Boema la Iași cu artiștii consacrați, la aniversare: soprana Cristina Simionescu Fântână și tenorul Cosmin Marcovici, 35 de ani de activitate artistică
Publicat de dvlad, 20 mai 2024, 21:39
La mulți ani creativi și plini de frumusețe pe scenă și în viață, dragii noștri Cristina Simionescu-Fântână și Cosmin Marcovici!
De asemenea, bine ai revenit în rolul cu care ai debutat pe scena ieșeană, Diana Bucur!!!
Cristina Simionescu-Fântână a devenit solistă a operei Naţionale Române din Iași în 1994
Este prof.univ.dr. la Universitatea Națională de Arte George Enescu, Facultatea de Interpretare, Compoziție și Studii Muzicale Teoretice, Departamentul Instrumente de Suflat, Percuție și Canto, aceeași universitate unde a absolvit studiile în 1995, la clasa sopranei Adriana Severin.
Debutul în operă a avut loc încă din 1992, cu rolul Carolina din opera Căsătoria secretă de Domenico Cimarosa.
Câteva dintre cele mai importante momente în evoluția artistică, distincții și premii pentru interpretare
2001 Menţiune specială la Concursul Internațional de Canto Hariclea Darclee Brăila
2003 Diplomă de Master în Specializarea Stil și Interpretare
2004 Ordinul Meritul Cultural Clasa I din partea Preşedenţiei României
- Premiul al II-lea la Concursul „Ionel Perlea” – Slobozia
- Premiul al II-lea la Concursul Internațional „Magda Ianculescu” – Bucureşti
- Diplomă din partea Bibliotecii de Arte „ Tudor Arghezi”, Chișinău
2013 Premiul Lya Hubic din partea Operei Naționale Române Cluj Napoca
2014 obține titlul de Doctor în muzică
2018 Atestat de abilitare în domeniul de studii universitare de doctorat Muzică
secol XXI, Universitatea de Arte George Enescu
2019 Coordonator științific al Școlii doctorale de Muzică și Teatru – Universitatea de Vest Timișoara
2022 Coordonator științific al Școlii doctorale a Universității Naționale de Arte George Enescu Iași
Repertoriu
Offenbach „Povestirile lui Hoffmann” (Antonia)
Mozart „Nunta lui Figaro” (Susanna), „Cosi fan tutte” (Despina), „Don Giovanni” (Donna Anna), „Flautul fermecat” (Pamina si Regina Nopţii), „Răpirea din Serai” (Blonda)
Cimarosa „Căsătoria secretă” (Carolina și Elisetta)
Rossini „Cenușăreasa” (Clorinda), „Bărbierul din Sevilla” (Rosina)
Bellini „Somnambula” (Amina), „Puritanii” (Elvira) (ambele în varianta de concert)
Donizetti „Fiica regimentului” (Maria), „Don Pasquale” (Norina),”Lucia di Lammermoor” (Lucia), „Elixirul dragostei” (Adina)
Verdi „Rigoletto” (Gilda), „La Traviata” (Violetta Valery) „Bal mascat” (Oscar), „Aida” (Grande Sacerdotessa)
Puccini „Boema” (Musetta), „Suor Angelica” (Suor Genovieffa), „Gianni Schicchi” (Lauretta), „Turandot” (Liu)
Leoncavallo „Paiaţe” (Nedda)
Roman Vlad „Pescăruşul” (Soprana)
Bizet „Carmen” (Frasquita si Micaela),”Pescuitorii de perle” (Leila).
În operetă, a acumulat de asemenea o imenasă experiență, cu roluri precum Rosalinda din „Liliacul”, Franzi și Gabriela din „Sânge vienez”, ambele de Strauss, Silvia din opereta lui E. Kalman, Madeleine din „Bal la Savoy” de P. Abraham, Hanna Glawari din „Văduva Veselă” de F. Lehar, Martha din „Lăsati-ma sa cânt” de Gherase Dendrino.
