(AUDIO) Raluca Ianegic: Complexitatea spectacolului coregrafic (…) m-a făcut să mă îndrept către posibilități de expresie de natură științifică
Publicat de isoreanu, 8 octombrie 2022, 13:43
În timpul Săptămânii Dansului Contemporan, de la Iași, a fost lansată o carte importantă pentru acest domeniu, “Trasee coregrafice”, semnată de prof. univ. dr. Raluca Ianegic, de la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică “I. L. Caragiale”, din București. Volumul demonstrează că dansul și științele se află într-o relație care îmbogățește această artă. Argumentele sunt extrem de interesante nu numai pentru artștii coregrafi și dansatori, dar și pentru public.
Un material de Ioana Soreanu:
În cadrul Festivalului Dans, Artă, Multidisciplinaritate – DAM – organizat de Universitatea Națională de Arte „George Enescu”, Iași și care se desfășoară, săptămâna aceasta, a fost lansată cartea “Trasee coregrafice”, semnată de prof. univ. dr. Raluca Ianegic, de la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică “I. L. Caragiale”, din București. Evenimentul a avut loc ieri la Muzeul Unirii din Iași.
Volumul aduce elemente surprinzătoare pentru cunoașterea dansului contemporan. Mai exact, relația dintre dans și științe.
Reporter: Doamna profesor Raluca Ianegic, este o carte care ne arată cât de complexă este această artă a dansului contemporan și ce relație există între dans și științe. Nu ne-am fi gândit la asta!
Raluca Ianegic: Este adevărat, dar exact această complexitate a spectacolului coregrafic de care aminteați și exact capacitățile fantastice ale corpului de a vorbi și de a emana sensuri dincolo de o necesitate absolută a unei povești m-au făcut să mă îndrept către posibilități de expresie din areale și de natură științifică, firește, fără să absenteze din carte cele de literatură, de teozofie, de psihanaliză și de reperare, radiografiere a tuturor curentelor estetice pe care arta dansului le deține în clipa de față.
Ioana Soreanu: Demonstrația dumneavoastră din carte se bazează pe niște dialoguri pe care le-ați avut cu oameni de știință, demonstrând, repet, relația dintre dans și fizică, dans și matematică, dans și informatică. Este chiar surprinzător.
Raluca Ianegic: Da, am fost nevoită, având în vedere diversitatea arealelor abordate și mai ales problematici speciale ale matematicii și ale fizicii, să îmi aleg colaboratori, orice colaboratori, cum ar fi domnul Mircea Olteanu, directorul Departamentului de Matematică din cadrul Facultății de Matematică București, domnul profesor universitar Viorel Păun sunt persoane care iubeau pe de o parte arta spectacolului și a fost vital pentru mine să pot să dialoghez cu personaje care își manifestaseră interesul chiar pentru felul în care pot fi construite dramaturgii diverse și estetici diverse.
Volumul “Trasee coregrafice” a fost prezentat de lect. univ. dr. Călin Ciobotari, Director al Școlii Doctorale de Teatru de la Universitatea Națională de Arte „George Enescu”, Iași.
Relația cu științele îmbogățește arta dansului contemporan, a spus Călin Ciobotari. Acesta a vorbit și despre existența unei filosofii a dansului, a mișcării care arată complexitatea și importanța acestei arte.
Călin Ciobotari: E o carte care m-a tulburat foarte mult, iarăși o încărcătură cultural-emoțională foarte intensă, însă într-adevăr, vine cu o ipoteză formidabilă și excelent argumentată a științificității artei, a capacității artei de a se deschide către o multitudine de alte domenii, astfel îmbogățindu-se pe ea însăși, astfel reușind să nu stagneze, să treacă mereu la o etapă următoare. Cartea are un colorit experimental foarte puternic și realmente e capabilă să inspire tinerii coregrafi ai prezentului.
Reporter: Spuneați în prezentare că mult timp, dansul n-a avut parte de atenția cuvenită. Se schimbă lucrurile în bine?
Călin Ciobotari: Da, categoric. Vorbim de dansul contemporan, că asta e tema de discuție. Încă din secolul XX, de la jumătatea secolului XX, mulți creatori, nu neapărat din lumea dansului, au simțit cât de ofertant este dansul pentru a lărgi orizonturi, pentru a ridica alte întrebări, pentru a ajuta alte arte. Și atunci, în jurul dansului, mai mult decât în jurul teatrului, mie asta mi se pare interesant, s-au născut filozofii ale fenomenului, filozofii ale dansului. La ora asta, putem vorbi despre o filozofie a mișcării, pe când despre filozofi ai teatrului, nu știu dacă ați auzit. Eu personal nu am auzit, așa încât, mie, din punctul ăsta de vedere, al conceptualizării, al capacității de teoretizare pe marginea fenomenului, dansul mi se pare ceva mai ofertant decât teatru.
(Radio Iași/Ioana Soreanu)