Antonio Del Donno: „De la Roma la Iași – unirea liniilor între două sau mai multe puncte”
Publicat de gabrielarotaru, 10 mai 2024, 09:03 / actualizat: 10 mai 2024, 10:09
Muzeul Unirii din cadrul Complexului Muzeal Național „Moldova” Iași, în parteneriat cu BEC Artem și Archivio „Antonio Del Donno” cu sediul la Roma, invită publicul să viziteze, în perioada 10 mai – 14 iunie 2024, expoziția Antonio del Donno: „De la Roma la Iași – unirea liniilor între două sau mai multe puncte”.
Vernisajul va avea loc vineri, 10 mai 2024, de la ora 17.00, în prezența curatorilor expoziției, dr. Lăcrămioara Stratulat, Director General Adjunct CMNM Iași, și Enrico Gino Binaco, Manager al Societății BEC Artem din Oradea, reprezentantul oficial și exclusiv al maestrului Antonio Del Donno pe teritoriul României.
Antonio Del Donno (Benevento, 27 noiembrie 1927 – Benevento, 19 noiembrie 2020) și-a început cariera în prima jumătate a anilor ’50, frecventând cursurile Institutului Tehnic de Geometrie, unde descoperă, prin intermediul desenului tehnic arhitectural, puritatea liniilor geometrice. În această perioadă, începe să realizeze o serie de desene în cerneală – arhitectură urbană, căi ferate – deschizând astfel drumul graficii care avea să devină laitmotivul întregii sale creații.
A urmat cursurile Liceului de Artă și ale Academiei de Arte Frumoase din Napoli, devenind profesor de educație artistică la Școala Gimnazială Vitelli din orașul natal, iar în 1962 a organizat prima sa expoziție personală în cadrul Pinacotecii din Benevento. În perioada următoare, Del Donno participă cu asiduitate la evenimente artistice majore care au loc în Italia și în străinătate, printre care Bienala de la Veneția din 1964, unde îl cunoaște pe Robert Rauchenberg.
Schimbările radicale specifice anilor `60 și `70 și-au pus amprenta în mod direct asupra artistului, care lucrează și expune cu o intensitate surprinzătoare. În 1972, începe seria „Evanghelii”, cărți-obiect pe bucăți de lemn vechi, unele dintre acestea fiind expuse în sălile contemporane ale Muzeului din Vatican. Continuă să dezvolte un limbaj coerent al picturii, influențat în mod clar de fotografiile și formele lui Rauchenberg, Kooning, Pollock, Tapies, Vedova, Schiffano, Warhol. În anii `80, creează opere care se apropie de tehnica „combine painting”, expunând frecvent în Europa, dar și peste Ocean.
Artistul a reușit să-și mențină prospețimea și puterea creativă de-a lungul anilor, continuând să realizeze lucrări care explorează teme precum consumismul și superficialitatea din societate. În concordanță cu felul lui de a fi, creațiile lui Del Donno sunt purtătoare de valori profunde, onestitatea intelectuală, autenticitatea și libertatea care transpar din acestea fiind admirate de public în spații private și instituționale din țara natală, precum și din Austria, Belgia, Brazilia, Canada, Chile, Finlanda, Franța, Germania, Japonia, Marea Britanie, Grecia, Israel, Olanda, Portugalia, Spania, Statele Unite ale Americii etc.
În România, lucrările sale au fost expuse la Muzeul Țării Crișurilor din Oradea, Muzeul de Artă Baia Mare (2014), Muzeul Județean de Artă din Satu Mare (2015), Galeria Palatul Culturii din Târgu Mureș, Muzeul de Artă Arad (2016).
La Iași, vor fi prezente 30 de lucrări executate în tehnică mixtă, multe dintre acestea fiind expuse pentru prima dată în România.
Expoziția Antonio del Donno: „De la Roma la Iași – unirea liniilor între două sau mai multe puncte” poate fi vizitată la Muzeul Unirii până pe 14 iunie 2024, de miercuri până duminică, între orele 10.00 și 17.00 (ora 16.30, ultimul bilet).