(FOTO/AUDIO) Fostul președinte al CJ Iași, Maricel Popa, va sesiza DNA privind proiectul Terminalului T4 de la Aeroportul Iași
Publicat de Andreea Drilea, 6 decembrie 2022, 19:41
Fostul președinte al Consiliului Judeţean Iași, Maricel Popa, va sesiza DNA și forurile anti-fraudă europene privind proiectul de realizare a Terminalului T4 de la Aeroportul Iași.
Maricel Popa a declarat că, astăzi, a făcut un apel public la instituțiile statului și, dacă în termen de o săptămână, acestea nu se autosesizează, atunci el va depune plângere la forurile competente în domeniu. El reclamă faptul că a fost încălcat principiul licitațiilor și a fost schimbat caietul de sarcini, favorizând un singur constructor la realizarea Terminalului.
Maricel Popa: Am făcut apel public la instituțiile statului pentru a se auto-sesiza. Încălcarea principiilor licitațiilor și totodată sunt multe elemente de schimbare a caietului de sarcini și favorizarea unui singur constructor, deoarece sunt elemente respective și culoarele respective erau date în lucru înainte de a începe caietul de sarcini. Sunt informații care instituțiile statului trebuie să le verifice. Dacă nu se autosesizează instituțiile statului, atunci săptămâna viitoare voi depune plângere oficială pentru faptul că este o abatere foarte mare, e o furăciune la fonduri europene și este la nivelul autorității de management și ANAF-ului să analizeze.
În replică, directorul aeroportului, Romeo Vatră, a declarat că nu a fost o schimbare a caietului de sarcini, ci s-a recurs la o optimizare a proiectului, din cauza creșterii galopante a prețurilor de achiziție la unele materiale.
Romeo Vatră: A fost o optimizare de proiect tocmai din cauza faptului că structura metalică presupunea întârziere la termen de livrare cu cel puțin 4-6 luni și ar fi însemnat ca să nu putem face structura noului terminal mai devreme de 16 luni. Asta ar fi însemnat că ieșim din termenul maximal pe care îl avem de la Uniunea Europeană de 31 decembrie 2023 și e riscant să pierdem finanțare europeană. Nu s-a schimbat firma care execută proiectul, s-a făcut o optimizare de proiect prin care s-a ajuns la concluzia că soluția de a face structura pe beton prefabricat făcut cu grinzi, cu stâlpii construiți făcuți la nivel local de către firmele locale este mult mai rapidă și mult mai eficientă din punctul nostru de vedere, în condițiile contextului economic actual și generat de acest război din Ucraina.
Pentru ca Terminalul T4 să fie susținut financiar de Uniunea Europeană, trebuie să fie definitivat până la sfârșitul anului viitor.
Valoarea proiectului este 350 de milioane de lei, construcția se va desfășura pe trei niveluri, terminalul va avea şspte porți de îmbarcare şi şase porți de acces, fiind al doilea terminal din România.
(Radio Iași/Constantin Mihai/FOTO radioiasi.ro)