(AUDIO) Inspectorul general al IŞJ Botoşani despre scandalul de la Şcoala 13: ‘Aceste plângeri nu sunt justificate’
Publicat de andreeadaraban, 9 februarie 2016, 14:50 / actualizat: 9 februarie 2016, 15:50
UPDATE ora 15:45 – Conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) Botoşani susţine că acuzaţiile de discriminare aduse de Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi (CEDCD) unei profesoare de la Şcoala gimnazială nr. 13 din Botoşani ‘nu sunt justificate’.
Inspectorul general al IŞJ Botoşani, Mihaela Huncă, susţine că o comisie constituită la nivelul inspectoratului a verificat sesizările făcute de părinţii unui copil cu sindrom Down, însă acuzaţiile nu s-au confirmat.
‘Am constituit o comisie şi această comisie s-a deplasat în unitatea de învăţământ. Această comisie a discutat cu părinţii elevilor de clasa a V-a B şi profesorii care predau la această clasă. Cadrele didactice care predau şi părinţii acestor elevi nu au instigat la discriminare şi nu au solicitat eliminarea elevului din învăţământul de masă. Toţi elevii şcolii se bucură de toate drepturile constituţionale, precum şi de egalitate în toate drepturile conferite de calitatea de beneficiar primar al educaţiei. Din cele ce ne-a semnalat comisia care s-a deplasat acolo, aceste plângeri nu sunt justificate’, a afirmat Huncă.
Conducerea IŞJ susţine, de asemenea, că nu se impune luarea vreunei măsuri faţă de profesorul Mihaela Filip, care este şi inspector şcolar de geografie, atâta timp cât faptele nu există.
UPDATE ora 15:15 – Profesorul de la Şcoala gimnazială nr. 13 din Botoşani care este acuzat că ar fi discriminat şi ar fi supus unui ‘tratament umilitor’ un elev cu sindrom Down neagă acuzaţiile care i se aduc.
Profesorul Mihaela Filip, care este şi inspector şcolar de geografie, susţine că nu a limitat accesul la educaţie al elevului de clasa a V-a şi nu a fost supus vreunei intimidări sau presiuni psihologice, respingând astfel orice acuzaţie venită din partea Centrului European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi (CEDCD).
‘Consider că prin tot ceea ce am făcut în primul semestru al acestui an şcolar nu am discriminat sub nicio formă copilul. Eu zic că m-am purtat bine cu el ca profesor. Am făcut tot ce am putut pentru acest copil. Consider că sunt nişte acuzaţii nefondate şi consider, repet, că nu am discriminat sub nicio formă copilul. Copilul a fost primit în colectivul clasei, a fost pus să răspundă la ore. În momentul în care părinţii m-au abordat, am purtat discuţii normale cu ei’, a afirmat Mihaela Filip.
CEDCD a depus, marţi, plângere la Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării în cazul unui elev de la o şcoală gimnazială din Botoşani, care are sindrom Down şi care ar fi supus unui ‘tratament umilitor’.
Potrivit unui comunicat transmis AGERPRES de CEDCD, copilul ‘este profund traumatizat de abuzurile psihologice, mediul intimidant şi ostil, fiind din ce în ce mai retras’.
‘În acest context, CEDCD a formulat plângere împotriva profesoarei/ inspector de Geografie, a cadrelor didactice coalizate şi/ sau pasive, precum şi a părinţilor care au înţeles să jignească, umilească, instige şi solicite eliminarea lui din şcoală’, se arată în comunicat.
Conform sursei citate, băiatul este elev în clasa a V-a la Şcoala gimnazială nr. 13 ‘Ion Creangă’ din Botoşani şi, potrivit normelor legale în vigoare, are orientare şcolară către învăţământul de masă.
‘Deşi copilul a absolvit cu succes învăţământul primar, odată înscris în clasa a V-a viaţa sa şi a părinţilor a devenit un calvar. Încă din luna septembrie 2015, profesoara de Geografie, care deţine şi calitatea de inspector şcolar şi mamă a unui elev din aceeaşi clasă, a început să pună presiune asupra părinţilor şi a copilului pentru ca acesta să fie eliminat din şcoală sau mutat la o şcoală specială’, se arată în comunicatul de presă.
