavrat: Am încercat să facem o expediție în jurul lumii, că am început cu ritmuri tribale, cu jembe, tobă șamanică, cajon, care deși nu-i tribal, s-a integrat foarte bine în zona aceasta. După care am trecut la zona Orientului Mijlociu cu darbuka, unde am avut un duet, zic eu interesant, de darbuka. Am ajuns într-o zonă a Asiei îndepărtate, spre Japonia, Thailanda, Tibet, cu gonguri tibetane, balineze, cu sunete ancestrale de meditație, după care am trecut iarăși în în partea africană, am terminat cu latino.

 

DAM are scopul de a promova tinerii coregrafi, absolvenți ai Universității Naționale de Artă “George Enescu” din Iași. Cu atât mai mult cu cât la Iași, a exsitat, la un moment dat, singurul festival de dans contemporan din țară, EURODANS, a spus conf. univ. dr. Lorette Enache:

 

Tânăra generație are un cuvânt de spus. În Iași, dansul contemporan, la un moment dat, a avut ca promotor, un domn pe care mulți dintre noi nu l-au uitat. Numele dumnealui este Dan Brezuleanu și dumnealui a înființat festivalul unic pe atunci în România, EURODANS, în care se promova dansul modern, dansul contemporan. Cumva, avem datoria și misiunea de a continua în Iași drumul pe care dumnealui l-a deschis dansului contemporan.

Creativitatea și energia artiștilor dansatori și coregrafi par fără limită. Cu fiecare spectacol văzut, apetitul pentru dans contemporan crește.

Din fericire, DAM Iași oferă până pe 9 octombrie foarte multe astfel de evenimente.

 

 

Diseară, de la ora 18,00, Sala Uzina cu Teatru a Teatrului Național “Vasile Alecsandri” va găzdui spectacolul “Anna Karenina”, semnat de coregrafa Maria Cotorobai. De la ora 21,30, la Acaju, urmează reprezentația “Psyche”, al coregrafei Georgiana Dimitrescu.

Mâine seară, de la ora 19,00, trupa Universității Națională de Artă Teatrală și Conematografică “I. L. Caragiale” din București prezintă spectacolul “Iubește-mă 5 minute”. Coregrafia, Teodora Tudose.

 

(Radio Iași/Ioana Soreanu)

Vlad Grecu (Universitatea de Arte Târgu Mureș): Un mediu safe este un mediu în care ai certitudinea că orice ai face nu va fi văzut ca o greșeală, ci ca parte a unui proces în care creștem cu toții
Life marți, 5 noiembrie 2024, 11:50

Vlad Grecu (Universitatea de Arte Târgu Mureș): Un mediu safe este un mediu în care ai certitudinea că orice ai face nu va fi văzut ca o greșeală, ci ca parte a unui proces în care creștem cu toții

Prima ediție a Festivalului Național al Școlilor de Teatru, de la Iași, a ajuns la final. La inițiativa Facultății de Teatru, din cadrul...

Vlad Grecu (Universitatea de Arte Târgu Mureș): Un mediu safe este un mediu în care ai certitudinea că orice ai face nu va fi văzut ca o greșeală, ci ca parte a unui proces în care creștem cu toții
Întâlnire a tinerilor artiști cu managerii de teatre, la FNST Iași: „Am terminat la Teatru! Ce fac acum?”
Life joi, 31 octombrie 2024, 18:53

Întâlnire a tinerilor artiști cu managerii de teatre, la FNST Iași: „Am terminat la Teatru! Ce fac acum?”

În Sala Studio a Facultății de Teatru din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași, s-a desfășurat, miercuri,...

Întâlnire a tinerilor artiști cu managerii de teatre, la FNST Iași: „Am terminat la Teatru! Ce fac acum?”
#InfoEconomic: Vasile Asandei, directorul ADR Nord-Est, despre fondurile europene aferente perioadei 2021-2027: ”din totalul de 1,75 miliarde de euro, circa 400 de milioane sunt dedicate direct mediului antreprenorial, cu o componentă importantă pe zona de cercetare, inovare, transfer tehnologic, digitalizare”
Life marți, 29 octombrie 2024, 23:59

#InfoEconomic: Vasile Asandei, directorul ADR Nord-Est, despre fondurile europene aferente perioadei 2021-2027: ”din totalul de 1,75 miliarde de euro, circa 400 de milioane sunt dedicate direct mediului antreprenorial, cu o componentă importantă pe zona de cercetare, inovare, transfer tehnologic, digitalizare”

Regiunea  Nord- Est  beneficiază de o alocare totală de 1,75 de miliarde de euro prin Programul Regional Nord-Est aferent perioadei 2021-2027....

