(INTERVIU) Trotinetele electrice, un real pericol în trafic?
Publicat de Andreea Drilea, 10 februarie 2023, 09:43 / actualizat: 11 februarie 2023, 7:08
Traficul aglomerat din marile așezări urbane ale României a condus la dezvoltarea, în ultimii ani, a mijloacelor alternative de transport. Trotinetele electrice sunt, de departe, cele mai populare și totodată cele mai controversate mijloace de transport.
Deși există legislație care reglementează utilizarea acestora, puțini o respectă și de aici numeroasele probleme din trafic.
Numărul accidentelor rutiere a crescut considerabil odată cu apariția trotinetelor electrice, acesta reprezentând un pericol atât pentru utilizatori, cât și pentru ceilalți participanți la trafic.
Invitatul nostru, de astăzi, este comisar de poliție Mihai Șoric, șeful serviciului rutier din cadrul Inspectoratului Județean de Poliție Iași.
Andreea Daraban: Domnule comisar, codul rutier reglementează utilizarea acestor trotinete pe drumurile publice. Ne puteți spune în ce condiții pot fi folosite?
Mihai Șoric: Într-adevăr, mai nou, codul rutier reglementează utilizarea acestor vehicule. Conducătorii lor trebuie să respecte anumite reguli de circulație, în principiu regulile de circulație aplicate și bicicliștilor. Aceștia trebuie să folosească partea carosabilă doar când viteza maximă de deplasare pe sectorul respectiv de drum nu este mai mare de 50 de kilometri pe oră, nu au voie să transporte pasageri. Principal este să ne dăm seama că aceste mijloace de transport trebuie folosite cu responsabilitate. Cele mai multe accidente în care sunt implicați astfel de conducători de vehicule sunt produse pe fondul unei neatenții în conducere și nu a nerespectării legislației rutiere. Singuri, aceștia, pe fondul neadaptării vitezei la condițiile de drum sau a neatenției, cad de pe aceste trotinete și consecințele pot fi printre cele mai grave, pentru că nu-i poate proteja nimic în contact cu asfaltul.
Andreea Daraban: Mai ales dacă nu este respectată viteza legală.
Mihai Șoric: Am văzut cu toții în spațiu media, unii trotinetiști sau conducători de trotinete care circulau chiar cu viteză de 40 sau 50 de kilometri pe oră.
Andreea Daraban: La Iași s-a constatat o creștere a numărului accidentelor, în special provocate de aceste trotinete. Avem o statistică?
Mihai Șoric: Avem o statistică. De altfel, în ultimii ani aceste trotinete electrice au devenit și un actor principal în traficul din municipiul Iași și de aici și creșterea numărul de accidente care sunt implicați aceștia. De altfel, în ultimul an, în 2022, nerespectarea legislației rutiere de către bicicliști și trotinetiști a devenit principala cauză generatoare de accidente la nivelul municipiului Iași. Foarte important este, ca acești utilizatori de trotinete electrice, dar și de biciclete, să conștientizeze faptul că este interzis consumul de băuturi alcoolice sau conducere a acestora sub influența băuturilor alcoolice, pentru că în ultima vreme s-a constatat o continuă creștere a numărului de conducători de biciclete și trotinete electrice care consumă și băuturi alcoolice.
Andreea Daraban: Cum putem verifica dacă și firmele care închiriază respectă legislația. Nu de puține ori am văzut tineri mai mici de 14 ani care utilizau aceste trotinete pe drumurile publice iar legislația prevede că doar dacă ai 14 sau peste 14 ani poți utiliza un astfel de vehicul?
Mihai Șoric: Da, sigur, aici intervine și închirierea lor. Cum pot face controlul asupra persoanei care închiriază acest mijloc de transport? Dacă știți, ele se închiriază cu scanarea unei aplicații. Sincer, nu pot să mă pronunț cu privire la controlul acestora.
Andreea Daraban: Instituțiile abilitate, respectiv poliția, poate face verificări la aceste firme, este autorizată să facă acest lucru, să verifice dacă se respectă normele legale?
Mihai Șoric: Nu, noi verificăm respectarea legislației rutiere pe drumul public, nu cum sunt ele închiriate, nu intră în aria noastră de responsabilitate. Indiferent că cel care conduce o astfel de trotinetă este minor sau major trebuie să înțelegem că respectarea legislației și folosirea mijloacelor de transport cu responsabilitate este foarte importantă.
Andreea Daraban: Ce amenzi prevede legislația?
Mihai Șoric: 145 de lei este amenda pentru nerespectarea legislației cu privire la regulile bicicliștilor și conducătorilor de trotinete electrice.
Andreea Daraban: Ce soluții avem pentru a putea reduce numărul acestor accidente?
Mihai Șoric: Soluții… să conștientizeze opinia publică că e important ca ele să fie folosite cu respectarea legislației rutiere, astfel încât să ne asigure protecția fiecăruia dintre noi.
Deși a respectat legislația în vigoare, tânărul Ducu Lipovan riscă să rămână imobilizat la pat. El este victima unui astfel de accident de circulație, iar singura salvare este o intervenție chirurgicală în Germania.
Ducu are 23 de ani şi o întreagă viaţă înainte. La aproape 4 luni de la incident, din cauza complexității, specialiștii în domeniu consideră că este un caz ce nu poate fi operat în România, întrucat presupune așezarea la loc a cioburilor de os care însă sunt ‘împraștiate’ în genunchi, tehnică dificil de realizat.
Vrem să-l ajutăm pe Ducu să se facă bine şi cu sprijinul nostru, al tuturor, dorim să strângem suma de bani de care are nevoie pentru a putea realiza intervenţia chirurgicală.
Puteți face donații în contul Asociația Ia și-ajută :
RO61BTRLRONCRT0597216501 (donații în Ron)
RO11BTRLEURCRT0597216501 (donați în Euro)
sau cu cardul pe platforma Drag de Iași