(UPDATE) Greva de avertisment de la Aeroportul Otopeni, a fost amânată
Publicat de , 22 ianuarie 2016, 08:36 / actualizat: 22 ianuarie 2016, 13:06
UPDATE, ora 8:45 – Greva programată astăzi la Aeroportul Otopeni, a fost amânată.
Avioanele care decolează vineri, în intervalul orar 13,00 – 15,00, ar putea avea întârzieri de până la două ore, după ce angajaţii companiei Globe Ground România, care oferă servicii de handling aeronave la sol şi tractare aeronave, au anunţat că intră în grevă de avertisment, nemulţumiţi fiind de salarii, de programul de lucru, dar şi de dimensionarea personalului şi normarea activităţii în raport cu volumul şi condiţiile de muncă.
Potrivit liderului Sindicatului Liber de Handling Aeronautic, Alexandru Cioc, cea mai stringentă problemă este cea a dimensionării personalului şi normarea activităţii în raport cu volumul şi condiţiile de muncă, în contextul în care, în ultimii doi ani, între 100 şi 150 de salariaţi ai companiei au demisionat, iar volumul de muncă a rămas acelaşi, poate chiar a crescut.
‘S-a ajuns la grevă deoarece, după aproape patru luni de discuţii, nu am găsit un numitor comun împreună cu reprezentanţii conducerii. S-a ajuns aici în urma nemulţumirii oamenilor, cel mai important punct fiind dimensionarea personalului şi normarea muncii în raport cu volumul şi condiţiile de muncă. În ultimii doi ani, pe fondul nemulţumirilor, au plecat peste 100, poate chiar 150, de angajaţi. Aceştia au demisionat din varii motive, dar majoritatea nemulţumirilor au fost de ordin financiar, iar toată această lipsă de personal se regăseşte în volumul de muncă. Volumul de muncă a rămas acelaşi, poate chiar este mai mare, personalul este mai redus cu 100 de oameni. Aţi văzut ce înseamnă activitatea de handling portuar care presupune şi încărcări/descărcări de bagaje, mărfuri, cargo, poştă. Lipsa, să zicem, a 10-15 oameni se simte imediat, darămite a unui număr de 70-80 de oameni dintr-un departament’, a declarat, pentru AGERPRES, Alexandru Cioc.
A doua nemulţumire a salariaţilor vizează programul de muncă, aceştia nemaiavând, conform liderului de sindicat, timp de refacere sau de activităţi familiale.
‘Din cauza lipsei de personal, s-au făcut peste 100 de programe de lucru. Programul cel mai uzitat pe aeroport este 12 cu 24, 12 cu 48, prin care se asigură o activitate continuă. Din cauza lipsei de personal, s-a ajuns să avem peste 100 de programe de muncă şi angajatul nu mai are timp de odihnă şi refacere, nu mai are timp de activităţi socio-familiale. Este una din problemele majore. Oamenii nu mai au timp să se refacă. Şi munca asta suplimentară la un moment dat te face să clachezi’, a explicat el.
De asemenea, angajaţii firmei de handling reclamă faptul că nu li se asigură transportul spre şi dinspre locul de muncă, respectiv aeroportul Henri Coandă (Otopeni), şi nici decontarea acestuia, în condiţiile în care turele de lucru încep în cursul nopţii. La toate aceste probleme se adaugă cea a salariilor mici, necorelate cu volumul de muncă şi cu responsabilitatea celor care lucrează în domeniul aviaţiei.
Potrivit acestuia, în cele două ore anunţate pentru grevă, respectiv 13,00 – 15,00, angajaţii companiei de handling vor înceta complet lucrul.
‘Nu ne dorim această grevă, nu a fost ceva premeditat, pur şi simplu vrem să se rezolve câteva probleme arzătoare pentru angajaţi. Oamenii au ajuns la o anumită limită. (…) Aşteptăm să fim invitaţi în continuare la negocieri reale. Până în momentul de faţă nu au fost negocieri reale. (…) Nu s-a dorit găsirea numitorului comun. În loc să ne concentrăm să găsim rezolvări ale problemelor, preferăm să ajungem la eventuale greve de avertisment, greve generale în care atâţia oameni ar avea de suferit’, a spus Cioc.
Reprezentantul salariaţilor admite că ar putea fi anumite întârzieri la decolarea avioanelor programate în cele două ore de grevă, însă spune că nu ei trebuie să se gândească la asta, ci conducerea companiei. Aceste întârzieri vor fi de maximum două ore, în funcţie de orele la care sunt prevăzute decolările.
‘Este şi pentru noi prima experienţă de gen, dar asta ar presupune (greva – n. r.) – întârzieri. Pe urmă, activitatea va fi normală, dar vor fi anumite întârzieri. În ceea ce priveşte avioanele care vin – noi ne întrerupem activitatea două ore – nu noi trebuie să ne gândim. Sunt persoane care vor trebui să se gândească la aşa ceva. Sperăm conducerea să ne cheme la negocieri reale şi să încheiem acest conflict’, a adăugat el.
În plus, Alexandru Cioc a spus că Globe Ground România este o firmă prestatoare de servicii şi nu deţine monopolul pe aeroportul Henri Coandă, aşa că se pot găsi soluţii pentru urgenţe majore.
La rândul lor, reprezentanţii TAROM a anunţat că analizează soluţii prin care să fie diminuat la minimum impactul negativ al eventualelor acţiuni sindicale ale furnizorului de servicii la sol, Globe Ground România, după ce angajaţii companiei au anunţat că intră în grevă de avertisment.
”În acest sens, este luată în considerare posibilitatea apelării la alţi furnizorii autorizaţi pe Aeroportul Internaţional Henri Coandă Bucureşti. Vă vom ţine la curent cu evoluţia situaţiei”, potrivit unui comunicat al TAROM.
Globe Ground România a fost înfiinţată în 1992. Printre operatorii aerieni deserviţi de compania de handling se numără Air France KLM, Alitalia, Austrian Airlines, Carpatair, easyJet, LOT Polish Airlines, Lufthansa, flydubai, TAP Portugal, TAROM, Swiss International Air Lines, Cyprus Airways, Aegean Airlines, AirBaltic, Adria Airways, Aerosvit, Air Europa, Air Malta, EL-AL Israel Airlines etc.
În 2014, Globe Ground România a consemnat un profit net în creştere de 10,37 milioane de lei şi o cifră de afaceri de 73,85 milioane de lei. Numărul de angajaţi era de 792. (Agerpres/ FOTO rent-a-car-otopeni.ro)