Peste 90 % dintre trenurile care nu au circulat în perioada grevei de avertisment vor înregistra întârzieri
Publicat de gabrielarotaru, 15 septembrie 2023, 12:43
UPDATE ora 13:00 – Un număr de 397 de trenuri de călători au fost programate să circule la nivelul întregii reţele feroviare vineri dimineaţa, între orele 7:00 – 9:00, când a avut loc greva de avertisment, iar peste 90% dintre aceste garnituri vor înregistra întârzieri pe tot parcursul acestei zile, a transmis, CFR SA, care subliniază că situaţia încă se află în curs de centralizare.
‘Din punct de vedere al traficului feroviar, menţionăm faptul că la nivelul întregii reţele feroviare, între orele 7:00 – 9:00, erau programate să circule 397 de trenuri de călători, care aparţin celor şase operatori de transport feroviar de călători. Menţionăm faptul că, la această oră, conform primelor centralizări privind traficul feroviar, peste 90% dintre garniturile programate să pornească în cursă, să sosească în staţiile de destinaţie sau aflate în circulaţie şi oprite în gări, între orele 7:00 – 9:00, vor înregistra întârzieri pe tot parcursul acestei zile, însă vă asigurăm că personalul feroviar de specialitate al companiei va colabora cu toţi operatorii de transport pentru restabilirea graficului normal de circulaţie al trenurilor’, se menţionează în comunicat.
La rândul său, directorul general al CFR SA, Ion Simu – Alexandru, a subliniat că infrastructura feroviară este un sector strategic de transporturi, ce are la ora actuală în derulare, prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), un număr de 144 de contracte în valoare de 15,44 miliarde de lei pentru modernizarea infrastructurii feroviare.
‘(…) o reţea feroviară care, în actualul context strategic, este esenţială pentru transportul de cereale (…) avizarea negativă a bugetului de venituri şi cheltuieli pe acest an, principala cauză a grevei de avertisment în care s-a aflat o parte a salariaţilor companiei, afectează în mod direct nu doar continuarea negocierilor cu partenerii sociali, pentru încheierea Contractului Colectiv de Muncă, dar şi blocarea absorbţiei de fonduri europene, reducând astfel capacitatea statului român de a implementa programele de modernizare a infrastructurii. Astfel, precizăm faptul că principala pârghie pentru deblocarea actualei situaţii în care se află compania o reprezintă aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pentru anul în curs, Buget care va permite desfăşurarea în condiţii optime a activităţii companiei, dar şi continuarea negocierilor cu sindicatele feroviare pentru încheierea Contractului Colectiv de Muncă’, a susţinut Ion Simu – Alexandru.
Totodată, şeful CFR SA a cerut scuze public miilor de călători afectaţi de greva salariaţilor companiei.
‘Încă o dată, transmitem scuze tuturor călătorilor, care în această dimineaţă nu au putut beneficia de serviciul public de transport feroviar, dar şi operatorilor de transport feroviar de călători şi de marfă, care timp de două ore au fost în imposibilitatea de a-şi desfăşura activitatea în mod normal’, a spus el.
Federaţia Naţională Feroviară Mişcare Comercial Vagoane şi Alianţa Sindicală a Federaţiilor ‘Drum de Fier – Elcatel’ au declanşat, vineri, o grevă de avertisment, între orele 7:00 – 9:00, iar trenurile au fost oprite în intervalul orar respectiv.
Sindicaliştii au transmis că acţiunea referitoare la greva de avertisment vrea să atragă atenţia asupra ‘unor teme care nu mai pot fi ţinute în mape, pe holurile Ministerului Transporturilor sau ale Guvernului’.
Printre motivele care stau la baza deciziei de organizare a grevei de avertisment se află: lipsa bugetelor de venituri şi cheltuieli aprobate pe anul în curs, ceea ce conduce inevitabil la un blocaj generalizat în sectorul feroviar, dar şi lipsa finanţării strategice şi coerente a căii ferate.
Trenurile de călători au înregistrat sute de minute de întârzieri la sosirea şi plecarea din Gara de Nord, în urma grevei de avertisment declanşată vineri dimineaţa de ceferiştii din infrastructură, potrivit tabelei de Sosiri şi Plecări. AGERPRES
Sindicatele de la Căile Ferate Române au anunţat o grevă de avertisment pentru astăzi, de la această oră până la 9, cu oprirea circulaţiei feroviare la trenurile de călători şi de marfă.
266 de trenuri ale CFR Călători sunt programate să circule în toată ţara în cele două ore ale grevei de avertisment. Operatorul de stat are o cotă de piaţă de peste 70%. Dacă adăugăm şi cei cinci operatori privati, atunci vorbim de aproximativ 300 de garnituri care ar putea fi afectate. Nu ştim dacă toate trenurile înscrise în grafic vor fi oprite, vedem. Aceasta este o grevă de avertisment a CFR Infrastructură, dar iată că afectează trenurile CFR Călători. Dacă se pune semnal pe roşu, niciun tren nu poate trece. În Gara de Nord din Bucureşti, cea mai mare staţie feroviară din ţară, 35 de trenuri sunt programate să vină sau să plece în cele două ore. Deocamdată, pe panoul de informare de aici din gară sunt afişate doar întârzieri cuprinse între 10 şi 20 de minute. Greva de avertisment începe pentru că au eşuat în negocierile pentru un nou contract colectiv de muncă la CFR Infrastructură, iar ministrul transporturilor Sorin Grindeanu spune că până la rectificare bugetele companiilor CFR Infrastructură şi CFR călători nu pot fi aprobate.