#InfoEconomic: Antreprenortiatul social, model de afacere îndreptat către comunitate. Andrei Ioniță, World Vision România: ”este un domeniu unde este foarte mult loc de dezvoltare și unde trebuie schimbată percepția la nivelul oamenilor”
Publicat de hdaraban, 13 decembrie 2024, 11:32
La nivel mondial, antreprenoriatul social, prin prisma fondurilor alocate pentru inițiativele de profil, poate fi privit și în cheia unei alternative la mediul de afaceri consacrat deja. De altfel, potrivit unei statistici, World Economic Forum estimează existența la nivel global a aproape 10 milioane de întreprinderi sociale, cu peste 2 trilioane de dolari în venituri în fiecare an. Mai mult decât atât, întreprinderile sociale creează 200 de milioane de locuri de muncă în diverse sectoare, de la agricultură la servicii financiare. Dinamica antreprenoriatului social reiese și din faptul că proiectele de acest gen caută aproximativ 1,1 trilioane de dolari în finanțare externă.
Andrei Ioniță face parte din echipa World Vision România, organizație implicată în colaborare cu Civitas Cuj, într-un proiect de încurajare a antreprenoaritului social în și regiunea Nord Est, Academia de Afaceri Sociale.
În interviul la #InfoEconomic, invitatul lui Horia Daraban a oferit o statistică, și anume, la nivel național, în antreprenoriatul social, sunt 5600 de angajați, ceea ce reprezintă mai puțin de 1% din totalul populației ocupate. De aici, una dintre concluzii: ”este un domeniu unde este foarte mult loc de dezvoltare și trebuie schimbată percepția la nivelul comunității.”
Andrei Ioniță spune că una dintre provocările desfășurării unor afaceri sociale o reprezintă legislația națională și care vizează partea de impozitare, reinvestirea profitului în proporție de 90%.
Horia Daraban: Plecând de la aceste date cu caracter general, domnule Ioniță, ce se întâmplă în România cu privire la antreprenoriatul social?
Andrei Ioniță: La noi, este un concept care nu este înțeles la fel de bine. La noi, sunt 2900 și ceva de întreprinderi sociale, din care aproximativ 1800 au un atestat valabil, care le recunoaște statutul. Însă, ca și nivel de ocupare, avem 5600 de angajați la nivelul anului 2024, în octombrie, ceea ce reprezintă mai puțin de 1% din totalul populației ocupată la nivel național. Deci este un domeniu unde este foarte mult loc de dezvoltare și trebuie schimbată percepția la nivelul comunității.
Horia Daraban: Există reticență din partea comunităților, din partea oamenilor în a porni pe acest drum al antreprenoriatului social?
Andrei Ioniță: Există foarte multe rezerve și datorită faptului că, în business-urile sociale, 90% din profitul lor este reinvestit, iar 30% din angajați încadrați sunt reprezentați de persoane vulnerabile, ceea ce presupune o serie de provocări și un alt mod de lucru pentru a încadra această categorie de angajați.
Horia Daraban: Până la urmă, în ideea de a oferi și o definiție, ce urmărește antreprenoriatul social, mergem mai departe de ideea de profit?
Andrei Ioniță: Antreprenoriatul social se concentrează pe soluționarea problemelor sociale și economice prin inițiative inovatoare și sustenabile pe termen lung, deci, practic, se concentrează pe dezvoltarea comunității și pe rezolvarea problemelor sociale și oferă și sprijinul populației defavorizate.
Horia Daraban: Cum pot fi încurajați oamenii să meargă pe acest drum. E greu să-i convingi?
Andrei Ioniță: Este greu să-i convingi, dar atâta timp cât se face educație și îi ajuți să înțeleagă, să conștientizeze, oamenii se implică și ajung să dezvolte și să amplifice rezultatele. În prezent, sunt mai multe linii de finanțare care sprijină antreprenoriatul social și crearea de locuri de muncă în acest segment.
Horia Daraban: Care este rolul comunității? Ne putem imagina, dacă ea prin membrii săi nu este deschisă spre astfel de inițiative, cu greu pot fi puse în practică.
Andrei Ioniță: Da, rolul comunității, sprijin și participare, aș putea spune da. O implicare activă a comunității în proiectele și inițiativele afacerilor sociale, practic, duce la utilizarea serviciilor și a produselor oferite de afacerile sociale. De asemenea, în permanență, un feedback și o colaborare din partea comunității ne ajută să înțelegem ce putem îmbunătăți, ce putem dezvolta și să ne axăm mai mult pe nevoile specifice ale comunității. De asemenea, finanțarea și resursele ar mai fi un aspect prin care comunitatea poate contribui la afacerile sociale, prin donații, prin achiziția de produse.
Horia Daraban: Spuneați de finanțare, este aceasta principala problemă a antreprenoriatului social în România?
Andrei Ioniță: Este o problemă și plus că și limitările legislative care există și dinamica care se întâmplă cu pași repezi, în sensul că e un domeniu nou care tot suferă modificări de la o zi la alta, încă nu e foarte, foarte bine reglementat.