D-na Ford și Ana Page „Nevestele vesele din Windsor” O. Nicolai
Musical: Isabella din „La răscruce de vânturi” de B.Taylor, L. Bernstein „Candide” (Cunigunde)
Repertoriul vocal simfonic
J.S. Bach „Magnificat”, W.A. Mozart „Missa in do minor”, Motet KV 165
Simfonia a IX-a de Beethoven, oratoriul „Hristos pe Muntele Măslinilor”
Rossini „Stabat Mater”
B. Pergolesi „Stabat Mater”
C.Orff „Carmina Burana”, Requiemul de Mozart și Requiemul Verdi
Munteanu „Suita a II-a de Crăciun”
Paul Constantinescu „Oratoriul Bizantin de Crăciun”
Creația de Lied : Lieduri din creaţia compozitorilor : W.A. Mozart, R. Schumann, Fr. Schubert, J. Brahms, Cl. Debussy, Fr. Poulenc, M. Ravel, P.I. Ceaikovski, M .P.Mussorgsky, S. Rachmaninov, F. Donceanu, A. Stoia, V.Munteanu, G. Enescu, I. Perlea, Mansi Barberis, N. Bretan, T. Brediceanu, V.Timaru, D. Dediu etc.
Lucrări camerale: Trio cameral din creația compozitorilor: G. Fr. Haendel, W. A. Mozart, G. Donizetti, J. Brahms, F. Schubert, E. Chausson, C. Frank, J. Massenet, A. Oechsner,F.Mendelssohn Bartholdy, L. Delibes, J. Offenbach, C. Saint-Saëns etc.
Turnee în străinătate: Austria, Elveţia, Germania, Franţa, Olanda, Belgia, Italia, Norvegia, Danemarca, Anglia cu „La Traviata”, „Rigoletto”, „Bărbierul din Sevilla”, „Flautul fermecat”, „Boema”, „Bal mascat”, „Nunta lui Figaro”, „Elixirul dragostei”, „Fiica regimentului”, „Don Pasquale”.
Colaborări: Opera Naţionala Cluj, Opera Maghiara Cluj, Opera NationalaTimisoara, Opera Braşov, Opera Naţionala Bucureşti, Teatrul Liric Galati, Teatrul de Opera si Opereta Craiova, Filarmonica Iasi, Filarmonica Craiova, Filarmonica Oradea si Compagnia di Opera Italiana di Milano
Cosmin Marcovici
Născut la Iași într-o familie de muzicieni cu traditie, este licențiat în canto în 1995, la Univeristatea Națională de Arte George Enescu Iași
Debut: rolul Nemorino din opera Elixirul dragostei de G. Donizetti
EXPERIENŢA PROFESIONALĂ
2022 – Doctor în muzică – Teza de doctorat: De la tenorul liric la tenorul dramatic. Experiențe interpretative personale în creația lui Leoncavallo și Mascagni
1993 – prezent: Solist vocal la Opera Națională Română Iași;
Februarie 2019 – martie 2021: Secretar de stat la Ministerul Culturii;
2007–2008 Master în Specializarea Stil și Interpretare la început de secol XXI,Universitatea de Arte „George Enescu“, Iași;
2016 Certificat de absolvire – Managementul instituțiilor publice de cultură, Ministerul
Culturii, Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală;
2016 – februarie 2018: Director General Adjunct Artistic al Operei Naționale Române Iași;
Mai 2016 – decembrie 2017: Manager Interimar al Operei Naționale Române Iași;
2015 – 2016: Coordonator artistic al Operei Naționale Române Iași;
2022 – prezent: C.d.asoc. Universtatea Națională de Arte George Enescu Iași;
2017 – 2019: C.d.asoc. Universtatea Națională de Arte George Enescu Iași;
2014 – 2016: C.d.asoc. Universtatea Națională de Arte George Enescu Iași
Diplome, Premii și Distincții
2016 – Diplomă de merit din partea ONRI;
2015 – Diplomă de onoare din partea ONRI;
2004: Ordinul Meritul Cultural Clasa I oferit de Administraţia Prezidenţială a României – Preşedintele României;