Sursa citată arată că profesoara de Geografie i-ar fi coalizat pe părinţii celorlalţi elevi împotriva copilului, promovând strângerea de semnături pentru eliminarea lui din şcoală, ar fi intimidat profesorii pentru a-l lăsa corigent ameninţând cu inspecţia la anumite materii şi a promovat în permanenţă ‘un discurs instigator la ură’ faţă de copil atât în clasă, cât şi la şedinţe şi în public. Mai mult, potrivit comunicatului de presă, profesoara de Geografie ar fi ameninţat părinţii copilului şi ar fi avut ‘un comportament ostil şi degradant’ după ce aceştia au depus o sesizare la Inspectoratul Şcolar.
‘Este profund revoltător faptul că acest tip de atitudine discriminatorie, abuzivă şi lipsită de deontologie profesională se manifestă încă în şcolile din România. Dincolo de faptul că doamna profesor/ inspector instigă la discriminare, hărţuieşte şi umileşte un copil, comportamentul domniei sale intră în sfera legii penale, atât din perspectiva instigării la discriminare, cât şi a abuzului de funcţie’, afirmă Mădălina Turza, preşedinte CEDCD, citată în comunicat.
Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi a depus, astăzi, plângere la Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării în cazul unui elev de la școala gimnazială nr. 13 din Botoşani, care are sindrom Down şi care ar fi supus unui ‘tratament umilitor’.
Președintele Centrului, Mădălina Turza, a declarat, pentru postul nostru de radio, că elevul a urmat clasele primare în învățământul de masă, iar din clasa a 5-a fost supus unor abuzuri psihologice din partea unei profesoare de la clasă:
[quote align=”justify” color=”#999999″] Părinţii copilului s-au adresat la noi cu situaţia profund discriminatorie în care se află copilul lor şi care a început încă din luna septembrie a anului 2015, atunci, când copilul a fost înscris în clasa a V-a. La două săptămâni după ce a început şcoala în clasa a V-a această doamnă profesor care a şi calitatea de Inspector Şcolar şi calitate de mamă a unui coleg din clasa lui Andrei a început să pună presiune asupra părinţilor şi să ceară retragerea lui din şcoală spunând că el nu poate face faţă, este o ameninţare pentru ceilalţi copii, că îi este scârbă să lucreze cu el şi o serie întreagă de lucruri extrem de grave care s-au acutizat până în luna noiembrie când părinţii au depus o sesizare la Inspectoratul Şcolar pe această temă. Această doamnă a reuşit să coalizeze o serie de profesori împotriva lui Andrei în ideea de a-l lăsa corigenţi şi o serie de părinţi care într-adevăr vor eliminarea lui Andrei din clasă şi, iată că astăzi am depus sesizare la Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării pentru că, considerăm că astfeld e fapte sunt extrem de grave faţă de aceşti copii care atât de greu reuşesc să pătrundă în sistemul de educaţie.
[/quote]
Președintele Centrului European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi, Mădălina Turza, a mai spus că părinții copilului și-ar dori ca acesta să continue studiile în învățământul de masă, subliniind că acest tip de atitudine discriminatorie se manifestă încă în şcolile din România.
[quote align=”justify” color=”#999999″] Copilul este profund traumatizat. Noi avem evaluarea psihologului iniţial independent. Are coşmaruri şi îi este teamă să mai meargă la şcoală, fapt pentru care el nu numai că este în vacanţă dar de o vreme nu mai merge la şcoală. Este un coleg participativ, îşi doreşte să înveţe dar din cauza unor astfel de oameni el este traumatizat şi nu poate continua.
[/quote]
Până în prezent, reprezentanții Școlii gimnaziale nr. 13 din Botoșani au putut fi contactați.
(Radio Iaşi/ FOTO arhivă viata-libera.ro)