#InfoEconomic: Vasile Asandei, directorul ADR Nord-Est, despre fondurile europene aferente perioadei 2021-2027: ”din totalul de 1,75 miliarde de euro, circa 400 de milioane sunt dedicate direct mediului antreprenorial, cu o componentă importantă pe zona de cercetare, inovare, transfer tehnologic, digitalizare”
Octavian Jighirgiu: Festivalul Național al Școlilor de Teatru, de la Iași, o platformă de dialog între proaspeții absolvenți ai facultăților de teatru din țară
Life luni, 28 octombrie 2024, 18:43

Octavian Jighirgiu: Festivalul Național al Școlilor de Teatru, de la Iași, o platformă de dialog între proaspeții absolvenți ai facultăților de teatru din țară

Astăzi, a început, la Iași, prima ediție a Festivalului Național al Școlilor de Teatru organizat de Facultatea de Teatru a Universității...

Octavian Jighirgiu: Festivalul Național al Școlilor de Teatru, de la Iași, o platformă de dialog între proaspeții absolvenți ai facultăților de teatru din țară
Life vineri, 25 octombrie 2024, 16:04

#StareaEducației (INTERVIU) Cristina Lupu, director executiv al CJI: “Să faci distincția între informația veridică și cea falsă e ca un mușchi pe care ți-l antrenezi. Noi facem cursuri de educație media pentru adolescenți și profesori pentru că este nevoie să construiești viitorul public al jurnalismului.”

Trăim în epoca în care orice informație este la un click distanță, fapt care determină și surmontarea unor provocări legate de identificarea...

#StareaEducației (INTERVIU) Cristina Lupu, director executiv al CJI: “Să faci distincția între informația veridică și cea falsă e ca un mușchi pe care ți-l antrenezi. Noi facem cursuri de educație media pentru adolescenți și profesori pentru că este nevoie să construiești viitorul public al jurnalismului.”
Life marți, 22 octombrie 2024, 11:57

#InfoEconomic: Dumitru Chisăliță, președinte Asociația Energia Inteligentă: după eliminarea subvențiilor în 2025, ”prețurile la gazele naturale vor varia între minus 10% la plus 27%, iar cele la energie electrică, între minus 5% și până la 100%”

Conform datelor Institutului Național de Statistică privind situația resurselor energetice, în primele opt luni ale acestui an, în România...

#InfoEconomic: Dumitru Chisăliță, președinte Asociația Energia Inteligentă: după eliminarea subvențiilor în 2025, ”prețurile la gazele naturale vor varia între minus 10% la plus 27%, iar cele la energie electrică, între minus 5% și până la 100%”
Life vineri, 18 octombrie 2024, 16:01

#StareaEducației: (INTERVIU) Olivia Vereha, CODE for ROMANIA: “Zona digitală nu este integrată în procesul educațional din țara noastră, în actul de predare, în organizarea școlilor, în programa școlară. Trebuie să adaptăm metodele de predare și învățare la copiii de astăzi și la realitatea lor.”

Trăim într-o societate în care consensul își găsește cu greu locul. Cu toții însă cădem de acord, atunci când vine vorba despre...

#StareaEducației: (INTERVIU) Olivia Vereha, CODE for ROMANIA: “Zona digitală nu este integrată în procesul educațional din țara noastră, în actul de predare, în organizarea școlilor, în programa școlară. Trebuie să adaptăm metodele de predare și învățare la copiii de astăzi și la realitatea lor.”
Life joi, 17 octombrie 2024, 09:56

UNAGE Iași: Conferință depre cercetarea artistică și revistele academice

Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași organizează, joi și vineri, Conferința „Artistic Research: Artă – Eveniment...

UNAGE Iași: Conferință depre cercetarea artistică și revistele academice