1995: Premiul „George Enescu” pentru spectacolul Flautul fermecat de W.A. Mozart, din partea Academiei de Arte „George Enescu” Iaşi
Repertoriu de operă și operetă:
A.Mozart: – Der Schauspieldirektor – Monsieur Vogelsang, Die Zauberflöte (Flautul fermecat) – Tamino, Così fan tutte – Ferrando, Le Nozze di Figaro (Nunta lui Figaro) – Don Basilio
Cimarosa: – Il Matrimonio Segreto (Căsătoria secretă) – Paolino
Nicolai – Die lustigen Weiber von Windsor (Nevestele vesele din Windsor) – Fenton
Donizetti: – L’elisir d’amore (Elixirul dragostei) – Nemorino, Lucia di Lammermoor – Edgardo
Gioachino Rossini: – Il Barbiere di Siviglia (Bărbierul din Sevilla) -Contele Almaviva
Jaques Offenbach: – Les Contes D` Hoffmann (Povestirile lui Hoffmann) – Hoffmann
Giuseppe Verdi: – Il trovatore (Trubadurul) -Manrico, La Traviata – Alfredo, Rigoletto – Ducele de Mantova, Aida – Radames
Georges Bizet: – Carmen – Don Josè, Les Pecheurs des Perles (Pescuitorii de perle) – Nadir
Giacomo Puccini: – Tosca – Mario Cavaradossi, La Boheme – Rodolfo, Gianni Schicchi – Rinuccio
Ruggero Leoncavallo: – Pagliacci (Paiațe) -Canio
Pietro Mascagni: – Cavalleria rusticana – Turiddu
Johann Strauss (fiul): – Die Fledermaus (Liliacul) -Gabriel von Eisenstein, Wiener Blut (Sânge vienez) – Eduard
Emmerich Kálmán: – Silvia – Edwin Roland, Contesa Maritza – rolul Tassilo
Bernard J. Taylor – Wuthering Heights (La răscruce de vânturi) – Edgar
Gherase Dendrino: Lăsaţi-mă să cânt – Eduard Strauss
Franz Lehár: Văduva veselă – rolul Danilo
Repertoriu vocal-simfonic:
Wolfgang Amadeus Mozart: Requiem
Gioachino Rossini: Petite messe solennelle
Giuseppe Verdi: Requiem
Gustav Mahler: Das Lied von der Erde (Cântecul Pământului)
Colaborări cu toate scenele lirice din România
Turnee în întreaga Europă şi Japonia.
Colaborator permanent al agenţiei Gibraltar Filarmonic Society.
Colaborator permanent al companiei Konzertdirection Schlote Salzburg, Austria
Colaborări alături de nume celebre precum: Elina Garanca, Sir Alfred Sramek, Adrian Erode, Sir David Aronson, Krisijanis Norwelis, Janis Missins, Karel Mark Chichon, Tamash Ferkay, Emil Ivanon.
Colaborări în țară cu personalităţi precum: Horia Andreescu, Ilarion Ionescu Galaţi, Victor Dumănescu, Gheorghe Costin, Alexandru Lăscae, Ludovic Spies, Corneliu Murgu, Vasile Moldoveanu, David Crescenzi
1993: a absolvit Conservatorul de Stat „Ciprian Porumbescu” din Chișinău, Republica Moldova, Clasa Prof. Mihail Munteanu
1998: a absolvit Universitatea de Arte „George Enescu” din Iași, Secția Canto, Clasa Prof. Mioara Cortez
1999: este angajată ca solistă a Operei Naționale Române din Iași
2003: Premiul I la Concursul Internațional de Canto „Alexei Stârcea”, ediția a XV-a, Chișinău, Republica Moldova
Turnee: Din 2004: Invitată permanentă a Stadthalle Balingen, Germania
2000-2010: Germania, Elvetia, Austria, Japonia, Olanda, Belgia
Opera preclasice Henry Purcell – “Dido și Aeneas” (Dido)
Jean Philippe Rameau – (Indiile galante) Phani
Wolfgang Amadeus Mozart (Nunta lui Figaro) – Contesa,” Cosi fan tutte” – Fiordiligi,” Don Giovanni” – Donna Elvira, (Flautul fermecat) – Prima Doamnă
Georges Bizet – “Carmen” -Frasquita/Micaela, (Pescuitorii de perle)- Leila
Gaetano Donizetti –Elixirul dragostei- Adina, ” Lucia di Lammermoor “-Lucia
Gioachino Rossini- (Barbierul din Sevilla)-Rosina
Giuseppe Verdi -“La Traviata” -Violetta,” Rigoletto” -Gilda
Giacomo Puccini – “La Boheme” (Boema)- Mimi/Musetta, “Gianni Schicchi” -Nella
în operetă Johann Strauss (fiul)- “Die Fledermaus” (Liliacul )-Rosalinde, “Wiener Blut” (Sânge vienez) – Franzi Cagliari, Franz Lehár – “Die lustige Witwe” (Văduva veselă) – Hanna Glawari
Născută la Iasi, a fost dintotdeauna atrasă de muzică, a studiat vioara la Liceul de Artă Octav Băncilă. canto la Academia din Chișinău (1990-1993) și la Univ de Arte Iasi (1993-1998), formându-se astfel sub influența a două medii muzicale care i-au îmbogățit experiența vocală și artistică. În timpul studiilor la Chișinău a debutat în Michaela din opera Carmen, iar rolul de ls licența UNAGE a fost Dido din ‘Dido and Aeneas’ by H. Purcell. Între 1993-1999 a fost angajată a Corului Operei Naționale Române din Iași.
Înainte de a deveni solistă a Operei din Iași în 1999, a realizat deja câteva roluri de mare succes, Giannetta (‘L’elisir d’amore’ by G. Donizetti), Donna Elvira (‘Don Giovanni’ by W. A. Mozart) și Contessa (‘Le nozze di Figaro’ by W. A. Mozart). Primul rol a fost Musetta din ‘La Boheme’ de G. Puccini.
Debutul în operetă a avut loc în anul 2000, cu rolul Franzi Cagliari din Sânge vienez’ de J. Strauss Jr între 2000-2001 a avut loc o pauză odată cu venirea pe lume a fetiței sale Smaranda. Dar la finalul anului 2001 a apărut în Frasquita din ‘Carmen’ de G. Bizet.
In 2002 a înregistrat din nou un mare succes cu al doilea rol de operetă, unul dintre cele mai importante ale genului, Rosalinde din Liliacul’ by J. Strauss Jr. Iar în toamna 2002 a mai avut o mare bucurie, succesul în rolul Adina din Elixirul dragostei’ de G. Donizetti.
În 2003 consacrarea Dianei ca artită versatilă și complexă era deja un fapt bine stabilit, iar confirmările au curs una după alta. Au avut loc debuturile în Violetta Valery din Verdi’s ‘La Traviata’, probabil rolul cel mai dorit, cel mai dificil dar și cel mai plin de satisfacții, care i-a adus un adevărat triumf, chiar și cei mai sceptici critici fiind cuceriți de frumusețea, fragilitatea, și generozitatea eroinei întruchipate de Diana Bucur.
Au urmat Fiordiligi din ‘Cosi fan tutte’ de W.A. Mozart, Hanna Glawari din Văduva veselă‘ de F. Lehár și Leila din Pescuitorii de Perle’ de G. Bizet. In Octombrie-Noiembrie 2003 a luat parte la turneul Operei din Iași în Germania și Elveția. A ei sensibilă Leila a fost îndelung aclamată de public și critică.
Diana Bucur a colaborat de asemenea cu Filarmonica Moldova (Missa în si minor de J.S. Bach și Symphony a 9-a de Beethoven), cu Filarmonica Botosani (concert de arii). In Octombrie 2002 Diana a participat la un turneu în Germania cu ‘Stabat Mater’ de G. B. Pergolesi și ‘Donna che in ciel’ de G. F. Händel.
Vocea ei frumoasă, caldă, cu timbrul unic, talentul teatral, sensibilitatea, dăruirea pentru arta sa, și nu în ultimul rând, frumusețea fizică și prezența scenică remarcabilă, sunt toate parte din portretul unei cântărețe destinate succesului.