Aurel Vlaicu, românul supranumit Făt-Frumosul văzduhului
Publicat de Lucian Bălănuţă, 6 octombrie 2015, 10:01 / actualizat: 7 octombrie 2015, 10:53
Radio România Regional vă prezintă proiectul EU Aleg România, 100 de români pentru istoria lumii. O sută de personalităţi din cultură sau ştiinţă care au marcat dezvoltarea lumii şi au îmbogăţit cunoaşterea universală.
Recent s-au împlinit 105 ani de la primul zbor cu un aparat mai greu decât aerul.
Era primul avion realizat de un român pe pământul României şi a fost pilotat de creatorul său: inginerul Aurel Vlaicu, supranumit Făt Frumosul Văzduhului.
Deşi n-a zburat decât vreo 50 de metri la o înălţime de 3-4 m, Vlaicu a fost peste măsură de bucuros, după cum afirma pentru revista Flacăra: „Nici Alpii nu mi-i închipuiam mai înalţi ca înălţimea la care mă ridicasem eu, fiindcă 4 m erau pentru mine un record care îmi consacră maşina! Zburasem, şi aceasta era principalul. Mă menţinusem singur în aer, făcusem evoluţii neşovăielnice”
Inventator, pionier al aviaţiei române, Aurel Vlaicu s-a născut la 19 noiembrie 1882, la Bintinti, lângă Orăştie.
Copil isteţ şi curios, a dovedit de mic un interes aparte pentru zbor. După terminarea studiilor liceale, Aurel Vlaicu şi-a continuat instruirea în străinătate, la Budapesta, Munchen, Viena şi Paris, unde-şi uimea colegii şi profesorii cu priceperea sa în domeniul fizicii. Diploma de inginer a primit-o în anul 1907 la Şcoală Politehnică Bavareză din Munchen.
În toamna lui 1909, la îndemul prietenului sau Octavian Goga, Vlaicu s-a mutat la Bucureşti, unde a început construcţia primului sau aparat de zbor. Sprijinit de Casă Regală şi de Armata Română, inginerul construieşte la atelierele de la Arsenalul Armatei avionul Vlaicu I, primul avion construit pe teritoriul actual al României. Cu acest avion Aurel Vlaicu a decolat prima oară pe dată de 17 iunie 1910 deasupra câmpului Cotroceni. Importanţa avionului construit de Vlaicu se dovedeşte şi în decizia de a folosi monoplanul pentru observaţii aeriene pe timp de război.
Astfel, România s-a situat pe locul II în lume, după Franţa, în utilizarea avionului cu destinaţie militară.
Continuarea şi videoreportajul – AICI.