„Explozia de la Mihăileşti”
Publicat de nicolaetomescu, 24 mai 2017, 06:00 / actualizat: 24 mai 2017, 9:26
Cea mai mare catastrofă produsă pe şoselele din România, carnagiu, dramă, lacrimi și durere… Sunt doar câteva din cuvintele pe care le asociem evenimentului produs în urmă cu 13 ani…
[youtube height=”HEIGHT” width=”WIDTH”]https://www.youtube.com/watch?v=uLFsRtpux1c[/youtube]
Luni, 24 mai 2004, ora 4:00 dimineața, pe Drumul European E85, în apropiere de localitatea Mihăilești din județul Buzău, Florin Marcu, șoferul unui camion aparținând firmei MIH Transcom SRL din Dolj, pierde controlul vehiculului și intră în șanț. Camionul transporta azotat de amoniu (400 de saci, cântărind 20 de tone), de la Combinatul Chimic Doljchim către Societatea Agricolă BEEARSEN din Piatra Neamț. Potrivit martorilor oculari, accidentul ar fi avut drept cauză explozia unui cauciuc al autocamionului.
La ora 04:56, o persoană neidentificată, aflată în trafic pe DN Urziceni-Buzău, a anunțat (telefonic) Inspectoratul de Poliție al Județului Buzău, prin trunchiul central telefonic 955, faptul că lângă localitatea Mihăilești, pe sensul de mers către municipiul Buzău, se află răsturnat un TIR, iar din cabina autovehiculului iese fum. După preluarea mesajului, ofițerul de serviciu din dispeceratul poliției județene a anunțat pompierii militari. Concomitent, prin dispeceratul IPJ Buzău a fost anunțat șeful postului de Poliție din comuna Mihăilești, care a ajuns la locul producerii accidentului la ora 05:05 și a informat dispeceratul IPJ Buzău (din cabina autotrenului ies flacări, nu sunt victime omenești, încărcătura constă în saci cu azotat de amoniu, este necesară intervenția, de urgență, a pompierilor). S-au luat, chipurile, măsuri pentru îndepărtarea curioșilor și pentru dirijarea circulației. Din momentul sesizării, 24.05.2004, ora 04:56-04:57, a fost alarmată subunitatea de intervenție, s-a stabilit participarea la misiune cu 2 autospeciale (ieșirea din unitate era consemnată la ora 05:00, parcurgerea celor 36 km până la locul producerii evenimentului efectuându-se în condiții de ploaie). La ora 5:30, sosesc două echipaje de pompieri din Buzău, șeful postului de Poliție și doi ziariști ai postului de televiziune Antena 1/cameramanul Ionuț Barbu și reporterul Elena Popescu. Au fost inițiate procedurile pentru stingerea incendiului, concomitent cu evaluarea situației de către comandantul gărzii de intervenție și transmiterea datelor despre aceasta la dispeceratul Grupului de Pompieri. Pe timpul pregătirii, la circa 60-90 de secunde din momentul sosirii pompierilor, au avut loc cele două explozii (prima, la ora 05:47:42, urmată la 1 minut și 2 secunde de o alta), ambele fiind înregistrate și de stația seismică Istrița, componentele autotrenului împrăștiindu-se pe o rază de aproximativ 400 m față de locul producerii deflagrației, identificat prin craterul produs.
*
18 morți:
Ion Tudose, 34 de ani, din comuna Mihăilești, Buzău
Doru Mihai Mihalache, căpitan, 33 de ani, Buzău
Romeo Necula, maior post-mortem, 35 de ani, comuna Vernești, județul Buzău
Georgian Medeleanu, locotenent post-mortem, 21 de ani, comuna Blăjani, județul Buzău
Nicolae Jianu, locotenent post-mortem, 25 de ani, comuna Rușețu, județul Buzău
Florin Valentin Oprea, locotenent post-mortem, 21 de ani, comuna Blăjani, județul Buzău
Valentin Cezar Manta, locotenent post-mortem, 21 de ani, comuna Tisău, județul Buzău
Liviu Stan, locotenet post-mortem, 23 de ani, comuna Tisău, Buzău
Elena Popescu, redactor-șef, 26 de ani, comuna Valea Râmnicului, județul Buzău
Ionut Ovidiu Barbu, cameraman, 25 de ani, Buzău
Daniel Pelmuș, 37 de ani, din comuna Mihăilești, județul Buzău
Rica Ionescu, 34 de ani, din comuna Mihăilești, județul Buzău
Emil Șerbu, comuna Valea Râmnicului, județul Buzău
Camelia Simion, 50 de ani, Râmnicu Sărat
Alin Magearu, 37 de ani, din Buzău
Valentin Magearu, 23 de ani, din Buzău (fratele lui Mihai)
Marian Ailincăi, 26 de ani, din Roman
Marcu Florin, 36 de ani, din Craiova, șoferul TIR-ului.
*
Rămășite umane și resturi ale camionului sunt împrăștiate pe o rază de peste un kilometru. Șoseaua este distrusă pe o lungime de 35 de metri, ca urmare a exploziei formându-se un crater cu adâncimea de 7 metri și un diametru de 21 de metri. Pagubele au fost evaluate la 269.000 de lei. În jurul orei 6:00, la fața locului apar echipaje ale poliției buzoiene, urmate de specialiști de la Protecția civilă. Reprezentanți ai Procuraturii județului Buzău împrejmuiesc zona pe un diametru de 400-500 de metri. În jurul orei 9:30, sosește un pluton de jandarmi pentru a strânge rămășițele. La 5 ore de la producerea exploziei, ancheta se închide[1]. Buldozerele încep astuparea craterului și se trece la repararea șoselei…
Alături de cronologia faptelor, au ieșit la iveală grave disfuncții instituționale, dar și o totală lipsă de compasiune din partea autorităților față de tragedia unor oameni. La producerea unei catastrofe rutiere în care este implicat un autovehicul care transportă substanțe periculoase, planurile de intervenție ale structurilor abilitate din cadrul Ministerului Administrației și Internelor prevăd, în principal, culegerea datelor și informațiilor despre accident (timpul și locul producerii, tipul mijlocului de transport etc.); înștiințarea autorităților publice locale interesate (primăria de pe raza căreia s-a produs accidentul, serviciul de ambulanță, cel mai apropiat spital, agenția pentru protecția mediului, poliția, pompierii, protecția civilă); adoptarea măsurilor în primă urgență (redirijarea traficului rutier în zona producerii accidentului, identificarea substanței periculoase, interogarea șoferului și a însoțitorului, consultarea documentelor de transport, identificarea etichetelor și indicatoarelor inscripționate pe vehicul etc.); aplicarea măsurilor de protecție și intervenție pe măsura sosirii forțelor de intervenție: scoaterea victimelor din zona accidentului; acordarea primului ajutor, a asistenței medicale de urgență; transportarea la spital a victimelor; asigurarea pazei zonei; îndrumarea circulației; neutralizarea și curățenia zonei; ridicarea vehiculului avariat; controlul și supravegherea în zonă; restabilirea circulației…
[1] Cei trei reprezentanţi ai firmelor care au asigurat transportul şi livrarea azotatului de amoniu – Ionel Ionuţ Neagoe, administratorul Ney Transport SRL, Mihai Gună, patronul Mihtrans SRL şi Ion Gherghe, fost director al combinatului Doljchim din Craiova –, au fost condamnaţi la câte patru ani de inchisoare cu executare…