Horia Daraban: Când spuneți limitări legislative, ce înseamnă mai exact?
Andrei Ioniță: Partea de impozitare, reinvestirea profitului în proporție de 90%, deci, cumva, trebuie să fie o marjă mai flexibilă și pentru antreprenori.
Horia Daraban: Din experiența dumneavoastră și poate ne oferiți și niște exemple, domnule Ioniță, spre ce domenii se îndreaptă inițiativele antreprenoriale sociale?
Andrei Ioniță: Ca exemple, aș putea să fac trimitere la o competiție care a avut loc în anul 2020, Social Impact Award România, în cadrul căreia au fost trei echipe la nivel național, care au câștigat premii și le-aș enumera. E vorba despre 2kids.ro, o platformă digitală a economiei circulare pentru produsele textile destinate copiilor. Ar mai fi BuchARTest, un proiect social de regenerare urbană prin picturi murale care are trei direcții de dezvoltare: artă stradală, comunitate și educație., deci înglobează mai multe aspecte. Și încă un exemplu, ”Iele-sânziene”. Ioana Ciuhan, pasionată de educație și sustenabilitate, crede cu tărie că educația incluzivă și accesibilă este unul dintre cei mai importanți pași către o lume mai bună. Iar aici a creat un produs desinat doamnelor, absorbante reutilizabile, care reprezintă o alternativă eco-friendly la cele de unică folosință.
Astfel, aceste trei exemple au beneficiat de premii și, de asemenea, au fost votate și de public.
Horia Daraban: Aș vrea să discutăm și despre proiectele pe care le are Fundația World Vision România, de altfel implicat într-un proiect de promovare, de încurajare a apariției, înființării unor întreprinderi sociale. Titlul acestui proiect Academia de Afaceri Sociale și sunt sigur că ne puteți oferi reperele acestei inițiativei.
Andrei Ioniță: Academia de Afaceri Sociale este un proiect prin care dorim creșterea următoare generații de antreprenori sociali și finanțăm, prin el, lansarea de afaceri sociale în orașele dintre trei regiuni ale României: Nord-Vest, Centru și Nord-Est. În Nord-Est, avem Bacău, Neamț, Suceava, Botoșani, Iași, Vaslui. Programul oferă o formare, un training gratuit prin care vom pregăti 132 de persoane să devină antreprenori sociali. Cursurile vor avea loc strict online, ne adresăm exclusiv celor din mediul urban și, de asemenea, la final, va fi un concurs de planuri de afaceri. Vom finanța 34 de idei de întreprinderi sociale cu aproximativ 61.000 euro, iar odată înființată, fiecare afacere din proiect va crea patru locuri de muncă pentru persoanele dezavantajate. Această inițiativă este gândită și implementată de un parteneriat format din Fundația World Vision și Civitas Cluj.
Horia Daraban: Cum îi pregătiți pe oameni să devină antreprenori?
Andrei Ioniță: Urmează un curs acreditat, prin care vor fi formați; de asemenea și ateliere, prin care îi vom pregăti pe viitori antreprenori social. Ulterior acestei etape, va urma un concurs de planuri de afaceri în cadrul căruia vor fi finanțate mai multe afaceri sociale, iar, ulterior, vor beneficia de mentorat.
Horia Daraban: Planurile de afaceri vin din partea cursanților sau sunt, cumva, croite de către organizațiile implicate în acest proiect?
Andrei Ioniță: Planul de afaceri vine din partea cursanților. Cu el pornim încă de la începutul cursului de antreprenoriat social și-l vor dezvolta pe întreg parcursul cursului, urmând, probabil, în funcție de la caz la caz, să-l îmbunătățească, să-l dezvolte, să creioneze varianta finală pentru concurs.
Horia Daraban: Până la urmă, se dorește și schimbarea mentalității, domnule Ioniță?
Andrei Ioniță: Exact, prin formare și prin schimbarea mentalității. Practic, noi ajungem să formăm niște antreprenori sociali de succes, care să ofere un exemplu în comunitate că se poate și mai mult și altfel.
Horia Daraban: Finanțarea ideilor de afaceri?
Andrei Ioniță: Finanțarea este oferită prin Programul educație și ocupare 2021-2027. Sumele oferite vor fi de până la 61.000 euro. Ei vor putea face strict achiziții pe codul CAEN autorizat și pe care își desfășoară activitatea. Nu vor fi finanțate afacerile care au ca și obiect de activitate domeniul agricol și domeniul de producție primară. În schimb, tot ce înseamnă servicii și alte tipuri de afaceri vor fi finanțate.
Horia Daraban: Așadar, primele afaceri care să aibă ca sursă cunoștințele adunate și susținerea Academiei de Întreprinderi Sociale, pe când?
Andrei Ioniță: Deja am dat drumul la înscrieri, urmează să selectăm grupul țintă și, ulterior, probabil în luna ianuarie va începe prima serie de cursuri.
Varianta audio a interviului: