(UPDATE) Asociația „Moldova Vrea Autostradă” a transmis o scrisoare deschisă în care își exprimă îngrijorarea cu privire la încetinirea ritmului de lucru pentru Autostrada Unirii A8
28 ianuarie 2025, 13:50
Președintele Consiliului de Administrație al Companiei de Investiții Rutiere, Cătălin Urtoi a declarat, pentru Radio Iași, că forul pe care îl conduce așteaptă din partea directorului companiei documentația privind scoaterea la licitație a ultimelor trei loturi din Autostrada Unirii, A8, cuprinse între Leţcani și podul de la Ungheni.
Consiliul de Administrație nu blochează, prin activitatea sa, în niciun mod buna desfășurare a proiectului de infrastructură, a precizat Cătălin Urtoi:
Cătălin Urtoi: Consiliul de Administrație al acestei companii, pe care în acest moment îl conduc din poziția de președinte, nu are efect negativ asupra activității companiei. Dimpotrivă, eu pot să spun doar atât, că blocajul care este în acest moment la nivelul companiei, cu privire la tronsonul de la Lețcani la Ungheni, ține strict de Executiv, adică de decizia directorului general de a transmite documentația în Consiliul de Administrație. Așa după cum se știe, toate documentațiile care au fost transmise cu privire la etapa de proiectare și execuție a proiectului Autostrăzii Unirii, care sunt în momentul de față la compania noastră, fiind preluate de la cealaltă companie, CNAIR, au fost votate cu unanimitate de către membrii Consiliului de Administrație pentru ca acest proiect să meargă înainte și să nu se blocheze, în așa fel încât să poată să fie demarate cât mai rapid procedurile de licitație. Eu atât pot să spun că aștept această documentație, o așteptăm să ajungă cât mai rapid. Ea vine de la companie, dar directorul general este cel care avizează ca această documentație să intre în Consiliul de Administrație pentru a fi votată, pentru a se aproba demararea achiziției publice.
(Radio Iași)
Asociația „Moldova Vrea Autostradă” a transmis o scrisoare deschisă în care își exprimă îngrijorarea cu privire la încetinirea ritmului de lucru pentru Autostrada Unirii A8, un proiect strategic pentru conectivitatea Moldovei.
Reprezentanții Asociației susțin că există un conflict între Consiliului de Administrație al CNIR și executivul companiei care riscă să ducă la un blocaj în cee ace privește realizarea acestui proiect. Este pusă în pericol scoaterea la licitație a ultimelor 3 loturi din A8, cuprinse între Leţcani și podul de la Ungheni, în condițiile în care există o competiție pentru finanțarea proiectelor de infrastructură din întreaga țară, a declarat, pentru Radio Iași, Adrian Covăsnianu, membru fondator și vicepreședinte al Asociației Civice „Moldova Vrea Autostradă”: ”În principiu, aceste întârzieri apar ca urmare a, să spunem, intervenții sau neînțelegeri între forul executiv și forul administrativ din partea Companiei Naționale de Investiții Rutiere. Ne surprind aceste discuții în contextul în care suntem într-o cursă contra cronometru vis-a-vis de accelerarea Autostrăzii 8 și de această luptă pe fondurile europene, adică în momentul în care noi avem o concurență acerbă pe toată țara, adică toate investițiile avansează, ne permitem anumite discuții, cumva, sterile și care nu au legătură cu subiectul. Și de asta reacția noastră vine ca un fel de apel la rațiune, în sensul că trebuiau să se întâmple unele lucruri anul acesta, adică să vedem lansate loturile din sectorul ieșean. Există un anumit consens pe acest proiect, adică un angajament ferm din partea Ministerului Transporturilor, angajament asumat inclusiv prin planul investițional și angajamentele față de Comisia Europeană vis-a-vis de apartenența României la blocul comunitar.”
Vicepreședintele Asociației „Moldova Vrea Autostradă”, Adrian Covăsnianu a mai spus că este necesară suma minimă de 7-8 sute de milioane de euro pentru întreaga Autostradă 8, din bugetul pe 2025, pentru continuarea în bune condiții a acestui proiect de infrastructură: ”Da, am apreciat faptul că s-a finalizat studiul de fezabilitate și așteptăm lansarea licitațiilor pentru proiectare și execuție pe întreg sectorul ieșean al A8, iar sectorul montan ar trebui să accelereze nu numai secțiunile prinse deja în PNRR, dar și licitațiile care ar trebui să se finalizeze anul acesta. Astfel că interesul nostru este unul mare pe buget, după propriile mele estimări, eu mă gândesc la un minim de vreo 700-800 de milioane de euro, ar fi un minim necesar pentru întreaga autostradă 8, inclusiv secțiunile din PNRR. Asta ar fi un angajament ferm din partea Guvernului, arătându-ne că da, intenționează la modul real să construiască autostrada 8 și să o avem finalizată, așa cum se spune în spațiu media, până în 2030. Deci urmărim proiecția de buget, resurse considerabile atât pentru partea de execuție, și aici mă refer la proiectele legate de podul de la Ungheni, care se află în execuție în curând și de ce nu, resurse concrete pentru licitațiile care urmează să se adjudece pe sectorul montan, resurse considerabile pentru partea de proiectare. Și aici e un detaliu, pentru că partea de proiectare trebuie să includă și finanțarea studiilor geotenhnice care nu au fost realizate la studiul de feazabilitate sau au fost realizate destul de precar.”
(Radio Iaşi/Ioana Soreanu/FOTO imagine ilustrativă radioiasi.ro)